Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Davvelavve

Medlem
Hade en bokning i våras GOT-CPH-Hel layover HEL-VBY där CPH-Hel var inställt med mindre än 14 dagar innan avgång. Blev ombokad GOT-ARN-VBY så jag faktiskt kom fram till VBY enligt plan.

Fick svar på min claim där de skickat en sas voucher för min missade hotellnatt i Helsingfors. Bör de inte vara en 500 Euro Voucher istället?
Känns konstigt att dom betalar för min missade hotellnatt men ändå nekar för det inställda flyget, sen att jag fick värdet på en voucher istället för cash känns ju lite konstigt (ej dubbla värdet).
 

pswe

Medlem
Hade en bokning i våras GOT-CPH-Hel layover HEL-VBY där CPH-Hel var inställt med mindre än 14 dagar innan avgång. Blev ombokad GOT-ARN-VBY så jag faktiskt kom fram till VBY enligt plan.

Fick svar på min claim där de skickat en sas voucher för min missade hotellnatt i Helsingfors. Bör de inte vara en 500 Euro Voucher istället?
Känns konstigt att dom betalar för min missade hotellnatt men ändå nekar för det inställda flyget, sen att jag fick värdet på en voucher istället för cash känns ju lite konstigt (ej dubbla värdet).
Om det är ersättning för att ha kommit fram senare än ursprungliga bokningen du tänker dig, så är ett krav att du kom fram försenad, (se artikel 5) det låter inte som du gjorde det?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Davvelavve

Medlem
Om det är ersättning för att ha kommit fram senare än ursprungliga bokningen du tänker dig, så är ett krav att du kom fram försenad, (se artikel 5) det låter inte som du gjorde det?
Kom ju egentligen fram till slutdestination enligt plan bara att jag missade HEL och natten där. Får väl vara nöjd med voucher jag fick för hotellkostnaden då.
 

Tomas E

Medlem
En datapunkt från ett 261/2004-claim till Iberia. Tvingades till övernattning på MAD för några veckor sedan när jag flög LHR-MAD-BOD och benet MAD-BOD ställdes in dagen innan avresa p.g.a. "handling strike". Dock gick tydligen morgonflighten, så de bokade om mig att flyga LHR-MAD kvällen innan.

Mailade in claim på ett hotellrum nära flygplatsen och t-baneresa en station t.o.r. (€ 132 - Madrid är ju oftast inte särskilt dyrt) + claim på € 125 (halva € 250 om man blir >1 h tidig på en "kort resa" och orsaken inte är extraordinär, vilket jag inte visste om den var eller ej). Iberia har en mailadress angiven med små bokstäver på sin sida om "passenger rights" som fanns länkad i liten text från ombokningsmailet. Så det gick att hitta claim-infon utan att googla runt, om man var lite skarpögd.

Fick svar 3,5 dygn senare att de betalar mina € 136 utan ytterligare krångel. Inget omnämnande av de € 125, men en "handling strike" kan ju mycket väl vara extraordinär, eftersom det mycket väl kan röra sig om en strejk hos en underleverantör utom Iberias kontroll. Så jag krånglar inte mer om det.

Trots allt ganska smidigt hanterat med det snabba svaret.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Morsan flög igår med BA777 ARN-LHR som skulle avgått 11.15 men gick mellan 15.30 - 16 där nånstans. Den enda infon hon fick var att planet var sent in till ARN. Jag försöker se om hon kan få 250€ men kan jag hitta anledningen till förseningen nånstans eller måste jag kontakta British Airways?
 

marbe166

Medlem
Morsan flög igår med BA777 ARN-LHR som skulle avgått 11.15 men gick mellan 15.30 - 16 där nånstans. Den enda infon hon fick var att planet var sent in till ARN. Jag försöker se om hon kan få 250€ men kan jag hitta anledningen till förseningen nånstans eller måste jag kontakta British Airways?

Skicka in ditt claim, det är BA:s uppgift att bevisa att du inte har rätt till ersättning, om de tycker så.
 

