Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det beror helt på om de vill sätta emot eller inte.

Jag fick voucher I hand på 14 timmar för en vecka sedan, tex.

Menar du pengar på bankkontot tar det antagligen längre tid, där har jag ingen input. Mer än att man får dubbla beloppet om man tar voucher....
Jag valde inte voucher utan pengar på kontot men det var ju mest för att jag inte är i behov av någon voucher just nu.

Jag har en EU 261 claim mot SAS då vårt flyg GOT-CPH var försenat i lördags såpass mycket att vi missade vårt anslutnings flyg som skulle ha varit CPH-BER, istället blev vi ombokade till lufthansa CPH-MUC-BER och vi blev till slut försenade över 4 timmar.
En fråga när det gäller ersättningen, eftersom vi var 2 personer på denna resan, får varje person 250 EUR eller får vi 2500EUR totalt ?
Jag fick ett mail igår om att vi får ersättningen insatt på kontot inom 5 dagar, så med lite tur så har vi pengarna innan jul, riktigt bra hanterat faktiskt och mycket snabbare än vad jag väntade mig. Nu väntar jag bara på att få tillbaka poängen för missad uppgradering men det är ju ett annat ärende.

Framflyttad flygresa ska ses som inställd

EU-domstolen har kommit med ett domslut om flygpassagerares rättigheter vid förseningar.

En flygavgång ska anses vara inställd om den flyttas framåt mer än en timme, enligt EU-domstolen. Beslutet kan innebära att det blir lättare för resenärer att få kompensation vid försenade flygresor.

Enligt domstolen kan en sådan framflyttning leda till ”allvarliga olägenheter för passagerare”.

I fall där en flygning flyttas framåt en längre tid finns rätt till kompensation, och flygbolagen kan bli skyldiga att betala 250 till 600 euro, cirka 2 500 till 6 100 kronor, beroende på hur lång flygning det handlar om, enligt domstolen. Det gäller exempelvis när kommunikationen om att avgången försenats varit sen.

Framflyttad flygresa ska ses som inställd | SvD

Vad är skillnaden på fram flyttad och försenad? Är det typ om det är planerat eller inte? Tycker inte det framgår i artikeln åtminstone...

Det är ju rätt intressant just det här med framflyttad resa, vår senaste resa till Berlin skulle egentligen varit fredag-söndag men flygningen på fredagen blev inställt och vi blev ombokade till över ett dygn framåt, vi missade alltså så mycket av vår resa, borde inte vi få ersättning för detta egentligen ?

Vad kommer effekten bli av detta?
  • Jag hittar inget om tidsaspekter, jag antar att det måste mindre än 14 dagar till avgång för att man skall kunna kräva ersättning
  • Sista meningen är:
    Lastly, a flight is not regarded as having been ‘cancelled’ in the case where the operating air carrier postpones the time of departure of that flight by less than three hours, without making any other change to that flight.

Är inte det lite motsägelsefullt i hänseende till skrivningen om 1 timmes framflyttning?

Toppen