Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

LKF skrev:Har registrerat en claim hos Lufthansa, hur lång tid brukar det ta innan de svarar?Fick ingen bekräftelse på mail efter jag skickade in (brukar man få det?) och har inte hört något på två veckor så börjar fundera på om det verkligen har kommit fram till dem.Klicka för att utvidga...


Jag mailade in ett EU261 Claim till Lufthansa igår kväll ([email protected]). Ingen aning om det kommer funka den vägen men fick i allafall ett auto mail tillbaka direkt och idag har jag fått ett mail med ärendenummer.

Testa den vägen om du inte hör något.
 
Jag är inte jurist, men trots detta så kan man ju ha en åsikt.



Om det är så att flygbolagen blir ersättningsskyldiga i händelse av en strejk så ger ju lagstiftningen de strejkande dubbel styrka eftersom alla kostnader för flygbolaget i princip fördubblas. Det blir billigare att ge piloterna 10 procentiga lönbeökningar per år än vad det blir om de strejkar i 5 dagar. Det tycker jag är helt orimligt. Dessutom så har man i praktiken satt arbetgivarnas strejkvapen, lockout, ur spel eftersom ett flygbolag inte skulle ha råd att använda sig av detta vapen vid behov.



Nej, jag anser att uttolkarna av lagen har visat bristande insikt gällande både arbetsmarknadens regler och möjliga konsekvenser. Flygbolagen kommer alltid att förlora. Som sagt, jag tycker att det är helt orimligt.
 
ResenärenLars skrev:Nej, jag anser att uttolkarna av lagen har visat bristande insikt gällande både arbetsmarknadens regler och möjliga konsekvenser. Flygbolagen kommer alltid att förlora. Som sagt, jag tycker att det är helt orimligt.Klicka för att utvidga...


Det är ju lagstiftaren inte domstolen som ska hållas ansvarig.





Förändring av lagstiftning har det talats om länge



The European Union is reviewing the regulations to reduce the obligations on airlines

– for example by capping the cost of accommodation at €125 (£108) per person with a maximum of five nights.

But six years after the European Commission adopted the proposal, it has yet to take effect.




Artikel från Monday 15 April 2019

Airlines demand changes to European flight compensation rules | The Independent
 
Homer skrev:Det är ju lagstiftaren inte domstolen som ska hållas ansvarig.Förändring av lagstiftning har det talats om längeThe European Union is reviewing the regulations to reduce the obligations on airlines

– for example by capping the cost of accommodation at €125 (£108) per person with a maximum of five nights.

But six years after the European Commission adopted the proposal, it has yet to take effect.
Artikel från Monday 15 April 2019Airlines demand changes to European flight compensation rules | The IndependentKlicka för att utvidga...


Njae, är det verkligen så? Jag trodde att man, med samma lagstiftning, tidigare ansåg att strejker var extraordinärt, men att det på senare tid har avkunnats domar som går i andra riktningen.



Det är väl det som gör att rättsläget ändå är oklart?
 
ResenärenLars skrev:Njae, är det verkligen så? Jag trodde att man, med samma lagstiftning, tidigare ansåg att strejker var extraordinärt, men att det på senare tid har avkunnats domar som går i andra riktningen.Det är väl det som gör att rättsläget ändå är oklart?Klicka för att utvidga...
Det är givetvis upp till lagstiftaren att explicit undanta interna strejker från ersättning till följd av denna dom. Nu har vildkattsstrejk på ett mycket tydligt och fullständigt rimligt sätt ansetts vara icke-extraordinärt och därtill naturligt. I nuläget är det alltså upp till lagstiftaren att rätta till det. Å andra sidan saknas praxis från högsta ort för varslade strejker. Vi får se helt enkelt.
 
ResenärenLars skrev:Njae, är det verkligen så? Jag trodde att man, med samma lagstiftning, tidigare ansåg att strejker var extraordinärt, men att det på senare tid har avkunnats domar som går i andra riktningen.Det är väl det som gör att rättsläget ändå är oklart?Klicka för att utvidga...




