Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Kompisen fick just avslag på en EG261 claim.
Inkommande plan till Luleå pga Brid strike tidigare på dagen.
SAS menar att det är extraordinärt, men visst är det fastställt i domstol att bird strike inte är det?

Någon som har en bra referens att kontra med?

Om det inte funkar så borde väl ARN (nämnden) funka i ett sådant fall?

Kompisen fick just avslag på en EG261 claim.
Inkommande plan till Luleå pga Brid strike tidigare på dagen.
SAS menar att det är extraordinärt, men visst är det fastställt i domstol att bird strike inte är det?

Någon som har en bra referens att kontra med?

Om det inte funkar så borde väl ARN (nämnden) funka i ett sådant fall?
Oavsett vad så är det väl egalt då det som drabbade inkommande plan inte kan anses som extraordinärt för din flight.

Oavsett vad så är det väl egalt då det som drabbade inkommande plan inte kan anses som extraordinärt för din flight.

Håller med men.....

Hej XXX,

Bra att du hör av dig när din resa inte blev som varken du eller vi tänkt, jag har full förståelse för din irritation och besvikelse över det.

Det var en fågelkollision som ställde till det den här dagen och gjorde så att du och många andra True travelers inte kom dit de skulle, när de skulle. SAS har ju som du förstår ingen möjlighet att påverka en fågelkollision, även om vi många gånger verkligen skulle önska att vi hade det.

Fågelkollision som gör det omöjligt för oss att flyga, räknas som ”extraordinära omständigheter” vilket innebär att jag inte har möjlighet att ersätta dig med EU 261/2004 ersättning.

Du är viktig för oss och vi vill inte förlora dig som kund, därför hoppas jag att du fortsätter att välja SAS för dina resor ut i världen, vi ser fram mot att se dig ombord igen.

Med vänlig hälsning

XXX YYY

Edit:
så det jag letar efter är en referens till ett lämpligt rättsfall att kontra med.

Last edited:
Ledsen att jag inte lyckades ta bort filen, försökte allt jag kunde men kunde inte hitta någon delete-knapp? Hur tar jag bort inlägg? :)

Här kommer en ny, anonymiserad dom.
Alltså, den där domen...

Jag följer deras resonemang och det håller ihop hela vägen, men jag måste säga att det känns som att EU261/2004 helt plötsligt har fått allt för långtgående konsekvenser.

Baksidan av ett utökat passagerarskydd som denna lag ger oss, är högre biljettpriser. Indirekt är det ju vi som passagerare som ger flygbolagen intäkter de kan använda till att betala sina "böter" med. Och när risken för att få böter går upp, så kommer biljettpriserna att gå upp. Alternativt kommer det att ske hård lobbying för att försämra EU261/2004 så att den blir tandlös.

Nåväl, nog om det filosofiska - nu till lite obesvarade frågor. Låt oss säga att jag bokar en genomgående biljett (lite teoretiskt eftersom det nog inte går egentligen, men det är ett bra exempel) med Norwegian och JetBlue ARN-JFK-xxx (jag vet inte vart JetBlue flyger, men någon destination i USA). Antag att JetBlue ordnar en försening, innebär det att jag kan gå på dem med EU-lagstiftningen? Eller är det Norwegian jag ska gå på?

Se så... kom igen nu... en bird strike två tre flygningar innan den som kompisen skulle åka ska väl ändå inte anses som en extraordinär händelse?
Eller är jag helt fel ute?

Fick själv 250€ (borde nog ha varit 400€) här om veckan då inkommande plan till CPH vart sent pga "bird strike" tidigare på dagen då jag var på väg från Stuttgart till Luleå.

Ingen diskussion alls, vart faktiskt förvånad?

Se så... kom igen nu... en bird strike två tre flygningar innan den som kompisen skulle åka ska väl ändå inte anses som en extraordinär händelse?

På flighten som just ska lyfta och gör reject på take-off pga birdstrike - sure, det får väl vara extraordinärt. Efterföljande flighter är det inte det minsta extraordinärt.

Fick själv 250€ (borde nog ha varit 400€) här om veckan då inkommande plan till CPH vart sent pga "bird strike" tidigare på dagen då jag var på väg från Stuttgart till Luleå.

Ingen diskussion alls, vart faktiskt förvånad?
Diskussion eller att någon annan skall söka åt dig? :)

Som jag och även nu Agehall skriver så är det ingen extra ordinär händelse. Se inlägg 305.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om bird strikes har jag skrivit:

Nej! Det enda case jag känner till där birdstrikes ansetts vara icke-extraordinärt är ett från en lokal domstol i Manchester där en domare har tolkat reglerna på sitt sätt. Det har definitivt inte samma tyngd som caset ovan där EU-domstolen har yttrat sig och som sedermera tagits med i riktlinjerna. Det finns alltså inget EU-vitt svar på denna fråga än. Viktigt att poängtera så att detta inte ska tas som en sanning som får fotfäste på forumet.

För övrigt lustigt resonemang av domaren i Manchester.

"For my part I observe that the word used is ‘extraordinary’ rather than ‘unexpected’, ‘unforeseeable’, ‘unusual’ or even ‘rare’. ‘Extraordinary’, to me, connotes something beyond unusual. A motorway collision between two cars on a motorway is unusual but not extraordinary, whereas a motorway collision between a car, and say, a horse would be extraordinary. “Bird strikes happen every day, in fact many times a day, and would hardly be worthy of comment but for the delay which they cause. They do not fall within the same category as a motorway collision between a car and my previous example of a horse, which would be extraordinary, for the simple reason that our skies are populated with birds, whereas our roads are not populated with horses."

Diskussion om vad som är extraordinära händelser | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toppen