Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

anjak

Medlem
"I hopp om" är väl snarare så att det reellt finns en viss procent som checkar in och ändå inte kommer, statistiskt sett. Har sett flygbolag komma med EN passagerare, och så har det väl varit bokat flera på andra vägen. Vet inte om det är en skröna att man ställer in pga för lite bokat, har aldrig sett bevis på detta. (Isf skulle man bli ombokad ivfsh.) Det lär väl kosta flygbolagen mer att inte flyga, avseende slottider och annat.
Överbokning och/eller inställda plan, är väl annat än att bli försenad, för den delen. Är det förresten någon som minns vad man gjorde förr i tiden, före EU-regeln kom?
Hade flygbranschen hanterat detta på ett bra sätt hade självklart EU aldrig agerat men nu gjorde man inte det och då valde man från EU att hantera detta centralt. Man kan självklart diskutera själva formen av sanktioner men tycker dagen system är rätt ok. Saknar dock att flygbolag som konsekvent väljer att strunta i förordningen inte straffas.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Homer

Medlem
ang Ryanstrejken Ryanair compensation claims to go to court - BBC News


Christopher Bisping from the University of Warwick’s School of Law, shares his views on the enforcement action being taken against the airline Ryanair for refusing to compensate passengers for strike disruption.:

“In light of the strike action of Ryanair staff over the summer it would appear that it was inherent in Ryanair’s operation as the dispute is about pay and workload structures, which are part of regular corporate decision making. Due to the prolonged nature of this industrial dispute and the earlier strike action last winter, it would also appear that Ryanair could have done more to pre-empt the effects of the strike action on passengers.

“According to the European Court of Justice it is irrelevant whether the strike is lawful or not. This is for the reason that the conditions for lawful industrial action are defined differently in the various Member States. The Air Passenger Regulation’s aim is to provide a high level of passenger protection though which should not depend on national conceptions of lawfulness of industrial actions.
Christopher Bisping on the legal action facing Ryanair over their refusal to compensate passengers
 

Homer

Medlem
Bokad i Sas Plus på inrikesbiljett, tvingad köpa Norwegian ekonomi, även om jag köpte
till fast track och priority boarding(!) så är det ju en nedgradering, man får ju ingen Mikkeller och polarrulle,
så jag borde få någon form av ersättning?
 

seat56f

Medlem
Bokad i Sas Plus på inrikesbiljett, tvingad köpa Norwegian ekonomi, även om jag köpte
till fast track och priority boarding(!) så är det ju en nedgradering, man får ju ingen Mikkeller och polarrulle,
så jag borde få någon form av ersättning?

Det var (väl?) inte SAS som bokade den andra biljetten så det blir nog knepigt att få (EU-)kompensation för nedgraderingen. Däremot har de väl varit ganska stringenta med att erbjuda biljettkostnaden + upp till 300 EUR i mellanskillnad för alternativ biljett?
 

Homer

Medlem
Det var (väl?) inte SAS som bokade den andra biljetten så det blir nog knepigt att få (EU-)kompensation för nedgraderingen. Däremot har de väl varit ganska stringenta med att erbjuda biljettkostnaden + upp till 300 EUR i mellanskillnad för alternativ biljett?


SAS sa att de kan inte boka Norwegian, det får jag göra själv och sen begära ersättning för mellanskillnaden.
Hade DY något motsvarande Plus hade jag bokat det.

För övrigt €300? vart kommer den siffran i från?
 

ekf

Medlem
För övrigt €300? vart kommer den siffran i från?
Jag har bestämt för mig att jag sett en skärmdump från SAS hemsida, Facebook- eller Instagramflöde med den uppgiften, men hittar inte det nu. Däremot minst två rapporter om medlemmar som fått SMS med den uppgiften, inlägg 574 och 666:

"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger."
SAS piloter i strejk? | Sida 58 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original unused SAS ticket and the cost for your new transportation. Please note that the transport must be within the same price range and service class as your original ticket. Against receipts we will reimburse additional costs up to max EUR 300 per passenger."
SAS piloter i strejk? | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Homer

Medlem
Jag har bestämt för mig att jag sett en skärmdump från SAS hemsida, Facebook- eller Instagramflöde med den uppgiften, men hittar inte det nu. Däremot minst två rapporter om medlemmar som fått SMS med den uppgiften, inlägg 574 och 666:

"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger."
SAS piloter i strejk? | Sida 58 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original unused SAS ticket and the cost for your new transportation. Please note that the transport must be within the same price range and service class as your original ticket. Against receipts we will reimburse additional costs up to max EUR 300 per passenger."
SAS piloter i strejk? | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor[/QUOT
Jag har bestämt för mig att jag sett en skärmdump från SAS hemsida, Facebook- eller Instagramflöde med den uppgiften, men hittar inte det nu. Däremot minst två rapporter om medlemmar som fått SMS med den uppgiften, inlägg 574 och 666:

"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original SAS unused ticket and the cost for your new transportation under comparable transport condition against receipts up to max EUR 300 per passenger."
SAS piloter i strejk? | Sida 58 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

"If you can find an alternative travel arrangement yourself, SAS will reimburse the price difference between your original unused SAS ticket and the cost for your new transportation. Please note that the transport must be within the same price range and service class as your original ticket. Against receipts we will reimburse additional costs up to max EUR 300 per passenger."
SAS piloter i strejk? | Sida 67 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jo, men vad stödjer sig SAS på? Bara ett belopp de själva hittat på?
 
Toppen