Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Självklart är det inte extraordinärt. Varför skulle det vara det?

För att Novair påstår det. :) Tänker att det dessutom kan bli krångligare då Novair har hyrt in ett bolag. Att de hänvisar kraven till det bolag som användes vid flygningen, men samtidigt så var det ju inte ordinarie wet lease då Titan kallades in med kort varsel och då rimligtvis inte kan stå för en försening enligt den av Novair fastlagda tidtabellen.

Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att hjälpa min kompis?

Kan en väg vara att lägga fram det som att Novair borde planerat med att leveransen av att fabriksnytt flygplan kan komma att försenas och därmed planerat inför detta?

För att Novair påstår det. :) Tänker att det dessutom kan bli krångligare då Novair har hyrt in ett bolag. Att de hänvisar kraven till det bolag som användes vid flygningen, men samtidigt så var det ju inte ordinarie wet lease då Titan kallades in med kort varsel och då rimligtvis inte kan stå för en försening enligt den av Novair fastlagda tidtabellen.

Har ni några tips på hur jag ska gå vidare för att hjälpa min kompis?

Kan en väg vara att lägga fram det som att Novair borde planerat med att leveransen av att fabriksnytt flygplan kan komma att försenas och därmed planerat inför detta?
Dessa charterbolag brukar vara bra på att slinga sig, kan vara värt att ta hjälp i ett sådant här fall för att driva in pengarna.
Annars får du väl testa med det du säger att säga till dom att det inte är extraordinärt och att det är dom som ska bevisa detta. Vägrar de ge med sig ser jag inget annat sätt än att ta det via ARN/Domstol.

Jag känner dels att det står utom Novairs kontroll att Airbus är sena med leverans men dels att Novair borde ta en försenade leverans i beaktande alternativt att inte räkna med att kunna sätta ett helt nytt flygplan i trafik samma dag som det levereras.
Hur sent inpå fick din kompis reda på att flighten försenats? Om de blev meddelade mer än 14 dagar innan så finns inget att hämta och blev de meddelade samma dag som de flög så kan man ju fundera på hur proaktiv planering Novair/Apollo haft i fallet och således ifrågasätta om de verkligen gjort allt de kunde för att undvika en försening... Rimligtvis meddelade inte Airbus samma dag som leveransen skulle ske att den var försenad...

Hur sent inpå fick din kompis reda på att flighten försenats? Om de blev meddelade mer än 14 dagar innan så finns inget att hämta och blev de meddelade samma dag som de flög så kan man ju fundera på hur proaktiv planering Novair/Apollo haft i fallet och således ifrågasätta om de verkligen gjort allt de kunde för att undvika en försening... Rimligtvis meddelade inte Airbus samma dag som leveransen skulle ske att den var försenad...

Hon och hennes resesällskap meddelades avresedagen.

Nej, det verkar otroligt att Airbus ska skjuta på leveransen samma dag.

Tack er alla för inputs, nu har jag lite mer kött på benen för att gå vidare i ärendet. Håller er uppdaterade.

Lite ringrostig, var flera år sedan jag hade ett sådant här ärende.

Har en kollega vars BRA-flyg från Bromma till Ronneby blev inställt. Hon fick då åka med SAS från Arlanda istället, kom hem fem timmar senare än originalbokningen. Nu vill BRA endast ersätta henne för den nya biljetten med SAS, inte enligt eg 261/2004. Rätt eller fel? Tips på vad hon ska göra?!

Har en kollega vars BRA-flyg från Bromma till Ronneby blev inställt. Hon fick då åka med SAS från Arlanda istället, kom hem fem timmar senare än originalbokningen. Nu vill BRA endast ersätta henne för den nya biljetten med SAS, inte enligt eg 261/2004. Rätt eller fel? Tips på vad hon ska göra?!
Hon har:

1. Rätt till assistans (ombokning, pengarna tillbaka), OCH
2. Rätt till monetär ersättning för inställt flyg under förutsättning att anledningen till att flighten ställdes in inte faller under "extraordinära" omständigheter.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "kom hem fem timmar senare än originalbokningen". Det relevanta är ju vid vilken tidpunkt hon skulle ha varit vid Bromma. Det ska vara minst två timmar sent för att ersättning ska utgå.

Jag avser att skicka ett "klagomål", återkommer med utfall. (Det är SAS som bokat om till SAS.)
I korthet: Tekniska problem (ej "extraordinärt"), inget ersättningsplan fanns att tillgå varvid flight inställd (meddelades efter utsatt avgångstid). Ombokad "automatiskt" till en avgång som skulle landat 1h10 efter ursprunglig ankomsttid men som pga väderomständigheter ("extraordinärt") försenades så att ankomsttiden blev ca 3h30 efter ursprunglig ankomsttid.

Ersättning utgår med €250/p enligt aktuellt direktiv.

Ersättningsflighten var försenad redan vid tillfället för ombokning, något jag inte påpekade när jag ansökte om ersättning utan tänkte ha som ett ess i rockärmen i händelse av att de hävdar att vi blivit ombokade till en flight med ankomsttid mindre än 2h efter ursprunglig ankomsttid, men det behövdes alltså inte.

Vem skickar man in anspråk till i detta fall? Finnair eller BRA eller båda?

Resan var bokad T&R med Finnair, Göteborg-Helsingfors-Bangkok-Helsingfors-Göteborg. Samtliga flyg trafikerades med Finnair.

På hemvägen så blir resan senarelagd ca 3 timmar från Bangkok pga sent inkommande flyg. Det gör att anslutningen missas i Helsingfors.

Vid landning från Bangkok så har Finnair dock redan bokat om till Helsingfors-Bromma med Finnair och sedan Bromma-Göteborg med BRA. Planet från Helsingfors blir dock försenat och kommer iväg ca 1 timme sent vilket gör att anslutningen troligen skulle ha missats (tid mellan plan på Bromma var 1 timme). Under tiden i luften från Helsingfors så blir dock planet Bromma-Göteborg inställt.

Detta leder till ombokning dagen efter och voucher till ett närliggande hotell inkl kvällsmat/frukost.

Toppen