Såvitt jag vet har inte prövats tidigare i EU domstolen (men det är jag långt i från säker på)
 
ResenärenLars skrev:Jag är inte jurist, men trots detta så kan man ju ha en åsikt.Om det är så att flygbolagen blir ersättningsskyldiga i händelse av en strejk så ger ju lagstiftningen de strejkande dubbel styrka eftersom alla kostnader för flygbolaget i princip fördubblas. Det blir billigare att ge piloterna 10 procentiga lönbeökningar per år än vad det blir om de strejkar i 5 dagar. Det tycker jag är helt orimligt. Dessutom så har man i praktiken satt arbetgivarnas strejkvapen, lockout, ur spel eftersom ett flygbolag inte skulle ha råd att använda sig av detta vapen vid behov.Nej, jag anser att uttolkarna av lagen har visat bristande insikt gällande både arbetsmarknadens regler och möjliga konsekvenser. Flygbolagen kommer alltid att förlora. Som sagt, jag tycker att det är helt orimligt.Klicka för att utvidga...
EU261 är inte en lag om arbetsmarknadens regler. Det är en lag om flygpassagerares rättigheter. Så varför ska uttolkarna av lagen ta hänsyn till arbetsmarknadens mekanismer annat än i koppling till flygpassagerares rättigheter?



Det låter helt orimligt att uttolkarna av EU261 ska försöka upprätthålla någon slags, i din mening, rättvis balans inom arbetsmarknadspolitik.
 
SAS ställde in vår flight från San Fransisco i fredags pga strejken. Bokade om oss till Swiss med avgång på lördag kväll. Swiss sena in till Zürich missade anslutning till Stockholm. Bokades om till Lufthansa via Frankfurt. Planet till Frankfurt blev mer än en timme sent och vi missade anslutningen till Stockholm. Lyckades komma med sista planet från Frankfurt, dock utan bagage, på standby biljetter.

Planet från Frankfurt något sent pga byte av hjul men det var marginellt i sammanhanget. Detta var dock enda försening som vi fick någon förklaring till.

Framme ca 5 timmar senare än ursprunglig Swissbokning. Ca 32 timmar senare än ursprunglig SAS bokning.

Vem ska vi vända oss till med ersättningskrav? Känns som Swiss kommer att slingra sig.
 
drW skrev:SAS ställde in vår flight från San Fransisco i fredags pga strejken. Bokade om oss till Swiss med avgång på lördag kväll. Swiss sena in till Zürich missade anslutning till Stockholm. Bokades om till Lufthansa via Frankfurt. Planet till Frankfurt blev mer än en timme sent och vi missade anslutningen till Stockholm. Lyckades komma med sista planet från Frankfurt, dock utan bagage, på standby biljetter.Planet från Frankfurt något sent pga byte av hjul men det var marginellt i sammanhanget. Detta var dock enda försening som vi fick någon förklaring till.Framme ca 5 timmar senare än ursprunglig Swissbokning. Ca 32 timmar senare än ursprunglig SAS bokning.Vem ska vi vända oss till med ersättningskrav? Känns som Swiss kommer att slingra sig.Klicka för att utvidga...


Swiss orsakade förseningen genom att vara sena in, så då är det Swiss man ska vända sig till.
 
drW skrev:SAS ställde in vår flight från San Fransisco i fredags pga strejken. Bokade om oss till Swiss med avgång på lördag kväll. Swiss sena in till Zürich missade anslutning till Stockholm. Bokades om till Lufthansa via Frankfurt. Planet till Frankfurt blev mer än en timme sent och vi missade anslutningen till Stockholm. Lyckades komma med sista planet från Frankfurt, dock utan bagage, på standby biljetter.Planet från Frankfurt något sent pga byte av hjul men det var marginellt i sammanhanget. Detta var dock enda försening som vi fick någon förklaring till.Framme ca 5 timmar senare än ursprunglig Swissbokning. Ca 32 timmar senare än ursprunglig SAS bokning.Vem ska vi vända oss till med ersättningskrav? Känns som Swiss kommer att slingra sig.Klicka för att utvidga...




