Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Vad är kompensationen för en inställd flight mellan Göteborg och Las Palmas (GOT-LPA)? Jag får det till - c) 600 euro för alla flygningar som inte omfattas av a och b. SAS hävdar 400€.
 
Last edited:

SK989

Medlem
Ja, och? Du hamnar väl ändå i b) € 400 om det är >1500 km inom EU, oavsett hur mycket mer än 1500 km det är?
Precis. Flygningar inom EU kan aldrig ge mer än 400 euro i kompensation, oavsett hur lång flygningen är. Kanarieöarna är en del av EU, alltså kan ersättningen inte bli mer än 400 euro.
 

charmkurs

Medlem
Tack för alla svar och synpunkter. När mina vänner fått svar från British Airways återkommer jag.
Mina vänner glömde att säga hur det gick med ersättning pga ombokningen från British Airways och jag glömde att fråga, men sent omsider kommer här svaret:
De använde en av de här firmorna som tar sig an sådana här ärenden mot typ 25 % av ersättningen. Frånsett ersättningen till det företaget fick de vartenda öre av sina utlägg tillbaka, för hotell, nya kläder etc av BA.
 

LPC123

Medlem
Blir aldrig klok på vilka rättigheter och skyldigheter man har när det blir inställt dagen innan. Fick först flyget till PMI inställt med LH imorgon. Lyckades via chatten boka om med LH fast via MUC som sedan också ställdes in. Nu går det inte att göra något via chatten och inte nå LH på telefon. Kan inte vänta så har bokat en bilj med Airfrance istället. Kommer man få den betald av LH eller vad tror ni om dom oddsen?
 
Just nu befinner jag mig på en semester som liksom aldrig riktigt vill ta slut.

Fastnade med 10-åringen i Rom i fredags, p.g.a. SAS bara ställde in kärran utan orsak. Nåja, finns värre ställen att fastna på. SAS bokade om mig med Lufthansa nu i går (måndag) via München. Här inträffar dock nästa problem, MUC stänger ner p.g.a. åskstorm vilket gör att planet inte alls kommer iväg samtidigt som terminalen stänger. Tvingas ta mig in till centrum för att få fatt i ett rum (tack och lov för HHD).

Fått ny bokning nu ikväll MUC-HAM-CPH-ARN (jösses).

MEN, den första hemresan torde ju vara ett solklart fall av 261/2004. Där SAS får betala dels det + hotell och logi i tre dagar i Rom.

Men hur är det med den ombokade resan, förvisso kommer det ändå inte vara 261/2004 p.g.a. väder (det var VERKLIGEN åskstorm), men att vi också blev fast i München och tvingades ta in på hotell med tillhörande omkostnader (t.ex. att bagaget blev kvar på MUC så ville ha lite underkläder och toalettartiklar). Ska jag lägga den claimen också mot SAS - eller blir det ett separat ärende mot LH?
 
Toppen