Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

John Milner

Medlem
Behöver råd från panelen.
Bakgrund: Vi kom hem nästan 7 timmar senare än beräknat igår. Bokningen var en SAS bonusresa, direktflyg tur och retur Kastrup - Newark. Ditresan gick som planerat. Under vistelsen bröt strejken ut och vi blev efter samtal med SAS ombokade till hemresa via Island. Även denna ställdes in och efter nytt samtal fick vi som alternativ att flyga från JFK via Arlanda till Kastrup med Finnair i stället. Där och då var detta det bästa alternativet för att få en bokning inom de närmsta dagarna där 5 pers kom med på samma plan. Vi blev sena från JFK och missade vår anslutning på Arlanda. Eftersom Finnair utfört flygningen var det deras ansvar att få oss till Kastrup. SAS ville inte göra något för att hjälpa oss trots att sista benet var med SAS och att ombokningen bottnade i en ursprunglig bokning hos SAS. För att överhuvudtaget komma hem igår accepterade vi att flyga till Malmö i stället trots att vi hade bil parkerad på Kastrup.
Fråga: För att slippa skicka in ansökan om ersättning enligt EU261 till två flygbolag. Är det SAS som i botten är ansvariga för bokningen eller Finnair som utförde flygningen som vi skickar ansökan till?
 
Hej på er!
Jag undrar om någon av er har använt någon dessa 3rd part tjänster som hjälper en att få ersättning vid förseningar m.m.?
Jag hittar en hel del webbsidor på nätet, men de har förskräckliga omdöme på trustpilot.
Kan ni rekommendera någon av dessa tredjepartstjänster som ni personligen har goda/positiva erfarenheter med?
Jag vet att det är alltid bättre att ansöka om ersättning direkt på flygbolagets webbsida, men i mitt fall handlar det om en Eurobonusresa som utfördes av Lufthansa och Turkish, förseningen på nästan ett dygn orsakades av Lufthansa och jag blir bara galen med deras webbsida.
Tack på förhand
 

011430121

Medlem
Hej på er!
Jag undrar om någon av er har använt någon dessa 3rd part tjänster som hjälper en att få ersättning vid förseningar m.m.?
Jag hittar en hel del webbsidor på nätet, men de har förskräckliga omdöme på trustpilot.
Kan ni rekommendera någon av dessa tredjepartstjänster som ni personligen har goda/positiva erfarenheter med?
Jag vet att det är alltid bättre att ansöka om ersättning direkt på flygbolagets webbsida, men i mitt fall handlar det om en Eurobonusresa som utfördes av Lufthansa och Turkish, förseningen på nästan ett dygn orsakades av Lufthansa och jag blir bara galen med deras webbsida.
Tack på förhand
Personligen har jag aldrig använt något företag för att få ersättning enligt EU reglerna alltid via bolagets hemsida vid varje reklamation har jag fått ersättning och det är nog runt 15 stycken.

Ibland har bolaget strulat, just med Lufthansa fick jag en inställd flygning i början av juni blev ombokad kom fram till slutdestinationen 4 timmar sen.
Vid hemkomsten fyllde i på deras hemsida, kom ett svar att de inte var rätt uppgifter de hade fått och fick uppmaning att fylla i de saknade uppgifterna, blev förbannad och svarade att de hade fått de uppgifterna som de efterlyste.
I går kom det ett mail
De extra 15€ är ett kvitto jag bifogade för frukost på Radisson Sky City


Dear Peter


We realize that you have been waiting on our response to your claim for a significant amount of time and we would like to apologize for this delay. This certainly does not reflect the standard of service you rightly expect from us.


In order to resolve your concern we would like to offer you a payment of 265 EUR, in the hope that this pragmatic solution contributes to a positive conclusion of your travel experience. Please note that this offer is without prejudice to the legal and factual situation.



We are happy to confirm that this amount has been transferred to your account.



Please allow for some days for the transaction to clear. Thank you in advance for your patience in this respect.



We would be very happy to welcome you aboard a Lufthansa flight again soon.


