Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

kom
När du vaskar resan JFK-ARN men tänker nyttja resan ARN-JFK, säkerställ då att dom inte avbokar hela bokningen när du blir ”no-show” JFK-ARN.
jag vill inte ha nowegianflighten alls eftersom jag bokat en t/r med turkish. Jag hoppas på att få min biljett tillbaka och eu261. löser det sig blir min min nya biljett ”billigare” än den ursprungliga. om inte blir det dyrt för mig.. jag tycker verkligen att eu261 borde täckas av detta då jag var tvungen att vidta dessa extrema åtgärder för att komma fram i tid...

Flög i tisdags med LH813 GOT-FRA, planerad avgångstid (STD) var 09.40 men blev (enligt flightradar) i praktiken 09.52. Planerad ankomsttid (STA) kl. 11.25 till FRA. Enligt Flightradar landade vi 11.28 (måste enligt min egen tidsuppfattning varit när vi tog mark) men Lufthansas officiella landningstid blev 11.40. Minimun Connection Time på FRA är 45min, vilket är exakt vad vi hade på vår biljett till BHX (terminalbyte och passkontroll).
Vid landning ursäktade piloten för att det blev en avlägsen landningsbana (nord-västra) och att de hade försökt få en närmare bana.
Med tanke på försening, lång väg att taxa samt buss-gate så kan ju alla räkna ut att planet till BHX gick utan oss.

Det här med missad anslutning är premiär för mig så jag tänkte be om lite vägledning. Vi blev automatiskt(?) ombokade till nästa flight, fick ett e-mail med vår nya bokning 10min innan STA för min ursprungliga flight till BHX. Ursprungligen skulle vi anlänt 12.45 lokal tid med LH954 men fick nu flyga med LH956, STA kl. 17.25.

Jag funderar då på följande; STD och STA är väl vid APRON? Inte kan väl tilldelad landningsbana och tillhörande taxningstid vara extraordinär omständighet? (Taxetiden är vad jag kan bedöma den huvudsakliga anledningen till förseningen) Är det någon som har en uppfattning om det spelar roll hur man formulerar sitt kravbrev huruvida man får ersättning eller inte enligt 261/2004? Ev. ersättning ska utbetalas för respektive passagerare, någon som vet om infant räknas som en passagerare i det här fallet?
Vad är STA/STD? Off-block/on-block?

jag vill inte ha nowegianflighten alls eftersom jag bokat en t/r med turkish. Jag hoppas på att få min biljett tillbaka och eu261. löser det sig blir min min nya biljett ”billigare” än den ursprungliga. om inte blir det dyrt för mig.. jag tycker verkligen att eu261 borde täckas av detta då jag var tvungen att vidta dessa extrema åtgärder för att komma fram i tid...

"Kom ihåg! Om du accepterar en återbetalning kan du inte samtidigt begära att flygbolaget kostnadsfritt ska flyga dig vidare till ditt resmål. Däremot kan du i vissa fall begära att du får en gratis flygning tillbaka till avgångsorten snarast möjligt." se mer på https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/

Det står väldigt tydligt här:

Om man accepterar en återbetalning så kan man inte längre kräva att flygbolaget ska boka om en kostnadsfritt.

Försenat flyg - Konsument Europa

Det vore faktiskt väldigt konstigt om man fick kompensation för ett flyg man inte har några intentioner att genomföra.

Kolla din hemförsäkring eller kortförsäkring Op!

Flight TF294 Bromma-Umeå med BRA blev inställt igår, fick information kl 12 och ordinarie avgång var 19:00.

De erbjöd alternativa resevägar:
- Ett flyg kl 16 som jag inte kunde ta
- En buss från Bromma 18:30, beräknad restid 8 h
- Flyg måndag morgon (som jag inte kunde ta pga jobb)

Om jag inte accepterade något av alternativen sa de att jag inte är berättigad någon ersättning. Får de göra så med tanke på att alternativ 1 var 3 timmar före ordinarie avgång (läst någonstans att det får vara 1 h före avgång) och alternativ 2 är buss - är det ett likvärdigt färdmedel? Eller hänger allt på att de trots allt erbjöd ett flyg måndag morgon och att de kan erbjuda alternativa rutter hur sent de vill?

Bokade en ny biljett själv istället med ett annat bolag men undrar nu om jag har någon rätt till någon ersättning från BRA ändå?

Toppen