Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vänta lite!
Pratar vi alltså om en försening på totalt 49 minuter? Att du som flög med planet kom fram 49 minuter för sent?

Nej, Nej drygt 8 timmar. Då planet från CPH landade i MIA så var planet 49 min sena. Vid start från MIA till OSL var vi ännu mer sena, missade anslutningsflyg till Arn, fick vänta i OSL i nästan 8 tim, därefter missa anslutning till sdl pga övriga flyg.

• Gilla
Reactions: Gus
Hejsan.
Skulle resa zagreb via munchen till Göteborg idag . Planet skulle lyfta 17.05 men pga nåt tankningsproblem så lyfte vi cirka 19.00 , missade naturligtvis min anslutning till Göteborg . De bokade om mig till München - Frankfurt Frankfurt - Göteborg ska anlända 10.45 26 juli . Kollade upp hur många km det är mellan zagreb - munchen 422 km . Men hur mycket blir ersättningen ? 250 euro ?
O hur är lufthansa med ersättning eller bättre att kontakta airhelp tex ?
Mvh Tobias

Tankningsproblem kan räknas som tekniska problem vilket ej hamnar under extraordinära omständigheter vilket skall innebära ersättning räknat på slutdestination Göteborg (250€, 1350 km) som tidigare nämnts. Har bara skickat in ett claim till Lufthansa pga. försening som berodde på sjuk besättningsmedlem. Fick pengar efter ca 4 veckor utan motargument.

Det är Zagreb-Göteborg du ska mäta upp i detta fall.

Ok tack för infon . Då blir sträckan lite längre men troligtvis samma ersättning 250 euro...

Prova att skicka in till flygbolaget först och se vad de säger. Håller dem med dig så löses det snabbast och enklast just så.

Ska skicka in o se va de säger . När jag nämnde detta angående EU rättigheterna så sa hon som hjälpte mig skicka in men det kanske tar ett tag o få svar ...

Tankningsproblem kan räknas som tekniska problem vilket ej hamnar under extraordinära omständigheter vilket skall innebära ersättning räknat på slutdestination Göteborg (250€, 1350 km) som tidigare nämnts. Har bara skickat in ett claim till Lufthansa pga. försening som berodde på sjuk besättningsmedlem. Fick pengar efter ca 4 veckor utan motargument.

Vi fick först meddelande om att det var kl 18.15 sen blev det 18.00 sen 20.40 sen helt plötsligt blev det boarding lite efter kl 19...

Så 250 euro som ersättning från lufthansa . Ska skicka in o se va som händer ..

Last edited by a moderator:
Orkade inte skriva till ARN med semestertider osv. Sände in till AirHelp det material samt svar jag fått av SAS där SAS nekade ersättning till mig. Det tog tre dagar från jag sände in materialet till AirHelp till att SAS hade svarat AirHelp där de helt plötsligt godkänner mina krav på ersättning. Undrar hur många de nekar som egentligen har rätt till ersättning. Ersättning som SAS ersätter 1200 euro då vi var två personer, avgår 300 euro kvar till oss 900 euro. Tråkigt att SAS gör som de gör. Lönar sig att gå vidare och inte ge sig. Tack även till alla er kunniga här på BC som tipsar om det mesta.

Orkade inte skriva till ARN med semestertider osv. Sände in till AirHelp det material samt svar jag fått av SAS där SAS nekade ersättning till mig. Det tog tre dagar från jag sände in materialet till AirHelp till att SAS hade svarat AirHelp där de helt plötsligt godkänner mina krav på ersättning. Undrar hur många de nekar som egentligen har rätt till ersättning. Ersättning som SAS ersätter 1200 euro då vi var två personer, avgår 300 euro kvar till oss 900 euro. Tråkigt att SAS gör som de gör. Lönar sig att gå vidare och inte ge sig. Tack även till alla er kunniga här på BC som tipsar om det mesta.
Detta är som sagt en strategi. Ditt fall var fullständigt solklart baserat på praxis från högsta instans. Se dock det positiva, du får pengarna redan nu!

Toppen