Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nej, så är det inte (längre). Svea hovrätt kom med en dom den 7 mars 2017 (mål nr FT 7211-16) var man kommer fram till att det inte spelar nån roll var förseningen uppstod. Så här var det:

Passageraren reste med Ethiopian från Arlanda till Zanzibar med byte i Addis Abeba. Flyget mellan Arlanda och Addis var i tid. Flyget från Addis till Zanzibar (annat flygplan och annat flightnummer) var 6 timmar sent p.g.a. tekniska skäl. Svea hovrätt kom då fram till att förseningen omfattas av EU 261/2004 och att Ethiopian ska betala 600 euro till passageraren.

I detta fallet var det ju Ethiopian hela vägen, d v s Ethiopian hade ett ben i EU på denna resa. Jag har en liknande fast med SAS+United, där SAS var i tid till ORD, men United blev 6h sena till Orlando p g a ingen crew p g a sent inkommande plan p g a dåligt väder på annan ort. Ingen större chans att United skulle gå med på EU-regler här va?

I detta fallet var det ju Ethiopian hela vägen, d v s Ethiopian hade ett ben i EU på denna resa. Jag har en liknande fast med SAS+United, där SAS var i tid till ORD, men United blev 6h sena till Orlando p g a ingen crew p g a sent inkommande plan p g a dåligt väder på annan ort. Ingen större chans att United skulle gå med på EU-regler här va?

Som jag läser dommen kommer nog en svensk domstol komma till samma slutsats även i ditt fall om du hade det på samma biljett och i övrigt skulle ge rätt till ersättning.

Som jag läser dommen kommer nog en svensk domstol komma till samma slutsats även i ditt fall om du hade det på samma biljett och i övrigt skulle ge rätt till ersättning.

Men då är det väl United som man ska kräva ersättning hos då det var deras leg som blev försenad.
Eller gör @Canadien rätt i att dra både SAS och United till tingsrätten för att få ett prejudikat där tingsrätten kommer fram till att det är United eller SAS och exempelvis SAS betalar ut ersättningen men får kräva tillbaka pengarna av United?

Not från moderator:

Jag har raderat PDF filen som innehåller personlig information. Rättsfallet är mycket intressant för oss medlemmar, men vi bör skydda identiteten på målsägaren.

@jacoph är välkommen att lägga upp denna igen med all personlig information raderat.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator

Not från moderator:

Jag har raderat PDF filen som innehåller personlig information. Rättsfallet är mycket intressant för oss medlemmar, men vi bör skydda identiteten på målsägaren.

@jacoph är välkommen att lägga upp denna igen med all personlig information raderat.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator

Ledsen att jag inte lyckades ta bort filen, försökte allt jag kunde men kunde inte hitta någon delete-knapp? Hur tar jag bort inlägg? :)

Här kommer en ny, anonymiserad dom.

Attachments

• FT_7211-16 (1)_Bortredigerad.pdf
    636,5 KB · Visningar: 817
Last edited:
Träffade en kompis som flög med TUI från Thailand när dom var tvungna att landa i Turkmenistan pga sjukdomsfall och blev kvar där eftersom personalen skulle få sin dygnsvila. Blev till sist nästan ett dygn försenade(enligt artikeln). Dom fick 570kr att handla för på flygplatsen i Turkmenistan ingen annan ersättning. Är detta en extraordinär händelse som man inte är berättigad till mer ersättning för?

Svenska turister fast i Turkmenistan | Nyheter | Expressen

Träffade en kompis som flög med TUI från Thailand när dom var tvungna att landa i Turkmenistan pga sjukdomsfall och blev kvar där eftersom personalen skulle få sin dygnsvila. Blev till sist nästan ett dygn försenade(enligt artikeln). Dom fick 570kr att handla för på flygplatsen i Turkmenistan ingen annan ersättning. Är detta en extraordinär händelse som man inte är berättigad till mer ersättning för?

Svenska turister fast i Turkmenistan | Nyheter | Expressen
Låter rätt extraordinärt enligt mig. Hur skulle flygbolaget kunna förhindra att någon blir akut sjuk så man får gå ner någon annan stans? Hoppas det gick bra för personen som blivit sjuk.

Hej alla !

Hade precis ett lustigt samtal med Air Berlin.
Jag ringde in för att lägga till bagage på min sambos resa då det strulat via sajten.
Efter lite om och men återkommer handläggaren och meddelar att han ej kan lägga till bagage på tillbakaresan då den blivit inställd pga förändringar i deras policy kring MCT på Tegel (TXL) som blivit förlängd från 40min till 45min och min sambos resa har då alltså bara connection time på 40 min.
Jag tror resan är bokad med en tredjepart men undrar nu hur sambon skall gå tillväga då resan påbörjas imorgon och returflighten är på tisdag. Hon har inte fått någon information om ändringen, handläggaren tyckte jag skulle meddela henne om detta som inte ens står på biljetten xD

Finns det någon kompensation att hämta här ?

Edit: Det är pga en ändring som Air Berlin gjort som gör att de inte hinner med sin connection på Tegel, de flyger KRK-TXL-ARN och flighten KRK-TXL går 5 minuter senare än vad de bokat vilket de fått information om, men de har inte fått information om att de inte kommer kunna flyga med det planet som går från TXL-ARN.

Last edited:
Toppen