Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Steve

Medlem
Har ett ärende där SAS nekar till ersättning. Vi blev sena från Miami till Oslo SK 956, 10/4 då inkommande flyg SK 953 var sent. (Ankommande Besättningen lämnade planet efter utsatt avgångstid) Vi missade anslutningen i Oslo och var 3t 9 min sena till Arlanda jmf med ursprungsbokning. SAS hävdar extraord. omständigheter och att de inte fått slottid för att kunna lyfta i tid. Dock var det denna vecka mycket förseningar och inställda flyg på långrutterna (såg det inte minst här på forumet) så jag hävdar att SAS ska ta ansvar för att de ligger efter i hela schemat och därmed ska betala ersättning.
Tror ni jag kan komma vidare? Behöver kanske hitta referenscase? Något tips på hur jag kan hitta case?
 

MWi

Medlem
Fick ersättning för min fru och mig för inställd flight och 3,5h försening till Genève men de påstår att dottern (infant) inte ska ha ersättning då vi enbart betalat skatter (bonusresa).

Hur ser rättsläget ut för infant?
Vet att det finns några domslut men har svårt att hitta dem.
 

gneken

Medlem
Fick ersättning för min fru och mig för inställd flight och 3,5h försening till Genève men de påstår att dottern (infant) inte ska ha ersättning då vi enbart betalat skatter (bonusresa).

Hur ser rättsläget ut för infant?
Vet att det finns några domslut men har svårt att hitta dem.
Min bror fick ersättning för infant av klm efter en inställd flight. Inget krångel, de betalade ut direkt.
 

palmen

Moderator
Har ett ärende där SAS nekar till ersättning. Vi blev sena från Miami till Oslo SK 956, 10/4 då inkommande flyg SK 953 var sent. (Ankommande Besättningen lämnade planet efter utsatt avgångstid) Vi missade anslutningen i Oslo och var 3t 9 min sena till Arlanda jmf med ursprungsbokning. SAS hävdar extraord. omständigheter och att de inte fått slottid för att kunna lyfta i tid. Dock var det denna vecka mycket förseningar och inställda flyg på långrutterna (såg det inte minst här på forumet) så jag hävdar att SAS ska ta ansvar för att de ligger efter i hela schemat och därmed ska betala ersättning.
Tror ni jag kan komma vidare? Behöver kanske hitta referenscase? Något tips på hur jag kan hitta case?
Frågan är ju varför förseningen uppstod, kan mycket väl vara ATC som inte tillåtit sas att flyga till Miami i tid och sedan även från Miami ha fått väntat. Bevisbördan ligger dock hos sas, så du kan ju ta det vidare. Kan vara en idé att nyttja någon av de tjänster som finns för detta.
 

Steve

Medlem
Frågan är ju varför förseningen uppstod, kan mycket väl vara ATC som inte tillåtit sas att flyga till Miami i tid och sedan även från Miami ha fått väntat. Bevisbördan ligger dock hos sas, så du kan ju ta det vidare. Kan vara en idé att nyttja någon av de tjänster som finns för detta.
När jag bad om dokumentation på orsaken är det nu en extra insatt säkerhetskontroll på ankommande SK 953 som orsak och inte slottid på avgående SK 956.
Får nog ta en vända till och be dem förklara varför orsaken är ändrad.
 

Steve

Medlem
När jag bad om dokumentation på orsaken är det nu en extra insatt säkerhetskontroll på ankommande SK 953 som orsak och inte slottid på avgående SK 956.
Får nog ta en vända till och be dem förklara varför orsaken är ändrad.
Citerar mig själv då jag nu fått en "dokumentation" från SAS på förseningsorsak. Någon som vet vad detta betyder egentligen? SAS hävdar nu att det är extra säkerhetskontroll på ankommande flight som orsakat följdförseningar och därmed försenat vår ankomst till Sverige. Inte det man först hävdade, slottid utom kontroll i Miami. Känns som att SAS försöker glida på sina förklaringar här.
delay_.JPG
 

Agö

Medlem
Citerar mig själv då jag nu fått en "dokumentation" från SAS på förseningsorsak. Någon som vet vad detta betyder egentligen? SAS hävdar nu att det är extra säkerhetskontroll på ankommande flight som orsakat följdförseningar och därmed försenat vår ankomst till Sverige. Inte det man först hävdade, slottid utom kontroll i Miami. Känns som att SAS försöker glida på sina förklaringar här. Visa bifogad bild 76384
Det är väl bara att ta SAS till ARN så får nämnden bestämma här.
 

palmen

Moderator
Citerar mig själv då jag nu fått en "dokumentation" från SAS på förseningsorsak. Någon som vet vad detta betyder egentligen? SAS hävdar nu att det är extra säkerhetskontroll på ankommande flight som orsakat följdförseningar och därmed försenat vår ankomst till Sverige. Inte det man först hävdade, slottid utom kontroll i Miami. Känns som att SAS försöker glida på sina förklaringar här. Visa bifogad bild 76384
De lämnar gate 45 minuter sent och takeoff är 1h45m sent så där lär något hänt som kan vara utanför sas kontroll.
Flighten från Köpenhamn var bara några minuter sen ut, frågan är ju varför den sedan blev 50 minuter sen till Miami. Detta kan också ha varit något utanför sas kontroll som vi bara kan spekulera i. Anser du att du har ett case, ta det till ARN eller anlita någon av de tjänster som driver dessa mål.
 

Fixter

Medlem
Jag skulle behöva råd, jag flög från Düsseldorf i fredags till Luleå. Skulle landat i Luleå 22:30 ursprungligen, men vi lyfte inte från Arlanda fören 23:40 och landade 00:40.

Skickade in ett claim till Sas angående ersättning men dom nekar o säger det endast är 2:38h försenat, finns det något och hämta ? @Agö @palmen @Brandten
Jag är inte så jätte bra på det här ,som jag vet forumet är. Mvh Markus
 
Toppen