Borje L

Medlem
Vad gäller i följande situation. Flyg från USA till Danmark inställt och ombokad på ny flight automatiskt fast ett dygn senare. Tackar nej till nya flighten och ordnar alternativ resa själv. På SAS claim-sida ska man ange om man blev ombokad. Om man väljer ja så vill de att man bifogar boardingpass. Men det går ju inte eftersom man inte åkt. Jag har använt kalkylatorn på hallåkonsument och valt alternativet erbjuden ombokning men tackade nej samt om du hade tackat ja hur försenad hade du blivit (mer än 4 timmar). Enligt den har vi rätt till 600 euro per person.

Funderar mest på risken att man fyller i fel hos SAS och den blir nekad av misstag.

Tips mottages tacksamt.
 

Robert_E

Medlem
Någon som kan hjälpa mig med följande problem, vad har jag rätt till i ersättning och hur ansöker jag med dessa ändringarna, det passar inte riktigt in i formuläret hos sas:

Originalbokning:
Poängresa med sas
06 JULY 2022 - Köpenhamn CPH → Los Angeles LAX
18 JULY 2022 - Los Angeles LAX → Köpenhamn CPH

Avresan inställd 5 juli

Ombokad till:
10JUL Copenhagen Kastrup - London Heathrow
10JUL Y / Confirmed London Heathrow - San Francisco
10JUL San Francisco - Los Angeles LAX
Nedgraderad från plus -> ekonomi
Avresan inställd (Kastrup - London) 10 juli, 2 timmar innan flygningen

Ombokad till:
10 Juli Köpenhamn - Frankfurt
10 juli Frankfurt - London
11 Juli London - Las Vegas
Nedgraderad från plus -> ekonomi.
Med denna bokningen ankommer jag 1 dygn senare än den förra bokningen.
Transport till och från hotel på Heathrow samt hotelkostnad har tillkommit

Hemresan inställd 1 dygn innan, ombokad till:
LH0453 18 Jul
LAX 17:01
MUC 13:25

LH2446 19 Jul
MUC 20:25
CPH 21:55

Ankomst Köpenhamn ca 10 timmar senare än originalbokningen.

Utan väskor, har inte fått dem ännu…
 

palmen

Moderator
Någon som kan hjälpa mig med följande problem, vad har jag rätt till i ersättning och hur ansöker jag med dessa ändringarna, det passar inte riktigt in i formuläret hos sas:

Originalbokning:
Poängresa med sas
06 JULY 2022 - Köpenhamn CPH → Los Angeles LAX
18 JULY 2022 - Los Angeles LAX → Köpenhamn CPH

Avresan inställd 5 juli

Ombokad till:
10JUL Copenhagen Kastrup - London Heathrow
10JUL Y / Confirmed London Heathrow - San Francisco
10JUL San Francisco - Los Angeles LAX
Nedgraderad från plus -> ekonomi
Avresan inställd (Kastrup - London) 10 juli, 2 timmar innan flygningen

Ombokad till:
10 Juli Köpenhamn - Frankfurt
10 juli Frankfurt - London
11 Juli London - Las Vegas
Nedgraderad från plus -> ekonomi.
Med denna bokningen ankommer jag 1 dygn senare än den förra bokningen.
Transport till och från hotel på Heathrow samt hotelkostnad har tillkommit

Hemresan inställd 1 dygn innan, ombokad till:
LH0453 18 Jul
LAX 17:01
MUC 13:25

LH2446 19 Jul
MUC 20:25
CPH 21:55

Ankomst Köpenhamn ca 10 timmar senare än originalbokningen.

Utan väskor, har inte fått dem ännu…
Är ju bara skicka in ett claim för utresa angående ersättning för försening som ska ge 600€. Samma sak med ett case för hemresan.
Ett case för ersättning för nedgradering.

På det caset som gäller förseningen på utresan borde du även kunna claima extra utgifter för hotell och taxi, annars får du lägga ett case för det också separat.
 
Toppen