Sincerely,
 
Tack för tipset.
Du hade kanske en ren Lufthansa resa/biljett. När jag försöker anmäla förseningen på deras webbsida kommer inte jag någonstans tyvärr. När jag anger bokningsnumret så händer det ingenting. Systemet hittar inte min bokning. Jag antar att detta är pga att resan är en SAS EuroBonus resa som flygs av LH.
 

airac

Medlem
Behöver råd från panelen.
Bakgrund: Vi kom hem nästan 7 timmar senare än beräknat igår. Bokningen var en SAS bonusresa, direktflyg tur och retur Kastrup - Newark. Ditresan gick som planerat. Under vistelsen bröt strejken ut och vi blev efter samtal med SAS ombokade till hemresa via Island. Även denna ställdes in och efter nytt samtal fick vi som alternativ att flyga från JFK via Arlanda till Kastrup med Finnair i stället. Där och då var detta det bästa alternativet för att få en bokning inom de närmsta dagarna där 5 pers kom med på samma plan. Vi blev sena från JFK och missade vår anslutning på Arlanda. Eftersom Finnair utfört flygningen var det deras ansvar att få oss till Kastrup. SAS ville inte göra något för att hjälpa oss trots att sista benet var med SAS och att ombokningen bottnade i en ursprunglig bokning hos SAS. För att överhuvudtaget komma hem igår accepterade vi att flyga till Malmö i stället trots att vi hade bil parkerad på Kastrup.
Fråga: För att slippa skicka in ansökan om ersättning enligt EU261 till två flygbolag. Är det SAS som i botten är ansvariga för bokningen eller Finnair som utförde flygningen som vi skickar ansökan till?
Både och beroende på när Finnair bokningen skulle ha kommit fram. Första fallet är som du beskriver inställt flyg med SAS med kort varsel. Det ger rätt till ersättning om nya bokningen med Finnair gav försenad ankomst mer än x timmar. Läs lite längre upp i tråden om den punkten, men strejk anses inte extraordinärt. Sedan är det troligt att du får bråka bra mycket för att få ut pengarna, om du ens får det pga rekonstruktion.

Andra fallet är det Finnair som var sena, så de bär ansvaret för det, även om anslutning utfördes av SAS och SAS ställde ut biljetten. Här är Finnair ersättningsskyldig.
 

JAM(1)777

Medlem
Har en bokning med SAS från AGP 13/7 som med stor sannolikhet kommer bli inställd, eftersom de ska förhandla igen på onsdag :) Har säkrat en biljett med Norwegian som avser landa samma tid som SAS-flighten.

Vad är smartast för att komma åt kompensation på 400 euro?
 

John Milner

Medlem
Både och beroende på när Finnair bokningen skulle ha kommit fram. Första fallet är som du beskriver inställt flyg med SAS med kort varsel. Det ger rätt till ersättning om nya bokningen med Finnair gav försenad ankomst mer än x timmar. Läs lite längre upp i tråden om den punkten, men strejk anses inte extraordinärt. Sedan är det troligt att du får bråka bra mycket för att få ut pengarna, om du ens får det pga rekonstruktion.

Andra fallet är det Finnair som var sena, så de bär ansvaret för det, även om anslutning utfördes av SAS och SAS ställde ut biljetten. Här är Finnair ersättningsskyldig.

Tack för svar @airac, har skickat till Finnair. Hur länge är rimligt att vänta på svar, någon som nyligen haft ett ärende hos Finnair?
 

palmen

Moderator
Har en bokning med SAS från AGP 13/7 som med stor sannolikhet kommer bli inställd, eftersom de ska förhandla igen på onsdag :) Har säkrat en biljett med Norwegian som avser landa samma tid som SAS-flighten.

Vad är smartast för att komma åt kompensation på 400 euro?
Om du kommer fram samma tid finns det inga 400€ att hämta. Du är på semester antar jag, lägg inte massa tid på scenarion du diktar ihop, njut av semestern istället och om flyget ställs in så ta alla åtgärder då och när du är hemma och vet exakt vad som hänt och när du kom hem kan du lägga eventuella krav på ersättning.
 
Toppen