Jag hade exakt samma problem med SAS och Tegel, körde vi a ARN och dom gick på min linje. Fick pengarna i slutändan
alltid lika jobbigt att ARN och ARN har samma förkortning
Får ta det därigenom och se vad utfallet blir där...
Jag hade exakt samma problem med SAS och Tegel, körde vi a ARN och dom gick på min linje. Fick pengarna i slutändan
Fick precis 14h extra layover i Doha påvägen hem från Rwanda. Pga av att de lagt till en teknisk layover och därmed inte hinner med min connection. Har jag rätt till nån form av ersättning eller är jag helt fucked? Sitter i Kigali och är måttligt irriterad över att gå reda på det här vid incheckning..
EU ersättning gäller bara avgång från EU land för icke EU bolag?
Hade följande biljett:
ARN - ORD - CMH - ORD - ARN
Följande bokningsklass per leg:
Sas Y premium economy
AA bokningsklass Y
UA bokningsklass B
Sas B premium economy
Biljettpriset var ~18200
Samma dag som hemresan blev ORD - ARN inställt pga tekniskt fel och jag blev ombokad med Swiss i economy, bokningsklass V.
Nu har SAS erbjudit 400 € i kompensation för nergraderingen, spontant tycker jag att det låter lågt men är inte säker på hur det räknas?
Vad säger experterna?
Tack!
Nej, det där låter lågt. Eftersom den nedgraderade flighten är längre än 3500 km så ska du ersättas med 70% av biljettpriset. Det finns två tolkningar av reglerna:
Antingen ska du ersättas med 70% av hela biljettpriset, dvs 18200 * 0,7 = 12740
Eller så ska du ersättas med 70% av biljettpriset, multiplicerat med den andel av totala resans sträcka som nedgraderades, dvs 18200 * 0,7 * (6876/14703) = 5958
Utöver detta så har du rätt till ersättning för att flyget ställdes in, förutsatt att det inte var extraordinära omständigheter. Det är 600 € eller 300 €, beroende på hur mycket försenad du blev till ARN.
Om du samlar poäng med SAS så ska du dessutom begära extra poäng till följd av att du blev ombokad på flygningar som gav lägre intjäning.
Det kan vara jag som är dum...Dum fråga kanske, men vad är en ”companion-biljett” i SAS-världen?