Liknande scenario här:



Swiss flög oss

HKG-ZRH-ARN



40 min anslutning i ZRH, HKG-ZRH landar 10 min sent = vi missar anslutningen.

LX139 (HKG-ZRH) startat mer än 25 minuter sent samtliga flygningar utom 2 gånger senaste månaden.

Vår flygning startade 30 min sent.



Swiss nekade såklart ersättning vid första försöket.

De hävdar:


Swiss skrev:The reason for the delay was caused due to restrictions made at the airport by governmental authorities. Please note that it is an unavoidable fact that these unfortunate events can occur at short notice. As this circumstance is considered extraordinary and we could not control the circumstances around this, we regret to inform you that we cannot comply with your request for compensation.Klicka för att utvidga...


Efter att ha gått på igen och hävdat just att samtliga flygningar förutom 2 senaste månaden har varit sen och att de andra flygningarna med ungefär samma avångstid mot Europa inte var sen ger de oss en E-voucher värd 500SEK för att boka nya Swissflygningar.





Vad säger ni? De verkar inte så sugna att ge mer exakt anledning än:



"The reason for the delay was caused by restrictions at the airport and governmental authorities."





Är det värt att köra en vända till? Airhelp? ARN?
 
Absolut en vända till. De verkar ju acceptera för tighta byten som de inte kan leva upp till. Den formuleringen verkar vara standard och de måste definiera vad som inte var deras fel. Att ha för kort flygtid för att tabellen ska se bra ut måste ju vara deras fel.
 
a820d201-9864-46c9-b34f-bb1b960b3bc8-jpeg.90091



henke12 skrev:Liknande scenario här:Swiss flög ossHKG-ZRH-ARN40 min anslutning i ZRH, HKG-ZRH landar 10 min sent = vi missar anslutningen.LX139 (HKG-ZRH) startat mer än 25 minuter sent samtliga flygningar utom 2 gånger senaste månaden.Vår flygning startade 30 min sent.Swiss nekade såklart ersättning vid första försöket.De hävdar:Efter att ha gått på igen och hävdat just att samtliga flygningar förutom 2 senaste månaden har varit sen och att de andra flygningarna med ungefär samma avångstid mot Europa inte var sen ger de oss en E-voucher värd 500SEK för att boka nya Swissflygningar.Vad säger ni? De verkar inte så sugna att ge mer exakt anledning än:"The reason for the delay was caused by restrictions at the airport and governmental authorities."



Är det värt att köra en vända till? Airhelp? ARN?Klicka för att utvidga...
Mitt första svar blev det ovan.
 
En vecka och ännu inget svar från SAS, låter som tidernas skämt att de skulle ha svarat inom några timmar.
 
Har nu fått svar fr. SAS på "nya ärende" och nu på svenska dessutom...

Vår dispyt nu gäller just 300 Euro per person som de erbjuder oss...



Saken i korthet, vår hemresa från Paris med SK 2572 den 27 april kl 13:25 blev inställd.

SAS kommer kommer kl 09:00 samma morgon med besked om att de bokat om oss till den 28 april kl 14:00.



Separat biljetter med AF till Stuttgart och vidare med SAS (Cityjet) till Stockholm, detta alternativ skulle ha kostat SAS över 17 000 kr inkl mat och hotel. Vi accepterar inte detta utan utnyttjar oss av 24 timmars regeln och köper nya flygbiljetter med AF, den flighten avgick kl 09:55. Det fanns platser i I - klass (Business) för ca 5 120 Kr och i Y-klass för 7 002 Kr. VI valde I - klass och bokade av SAS förslaget när vi kom hem.



Nu säger SAS så här



"Hej Toer00

Tack för ditt mail!



Jag förstår din frustration efter detta som skett och vi på SAS är ytterst ledsna över detta.



I den informationen som du skickat in till oss står det att vi ersätter för samma prisklass eller så nära original priset som möjligt, för nyinköpta biljetter. Eftersom ni drabbades av strejken när den precis börjat, kan det vara att ni inte fått ta en del av informationen angående 300EUR för mellanskillnaden på biljettpriserna men detta är de riktlinjer som vi har för återbetalning av nyinköpta biljetter. ...



