Tack för snabbt svar!
Undrar ändå om det verkligen kan stämma att man inte kan få ersättning enligt EU261/2004 för att vi var ”en god bit på väg”? Jag tänker att det väl bara är två saker som kan hända med en planerad flygning som inte ankommer i tid – antingen är den försenad eller så är den inställd. Och i båda fallen har man väl – givet att förutsättningarna i övrigt är uppfyllda – rätt till ersättning? I det här fallet har ju SAS dessutom tillstått att det var fråga om just ett inställt flyg (om än på ett kopierat A4-papper, där det dock finns en liten mening i slutet om att ”Du kan i vissa fall även begära kompensation för ditt försenade/inställda flyg under fliken 'Inställt/Försenat flyg och Care (EU 261/2014)'”).
Det jag tänker är alltså att det borde vara ointressant
hur långt på väg man har kommit, om man varken kommer fram försenad eller över huvud taget? Det skulle väl innebära att alla bolag som ställer in flighter med tekniska fel bara skulle kunna köra en pushback några meter från gaten och tillbaka för att undvika ersättningsanspråk, om flighten ändå inte räknas som inställd?
Men jag kanske tänker fel...