Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Godmorgon.

Var försenad 3:45 mellan CPH och SFO pga tekniska problem, och vi var tvungna att vända tillbaka.

Bolaget är EU registrerat.

Vet att gränsen är 4 timmar för en #3 flight.

Så det finns ingen som helst chans till kompensation i enlighet med EU261.

Eller ?

Godmorgon.

Var försenad 3:45 mellan CPH och SFO pga tekniska problem, och vi var tvungna att vända tillbaka.

Bolaget är EU registrerat.

Vet att gränsen är 4 timmar för en #3 flight.

Så det finns ingen som helst chans till kompensation i enlighet med EU261.

Eller ?

Jo, det gör det nog. Tror att det är halv ersättning under 4 timmar. Jag var 3:45 sen hem på sträckan NRT-CPH och fick €250 av SAS. (Vet dock ej varför det blev €250 och inte €300).

Jo, det gör det nog. Tror att det är halv ersättning under 4 timmar. Jag var 3:45 sen hem på sträckan NRT-CPH och fick €250 av SAS. (Vet dock ej varför det blev €250 och inte €300).
Du har haft tur då det är skillnad på om du blir försenad pga inställt flyg eller bara försenad med samma flyg. Artikel 7 (2.) som fastställer 50% reduktionen av belopp i Artikel 7 (1.) kan bara hänvisas till via Artikel 8 - Rätt till återbetalning eller ombokning, från Artikel 6 - Försening, om ditt flyg är mer än fem timmar försenat. Däremot, är det ok att från Artikel 5 - Inställt flyg, hänvisa till Artikel 8 utan krav på fem timmars försening.

Du har haft tur då det är skillnad på om du blir försenad pga inställt flyg eller bara försenad med samma flyg. Artikel 7 (2.) som fastställer 50% reduktionen av belopp i Artikel 7 (1.) kan bara hänvisas till via Artikel 8 - Rätt till återbetalning eller ombokning, från Artikel 6 - Försening, om ditt flyg är mer än fem timmar försenat. Däremot, är det ok att från Artikel 5 - Inställt flyg, hänvisa till Artikel 8 utan krav på fem timmars försening.
OK, men då stämmer det nog ändå för mig då det var min connecting flight från CPH som var inställd och gav förseningen. Flyget NRT-CPH var i tid.

OK, men då stämmer det nog ändå för mig då det var min connecting flight från CPH som var inställd och gav förseningen. Flyget NRT-CPH var i tid.
Fast det är inte heller rätt då förseningen räknas till slutdestination och total ressträcka oavsett vilken flight som inte var i tid om flighterna var på samma biljett. Jag vet inte vad SAS har haft för sig i ditt fall. Bara tacka och ta emot.

Jag kör runda tre med Lufthansa i år. Går denna i mål i år har jag fått in 1200€ i år från Lufthansa pga. förseningar.

Inkommande plan var försenat till Nice med 26 min och då Lufthansa ändrat tidtabellen tidigare så hade min transfertid i Frankfurt minskat till 45 min. Vi blev sedan totalt 57 min försenade från Nice och landade 34 min för sent i Frankfurt. När vi landade hade de redan bokat om mig till en flight morgonen efter så jag var totalt 8 h och 55 min försenad till Arlanda. Jag spårade hur planet flygit under dagen på Flightradar och förseningen hade uppstått två flighter tidigare och sedan hade de inte lyckats köra in förseningen.

Dear Madam or Sir

I send this e-mail directly to you because I get error messages when I try to fill in the feedback form regarding flight disruptions on your webpage.

I hereby claim 400€ according to EC regulation 261/04 Article 6 (1.)(b) and Article 7(b) since I was delayed with 8 hours and 55 min to my destination (Stockholm) which is located 1912 Km (www.gcmap.com) from my origin (Nice) on the 30th of November.

My flight were supposed to departure at 19:10 from Nice Airport on the 30th of November (LH1065) but the flight was delayed to 20:07 which meant that I missed my connection flight in Frankfurt (LH808), scheduled for 21:30 to Stockholm - Arlanda. I was then rebooked to flight LH800, departure at 06:25, arriving at 08:35 on the 1st of December. My original arrival time to Stockholm - Arlanda were 23:40 on the 30th of November.

I have attached the original boarding passes as well as the extra one between Frankfurt and Stockholm.

Ticket Number: 220-XXXXXX

Account information:

IBAN:
Bankname:
SWIFT/BIC:

Best regards

Denna gick i mål så hittills i år är intäkterna 1 400€ från Lufthansa och SAS från förseningar och inställda flyg. Om jag dubblar nästa år så kan jag åka First. Ännu snabbare hantering denna gång, 4 dagar från inskickat claim till bekräftelse på utbetalning.

Dear Mr. Taggen,

Thank you for your email dated December 1, 2018.

We have registered your concern and would like to offer you 4109 SEK, in the hope that this unbureaucratic solution contributes to a positive conclusion of your travel experience.

Since you have already kindly provided us with your bank details, we have taken the liberty of transferring this amount to your nominated account.

Please allow for some days for the transaction to clear. Thank you in advance for your patience in this respect.

Sincerely,

Denna gick i mål så hittills i år är intäkterna 1 400€ från Lufthansa och SAS från förseningar och inställda flyg. Om jag dubblar nästa år så kan jag åka First. Ännu snabbare hantering denna gång, 4 dagar från inskickat claim till bekräftelse på utbetalning.
Strålande facit, gratulerar på min ära!!!

Det avgör saken, från och med nu ska jag bara anlita Taggen Förseningsservice AB! Du är ju bevisligen Kung på detta.

Toppen