Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Fick precis 14h extra layover i Doha påvägen hem från Rwanda. Pga av att de lagt till en teknisk layover och därmed inte hinner med min connection. Har jag rätt till nån form av ersättning eller är jag helt fucked? Sitter i Kigali och är måttligt irriterad över att få reda på det här vid incheckning..

EU ersättning gäller bara avgång från EU land för icke EU bolag?

Fick precis 14h extra layover i Doha påvägen hem från Rwanda. Pga av att de lagt till en teknisk layover och därmed inte hinner med min connection. Har jag rätt till nån form av ersättning eller är jag helt fucked? Sitter i Kigali och är måttligt irriterad över att gå reda på det här vid incheckning..

EU ersättning gäller bara avgång från EU land för icke EU bolag?

Ja, EU 261/2004 är uteslutet. Det är flygbolaget du får vända dig till och kräva ersättning för kostnader uppkomna i samband med förseningen annars är du utelämnad till din kortförsäkring.

Hade följande biljett:

ARN - ORD - CMH - ORD - ARN

Följande bokningsklass per leg:
Sas Y premium economy
AA bokningsklass Y
UA bokningsklass B
Sas B premium economy

Biljettpriset var ~18200

Samma dag som hemresan blev ORD - ARN inställt pga tekniskt fel och jag blev ombokad med Swiss i economy, bokningsklass V.

Nu har SAS erbjudit 400 € i kompensation för nergraderingen, spontant tycker jag att det låter lågt men är inte säker på hur det räknas?
Vad säger experterna?

Tack!

Hade följande biljett:

ARN - ORD - CMH - ORD - ARN

Följande bokningsklass per leg:
Sas Y premium economy
AA bokningsklass Y
UA bokningsklass B
Sas B premium economy

Biljettpriset var ~18200

Samma dag som hemresan blev ORD - ARN inställt pga tekniskt fel och jag blev ombokad med Swiss i economy, bokningsklass V.

Nu har SAS erbjudit 400 € i kompensation för nergraderingen, spontant tycker jag att det låter lågt men är inte säker på hur det räknas?
Vad säger experterna?

Tack!

Nej, det där låter lågt. Eftersom den nedgraderade flighten är längre än 3500 km så ska du ersättas med 70% av biljettpriset. Det finns två tolkningar av reglerna:

Antingen ska du ersättas med 70% av hela biljettpriset, dvs 18200 * 0,7 = 12740

Eller så ska du ersättas med 70% av biljettpriset, multiplicerat med den andel av totala resans sträcka som nedgraderades, dvs 18200 * 0,7 * (6876/14703) = 5958

Utöver detta så har du rätt till ersättning för att flyget ställdes in, förutsatt att det inte var extraordinära omständigheter. Det är 600 € eller 300 €, beroende på hur mycket försenad du blev till ARN.

Om du samlar poäng med SAS så ska du dessutom begära extra poäng till följd av att du blev ombokad på flygningar som gav lägre intjäning.

Tack för snabbt svar!

Har mailat tillbaka till Sas och frågat hur de har räknat fram till exakt 400 €..

Återkommer med besked!

Nej, det där låter lågt. Eftersom den nedgraderade flighten är längre än 3500 km så ska du ersättas med 70% av biljettpriset. Det finns två tolkningar av reglerna:

Antingen ska du ersättas med 70% av hela biljettpriset, dvs 18200 * 0,7 = 12740

Eller så ska du ersättas med 70% av biljettpriset, multiplicerat med den andel av totala resans sträcka som nedgraderades, dvs 18200 * 0,7 * (6876/14703) = 5958

Utöver detta så har du rätt till ersättning för att flyget ställdes in, förutsatt att det inte var extraordinära omständigheter. Det är 600 € eller 300 €, beroende på hur mycket försenad du blev till ARN.

Om du samlar poäng med SAS så ska du dessutom begära extra poäng till följd av att du blev ombokad på flygningar som gav lägre intjäning.

