Agö
Medlem
Jag har faktiskt inget riktigt bra svar på frågan. Det känns spontant som att flygbolaget har gjort vad som krävs av det för att undvika ersättning för det inställda flyget enligt artikel 5.1.c (iii), dvs. de har erbjudit dig ombokning (och faktiskt bokat om dig, efter accept) till ett flyg som "skulle" ha landat senast två timmar efter den tidtabellsenliga avgångstiden. Alltså, i rimlighetens namn, borde ersättning för det inställda flyget inte utgå.Vad gäller om ett flyg (sista benet i en enkelresa) blir inställt under icke-extraordinära omständigheter och man blir ombokad till ett flyg som enligt tidtabell skulle ha landat, säg, en timme efter ursprunglig ankomsttid men på grund av vädret landar t ex 3h30 efter ursprunglig ankomsttid?
Ta ett annat exempel:
Flygbolaget A ställer in (icke-extraordinära omständigheter) men bokar om dig med Flygbolaget B. Du ska, efter ombokningen, komma fram 1:55 min efter tidtabellsenlig avgångstid för det inställda flyget. Flygbolaget B ställer därefter in flighten, återigen på grund av icke-extraordinära omständigheter.
Kan krav riktas mot såväl Flygbolaget A som Flygbolaget B? Jag skulle säga nej, krav kan i det läget endast riktas mot B eftersom A gjort vad det ska enligt förordningen.
Om man kör samma resonemang på ditt exempel skulle det innebära att du blir lottlös eftersom du inte kan ställa krav på det första bolaget.
Inget svar, mer ett resonemang.