Kan detta vara rätt och rimligt. Man skickar ut info och sedan säger man, vi skickade ut fel info...i själva verket som är det något annat som gäller... Nu efterlyser jag info från någon som vet mera eller som lyckats komma förbi 300 Euro spärren...



ARN nästa ??
 
Homer skrev:En vecka och ännu inget svar från SAS, låter som tidernas skämt att de skulle ha svarat inom några timmar.Klicka för att utvidga...


Jag har ett case hos ARN där SAS inte svarade i tid (de har en månad på sig) och de har nu fått en påminnelse samt förlängd deadline. Spännande fortsättning följer...
 
taxvalp skrev:Jag har ett case hos ARN där SAS inte svarade i tid (de har en månad på sig) och de har nu fått en påminnelse samt förlängd deadline. Spännande fortsättning följer...Klicka för att utvidga...




Vid nedgradering ska de inte bara svara utan betala inom 7 dagar





2. Om det lufttrafikföretag som utför flygningen placerar passageraren i en lägre klass i förhållande till biljettpriset skall lufttrafikföretaget inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, ersätta
 
toer00 skrev:Har nu fått svar fr. SAS på "nya ärende" och nu på svenska dessutom...Vår dispyt nu gäller just 300 Euro per person som de erbjuder oss...Saken i korthet, vår hemresa från Paris med SK 2572 den 27 april kl 13:25 blev inställd.SAS kommer kommer kl 09:00 samma morgon med besked om att de bokat om oss till den 28 april kl 14:00.Separat biljetter med AF till Stuttgart och vidare med SAS (Cityjet) till Stockholm, detta alternativ skulle ha kostat SAS över 17 000 kr inkl mat och hotel. Vi accepterar inte detta utan utnyttjar oss av 24 timmars regeln och köper nya flygbiljetter med AF, den flighten avgick kl 09:55. Det fanns platser i I - klass (Business) för ca 5 120 Kr och i Y-klass för 7 002 Kr. VI valde I - klass och bokade av SAS förslaget när vi kom hem.Nu säger SAS så här"Hej Toer00

Tack för ditt mail!



Jag förstår din frustration efter detta som skett och vi på SAS är ytterst ledsna över detta.



I den informationen som du skickat in till oss står det att vi ersätter för samma prisklass eller så nära original priset som möjligt, för nyinköpta biljetter. Eftersom ni drabbades av strejken när den precis börjat, kan det vara att ni inte fått ta en del av informationen angående 300EUR för mellanskillnaden på biljettpriserna men detta är de riktlinjer som vi har för återbetalning av nyinköpta biljetter. ...

Kan detta vara rätt och rimligt. Man skickar ut info och sedan säger man, vi skickade ut fel info...i själva verket som är det något annat som gäller... Nu efterlyser jag info från någon som vet mera eller som lyckats komma förbi 300 Euro spärren...ARN nästa ??Klicka för att utvidga...


300€ verkar ju vara en gräns de hittat på själva.

I samband med vulkanutbrottet på Island var det ju många som ordnade transport på egen hand,

och skriverier om ersättning, du kanske hittar något där som du kan åberopa?
 
Nu skriver SAS tom i automatsvaren att de inte tänker betala





Please note, SAS will not cover:



• EU 261/2004 fixed rate compensation for cancelled/delayed flights will not be paid since our interpretation of EU regulation 261/2004 is that a strike action is considered an extraordinary circumstance in accordance with article 5.3 in EU regulation 261/2004.



• Costs of consequential nature, such as lost wages, vacation days, prepaid hotels/prepaid rental cars, event tickets etc, will not be paid in accordance with our interpretation of Montreal Convention Article 19.
 
Dom verkar desperata... Dom kommer med ett förslag som skulle kostat dom 17 000 Kr (14 000 i bara flygbiljetter), när man själv lyckats fixa detta för 11 000 Kr som vill dom bara betala 6 000 Kr (300 Eur / Pers), har de några riktlinjer alls att gå efter...

Får väl bli ARN om de inte ger med sig...
 
Back
Top