Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tjaa, möjligen att STR - ARN betraktas som en ”internkostnad”, men AF skulle nog vilja haft sin beskärda del...

Så om man räknar Hotel + Mat + AF (CDG - STR) så kommer man upp i ca 13 000 Kr...

Men fortsättning följer...
Självklart vill AF ha en del, men sas betalar knappast ett marknadspris där. Precis AF inte gör det de bokar om passagerare på sas.

Självklart vill AF ha en del, men sas betalar knappast ett marknadspris där. Precis AF inte gör det de bokar om passagerare på sas.
Detta är en mycket intressant fråga tycker jag. Vad betalar flygbolagen varandra när de bokar om vid exempelvis inställda flighter? Någon som sitter inne på hur det går till och en ungefärlig prisbild?

Detta är en mycket intressant fråga tycker jag. Vad betalar flygbolagen varandra när de bokar om vid exempelvis inställda flighter? Någon som sitter inne på hur det går till och en ungefärlig prisbild?
Har ingen koll på nivåerna men självklart har de stora bolagen ett samarbete. Är ju blankt nej att bli ombokad till Norwegian t ex, men till andra bolag (även utanför Star Alliance) har det ju gått bra att bli ombokad.

• Gilla
Reactions: Gus
Har ingen koll på nivåerna men självklart har de stora bolagen ett samarbete. Är ju blankt nej att bli ombokad till Norwegian t ex, men till andra bolag (även utanför Star Alliance) har det ju gått bra att bli ombokad.

Norwegian är inte med i IATA. Har för mig att det skapar vissa restriktioner?

Snälla, håll tråden till EU ersättning och inte pris mellan bolagen, det blir rörigt för oss som följer och har notiser.

Dock väldigt intressant ämne som jag gärna ser svaret på :)

Snälla, håll tråden till EU ersättning och inte pris mellan bolagen, det blir rörigt för oss som följer och har notiser.

Dock väldigt intressant ämne som jag gärna ser svaret på :)
Helt rätt, sorry! Det hade dock varit kul med en egen tråd för ämnet.

Back on topic. Tror ni SAS lättare betalar ut EU-ersättning efter strejken om man önskar 60 000 Eurobonuspoäng istället för 600 euro? 60 000 Eurobonuspoäng lär ju svida betydligt mindre än 600 euro för SAS.

Jag har lite koll,
Vanligtvis sätter bolag upp avtal med varandra på antingen sträckor eller hela linjenätet, finns troligen nåt större avtal också inom *A
men har inte koll på det.

Det vanligaste jag stött på är s.k. Face-value

Om du köpt en resa ARN-FRA med SK för 1000kr och istället får åka ARN-FRA med LH då SK ställt in så får LH 1000kr av SK.
Dvs biljettens värde. bokningsklass kvittar. Kabinklass måste dock vara samma vill jag minnas.

@fcx
Japp, om man inte är med i IATA likt DY går inte dessa avtal att sätta upp. Struligt att boka in dylika i GDS'er också.

Visserligen inte...men som som sagt vi får se vad det hela landar... mitt triumfkort... är att:

SAS säger nu...

"Eftersom ni drabbades av strejken när den precis börjat, kan det vara att ni inte fått ta en del av informationen angående 300EUR för mellanskillnaden på biljettpriserna men detta är de riktlinjer som vi har för återbetalning av nyinköpta biljetter. "

Men fortfarande så står det på deras hemsida och den länk som deras SMS (utan 300 €) hänvisar till...

Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt

Att komma och i princip säga, opps vi glömde att informera i början av strejken att det finns ett maxtak på nya biljetter på 330 €, ledsen men men så är det bara...

Skall bli intressant vad ARN tycker om denna omformulering av villkor... speciellt när det inte står på hemsidan man hänvisar till eller på annat ställe på sas.se/.dk/.no / flysas.com ...

Toppen