Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har registrerat en claim hos Lufthansa, hur lång tid brukar det ta innan de svarar?

Fick ingen bekräftelse på mail efter jag skickade in (brukar man få det?) och har inte hört något på två veckor så börjar fundera på om det verkligen har kommit fram till dem.

Jag mailade in ett EU261 Claim till Lufthansa igår kväll (customer.relations@lufthansa.com). Ingen aning om det kommer funka den vägen men fick i allafall ett auto mail tillbaka direkt och idag har jag fått ett mail med ärendenummer.
Testa den vägen om du inte hör något.
 
  • Gilla
Reactions: LKF
Jag är inte jurist, men trots detta så kan man ju ha en åsikt.

Om det är så att flygbolagen blir ersättningsskyldiga i händelse av en strejk så ger ju lagstiftningen de strejkande dubbel styrka eftersom alla kostnader för flygbolaget i princip fördubblas. Det blir billigare att ge piloterna 10 procentiga lönbeökningar per år än vad det blir om de strejkar i 5 dagar. Det tycker jag är helt orimligt. Dessutom så har man i praktiken satt arbetgivarnas strejkvapen, lockout, ur spel eftersom ett flygbolag inte skulle ha råd att använda sig av detta vapen vid behov.

Nej, jag anser att uttolkarna av lagen har visat bristande insikt gällande både arbetsmarknadens regler och möjliga konsekvenser. Flygbolagen kommer alltid att förlora. Som sagt, jag tycker att det är helt orimligt.
 

Homer

Medlem
Nej, jag anser att uttolkarna av lagen har visat bristande insikt gällande både arbetsmarknadens regler och möjliga konsekvenser. Flygbolagen kommer alltid att förlora. Som sagt, jag tycker att det är helt orimligt.

Det är ju lagstiftaren inte domstolen som ska hållas ansvarig.


Förändring av lagstiftning har det talats om länge

The European Union is reviewing the regulations to reduce the obligations on airlines
– for example by capping the cost of accommodation at €125 (£108) per person with a maximum of five nights.
But six years after the European Commission adopted the proposal, it has yet to take effect.


Artikel från Monday 15 April 2019
Airlines demand changes to European flight compensation rules | The Independent
 
Det är ju lagstiftaren inte domstolen som ska hållas ansvarig.


Förändring av lagstiftning har det talats om länge

The European Union is reviewing the regulations to reduce the obligations on airlines
– for example by capping the cost of accommodation at €125 (£108) per person with a maximum of five nights.
But six years after the European Commission adopted the proposal, it has yet to take effect.


Artikel från Monday 15 April 2019
Airlines demand changes to European flight compensation rules | The Independent

Njae, är det verkligen så? Jag trodde att man, med samma lagstiftning, tidigare ansåg att strejker var extraordinärt, men att det på senare tid har avkunnats domar som går i andra riktningen.

Det är väl det som gör att rättsläget ändå är oklart?
 

Agö

Medlem
Njae, är det verkligen så? Jag trodde att man, med samma lagstiftning, tidigare ansåg att strejker var extraordinärt, men att det på senare tid har avkunnats domar som går i andra riktningen.

Det är väl det som gör att rättsläget ändå är oklart?
Det är givetvis upp till lagstiftaren att explicit undanta interna strejker från ersättning till följd av denna dom. Nu har vildkattsstrejk på ett mycket tydligt och fullständigt rimligt sätt ansetts vara icke-extraordinärt och därtill naturligt. I nuläget är det alltså upp till lagstiftaren att rätta till det. Å andra sidan saknas praxis från högsta ort för varslade strejker. Vi får se helt enkelt.
 

Homer

Medlem
Njae, är det verkligen så? Jag trodde att man, med samma lagstiftning, tidigare ansåg att strejker var extraordinärt, men att det på senare tid har avkunnats domar som går i andra riktningen.

Det är väl det som gör att rättsläget ändå är oklart?


Såvitt jag vet har inte prövats tidigare i EU domstolen (men det är jag långt i från säker på)
 

lit01

Medlem
Jag är inte jurist, men trots detta så kan man ju ha en åsikt.

Om det är så att flygbolagen blir ersättningsskyldiga i händelse av en strejk så ger ju lagstiftningen de strejkande dubbel styrka eftersom alla kostnader för flygbolaget i princip fördubblas. Det blir billigare att ge piloterna 10 procentiga lönbeökningar per år än vad det blir om de strejkar i 5 dagar. Det tycker jag är helt orimligt. Dessutom så har man i praktiken satt arbetgivarnas strejkvapen, lockout, ur spel eftersom ett flygbolag inte skulle ha råd att använda sig av detta vapen vid behov.

Nej, jag anser att uttolkarna av lagen har visat bristande insikt gällande både arbetsmarknadens regler och möjliga konsekvenser. Flygbolagen kommer alltid att förlora. Som sagt, jag tycker att det är helt orimligt.
EU261 är inte en lag om arbetsmarknadens regler. Det är en lag om flygpassagerares rättigheter. Så varför ska uttolkarna av lagen ta hänsyn till arbetsmarknadens mekanismer annat än i koppling till flygpassagerares rättigheter?

Det låter helt orimligt att uttolkarna av EU261 ska försöka upprätthålla någon slags, i din mening, rättvis balans inom arbetsmarknadspolitik.
 

drW

Medlem
SAS ställde in vår flight från San Fransisco i fredags pga strejken. Bokade om oss till Swiss med avgång på lördag kväll. Swiss sena in till Zürich missade anslutning till Stockholm. Bokades om till Lufthansa via Frankfurt. Planet till Frankfurt blev mer än en timme sent och vi missade anslutningen till Stockholm. Lyckades komma med sista planet från Frankfurt, dock utan bagage, på standby biljetter.
Planet från Frankfurt något sent pga byte av hjul men det var marginellt i sammanhanget. Detta var dock enda försening som vi fick någon förklaring till.
Framme ca 5 timmar senare än ursprunglig Swissbokning. Ca 32 timmar senare än ursprunglig SAS bokning.
Vem ska vi vända oss till med ersättningskrav? Känns som Swiss kommer att slingra sig.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

fcx

Medlem
SAS ställde in vår flight från San Fransisco i fredags pga strejken. Bokade om oss till Swiss med avgång på lördag kväll. Swiss sena in till Zürich missade anslutning till Stockholm. Bokades om till Lufthansa via Frankfurt. Planet till Frankfurt blev mer än en timme sent och vi missade anslutningen till Stockholm. Lyckades komma med sista planet från Frankfurt, dock utan bagage, på standby biljetter.
Planet från Frankfurt något sent pga byte av hjul men det var marginellt i sammanhanget. Detta var dock enda försening som vi fick någon förklaring till.
Framme ca 5 timmar senare än ursprunglig Swissbokning. Ca 32 timmar senare än ursprunglig SAS bokning.
Vem ska vi vända oss till med ersättningskrav? Känns som Swiss kommer att slingra sig.

Swiss orsakade förseningen genom att vara sena in, så då är det Swiss man ska vända sig till.
 
Toppen