Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nu är vi lite off topic här, men både USA och Kanada är samma zon så du hade utan problem kunnat lägga till Chicago-Toronto på din biljett, du hade dock fått betala Star Alliance priset då som är 110k poäng för tur och retur istället för 100k som det kostar om det bara är SAS flighter. Du hade även fått betala högre avgifter, ca 3000 kronor tur och retur istället för ca 300 med SAS. Frågan är ju då hur värt det är det just i detta läge, kan mycket väl vara befogat att lägga det på separata biljetter även om man då måste ta till ordentligt med marginal.

Det var jag som svävade ur från denna tråden . Tackar alla för info som är bra att tänka på . Får invänta o se hur det går med ersättningen från sas

Personligen lägger jag nästan alltid en övernattning på plats när jag reser på separata biljetter, det kan bli fruktansvärt dyrt att behöva köpa en ny biljett med några timmars framförhållning.

Lite off topic men rör tråden...
På väg till Manila hade jag köpt biljett till Bangkok men ingen biljett vidare.
Först två timmar innan vi landade gick jag in på Thai och bokade biljetten så någon risk för försening var det inte. :)
Nu hade jag dessutom c:a 5 timmar innan nästa flight men det var för att jag behövde en dusch i en lounge och inte orkade stressa.

Med två separata biljetter måste du göra immigration och sen även hinna till checkin för nya flighten vilket blir väldigt tight om man inte har tur och man klarar av immigration på någon minut (det kan ta timmar i värsta fall).

Om man inte har incheckat bagage så kan man klara sig undan immigration och ytterligare security genom att stanna airside.

Jag gör så nästan alltid när jag har den här typen av biljetter, men det är inte alltid att det fungerar pga hur flygplatsen är organiserad och vilka rutiner de har. Det kan också spela roll vilket det connectande flygbolaget är. Men i 9 fall av 10 går det bra att göra så här.

Om man inte har incheckat bagage så kan man klara sig undan immigration och ytterligare security genom att stanna airside.

Jag gör så nästan alltid när jag har den här typen av biljetter, men det är inte alltid att det fungerar pga hur flygplatsen är organiserad och vilka rutiner de har. Det kan också spela roll vilket det connectande flygbolaget är. Men i 9 fall av 10 går det bra att göra så här.

På vilka flygplatser går det att stanna airside när man ankommer internationellt? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett det i USA.

En fråga, pga försenad Lufthansa flyg nu på kvällen från Arn till Fra så missade jag anslutningen på min genomgående Singapore Airlines resa till Auckland via Singapore. De vill boka om mig till imorgon vilket gör att jag missar en dag med hotell och så. Vad har jag rätt till? Står i kön nu till biljettkontoret his Lufthansa och det är allmänt kaos här... Reser i business.
Skulle gärna läsa mer i tråden om jag hade mer tid.
Hoppas på lite hjälp.

En fråga, pga försenad Lufthansa flyg nu på kvällen från Arn till Fra så missade jag anslutningen på min genomgående Singapore Airlines resa till Auckland via Singapore. De vill boka om mig till imorgon vilket gör att jag missar en dag med hotell och så. Vad har jag rätt till? Står i kön nu till biljettkontoret his Lufthansa och det är allmänt kaos här... Reser i business.
Hoppas på lite hjälp.
Ska tillägga att planet kom från Frankfurt innan och var där försenad pga åskoväder.
På Arlanda var det fint väder. Så det borde väl inte vara oförutsedda omständigheter?

Hoppas på lite hjälp.
En till fråga. Kanske lite OT.
Om jag blir erbjuden att resa i economy istället, visst har jag fortfarande rätt till poäng enligt min ursprungliga bokningsklass?

Ska tillägga att planet kom från Frankfurt innan och var där försenad pga åskoväder.
På Arlanda var det fint väder. Så det borde väl inte vara oförutsedda omständigheter?
Uppdaterar min egen fråga.

Sitter nu på rummet på Sheraton Frankfurt flygplats.
Efter en del trocklande med Lufthansas biljettkontor så kommer jag nu resa till Lax imorgon med Lufthansa och därifrån med Air New Zealand (båda i business).
Kommer fram en dag senare än vad som var tänkt.
Så jag antar att jag kan claima 600 eur. Frågan är om det är från Singapore Airlines (som jag bokade med) eller Lufthansa.

Tänkte sedan försöka få Amex reseförsäkring att betala för hotell arten jag missar. Bokade med Elite kortet.

Verkar det rimligt?

Efter en del trocklande med Lufthansas biljettkontor så kommer jag nu resa till Lax imorgon med Lufthansa och därifrån med Air New Zealand (båda i business).
Så jag antar att jag kan claima 600 eur. Frågan är om det är från Singapore Airlines (som jag bokade med) eller Lufthansa.

Tänkte sedan försöka få Amex reseförsäkring att betala för hotell arten jag missar. Bokade med Elite kortet.

Verkar det rimligt?
Nu vet jag inte om du har rätt till 600€ eller inte, men om det är några du ska kräva på ersättning enligt 261/2004 så är det Lufthansa, det är de som orsakat förseningen. Singapore Airlines har inget med detta att göra.

Verkar det rimligt?

Tror inte du kommer få något från Amex för missad hotellnatt. Däremot utlägg du gjort på mat, transfer och hotell.

Toppen