Den 28 oktober skulle jag flugit med SK589 ARN-BRU kl. 08.00. Kvällen innan meddelar SAS att flyget är inställt, men inget om ombokning. Sent en lördag kväll kan man inte få fatt på SAS via telefon om man bara är EBS så jag åker ut till Arlanda söndag morgon på vinst och förlust. Får där välja på att åka med SN från BMA på eftermiddagen eller flyga med SAS till AMS kl. 07.45 o ta mig på egen hand till BRU. Jag väljer att flyga till AMS då jag kommer fram till min destination i Belgien snabbare än att vänta på att flyga med SN på eftermiddagen.

Skälet till att SK589 ställdes in var en strejk hos det belgiska handlingbolaget som SAS använder. Strejken hade pågått ett par dagar. Jag gjorde en claim enligt EU261/2004 och SAS har nu svarat att de ersätter mig för tågbiljetter mellan AMS och BRU men ingen ersättning enligt EU261 då en strejk är extraordinära omständigheter.

Är en strejk alltid extraordinära omständigheter? Eftersom flygplatsen var öppen och flygtrafiken fungerade med andra handlingbolag än det SAS använder skulle man väl kunna argumentera för att SAS haft flera dagar på sig att ordna att marktjänster i BRU sköttes av något annat handlingbolag?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med följande:

Jag och min sambo började åka ARN-ORD med SK945 den 18/10 med ordinarie avgångstid 16.35 (på companion-biljetter). Efter att avgången först försenats med en dryg halvtimme för att planet varit på service, fick vi sedan vända tillbaka till ARN någonstans över Island – enligt uppgift på grund av ett instrumentfel som gjorde att vi inte fick fortsätta flyga västerut.

Väl tillbaka på ARN fick vi lappen ”Ditt flyg är inställt” och blev erbjudna övernattning på Clarion Arlanda där vi checkade in vid 23-tiden. Vi hade då också blivit automatiskt ombokade ARN-FRA-ORD med LH nästa morgon vid 06.50. Eftersom vi vid det laget redan flugit i drygt sex timmar under dagen (inklusive anslutning från OSD), var vi inte så sugna på den tidiga uppstigningen. Jag ringde då Diamantsupporten som (efter eget förslag på ny routing till traveller consultant nummer tre…) lyckades boka om oss till ARN-OSL-MUC-ORD med SK/LH/LH kl. 09.25 dagen efter.

Till saken hör att både den ursprungliga (automatiska) ombokningen och den vi nu valde innebar att vi landade för sent på ORD för att hinna med det anslutningsflyg vi bokat till Mexiko (ORD-CUN med UA den 19/10). Eftersom vi ändå skulle tvingas boka nya biljetter en dag senare, kollade jag därför med supporten om det var möjligt att boka om oss till en SK-destination i USA som skulle göra att vi åtminstone kunde åka vidare samma dag. Svaret var då att det inte gick att ändra slutdestination eftersom vi reste på companion-biljetter. Det slutade därför med att vi bokade en bonusresa med UA, ORD-CUN, den 20/10.

Så till frågorna:
1. Om jag läser reglerna för EU261/2004 rätt borde vi, trots ombokningen, kunna claima 2 x 600 EUR för att flygningen räknas som ”inställd”? Eller kan det inträffade räknas som ”extraordinära omständigheter”?

2. Kan vi kräva ersättning för det missade anslutningsflyget från Chicago, trots att det var bokat med UA? I så fall – hur stor? De ursprungliga (oanvända) biljetterna kostade totalt 3948 SEK, medan den använda bonusresan kostade 30000 EB-poäng och 1404 SEK i skatter och avgifter.

3. På grund av den inställda flygningen fick vi betala för en extra hotellnatt i Chicago, plus en natt i Mexiko som vi missade och en ombokningskostnad för en hyrbil. Är det något vi (också) kan kräva ersättning för?

(Ställer de två sistnämnda frågorna för att följande kommer upp när jag matar in uppgifterna på hallakonsument.se: ”Flygbolaget ska ersätta dig för kostnader som uppstod till följd av problemet med flygningen, exempelvis: missat anslutningsflyg/transport; missad hotellnatt/hyrbil/event. (…) Observera att det finns undantag: Flygbolaget behöver inte ersätta dig för dina utlägg om de kan visa att de gjort allt som rimligen kan krävas för att undvika problemet med flygningen.”)

Toppen