Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Du behöver inte acceptera deras ombokning. Gå in nu direkt och sök på alternativa rutter och ring upp flygbolaget i fråga och försök boka om till det.
Det enda jag befarar är att det är Norwegian du flyger? De bokar normalt sätt inte om till andra bolag (nackdelen med att välja en non-legacy carrier).

Som svar på din faktiskt fråga är jag osäker på om man får ersättning om man väljer att avboka. Jag tror dock att det är är så. Sitter tyvärr illa till för att kolla upp ordentligt.

Ett sista tips, kolla T/R-biljetter istället, och vaska returen ifall den inte behövs. Jag hittar exempelvis Iceland Air från JFK idag som kostar 10 289 SEK ifall den bokas som T/R.

Behöver returbiljetten så det är lugnt. Men den Iceland Air landar tisdag och det är måndag minnesstunden är. Jag kollar på turkish för 15989. Det känns om om jag får tillbaka mina 5000 för norwegianbiljetten T/R och även kompensation. Men det vet jag ju inte säkert..

Man kan tycka att DY bör få fram någon plats från JFK till Europa. Förutom ARN flyger dom ju öäven bla på OSL, CPH, LGW, BCN, FCO och därifrån bör du kunna ta dig till Stockholm. Hoppas det löser sig

Sitter fast med Norwegian i NYC i mer än 15 timmar från och med nu. Det finns som alternativ att få pengarna för biljetten tillbaka. Om jag väljer det, mister jag min rätt till EU 261 då?
Jag fick INTE ersättning enligt förordningen av BA när min resa hem från englad blev uppskjuten och jag valde boka resa med SAS istället. Dock så handlade det om en enkelresa om det nu spelar nån roll. De betalade tillbaka pengar för biljetten bara.

Iofs kunde de skylla på väder...

Jag fick INTE ersättning enligt förordningen av BA när min resa hem från englad blev uppskjuten och jag valde boka resa med SAS istället. Dock så handlade det om en enkelresa om det nu spelar nån roll. De betalade tillbaka pengar för biljetten bara.

Iofs kunde de skylla på väder...
Väder är genrellt extraordinärt och inget de brukar betala ut för.

Flög i tisdags med LH813 GOT-FRA, planerad avgångstid (STD) var 09.40 men blev (enligt flightradar) i praktiken 09.52. Planerad ankomsttid (STA) kl. 11.25 till FRA. Enligt Flightradar landade vi 11.28 (måste enligt min egen tidsuppfattning varit när vi tog mark) men Lufthansas officiella landningstid blev 11.40. Minimun Connection Time på FRA är 45min, vilket är exakt vad vi hade på vår biljett till BHX (terminalbyte och passkontroll).
Vid landning ursäktade piloten för att det blev en avlägsen landningsbana (nord-västra) och att de hade försökt få en närmare bana.
Med tanke på försening, lång väg att taxa samt buss-gate så kan ju alla räkna ut att planet till BHX gick utan oss.

Det här med missad anslutning är premiär för mig så jag tänkte be om lite vägledning. Vi blev automatiskt(?) ombokade till nästa flight, fick ett e-mail med vår nya bokning 10min innan STA för min ursprungliga flight till BHX. Ursprungligen skulle vi anlänt 12.45 lokal tid med LH954 men fick nu flyga med LH956, STA kl. 17.25.

Jag funderar då på följande; STD och STA är väl vid APRON? Inte kan väl tilldelad landningsbana och tillhörande taxningstid vara extraordinär omständighet? (Taxetiden är vad jag kan bedöma den huvudsakliga anledningen till förseningen) Är det någon som har en uppfattning om det spelar roll hur man formulerar sitt kravbrev huruvida man får ersättning eller inte enligt 261/2004? Ev. ersättning ska utbetalas för respektive passagerare, någon som vet om infant räknas som en passagerare i det här fallet?

Toppen