Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag hade en resa bokad med SAS över dagen till Berlin - detta med rutten Visby - Arlanda - Berlin / 《kundmöte》 / Berlin - Arlanda - Visby.
Första segmentet Visby - Arlanda blev inställt, och tack vare det blev hela resan inställd eftersom det inte gick att få ihop flighter så att jag skulle komma tillbaka till Visby samma dag.

Min fråga gäller hur ersättningen ska beräknas. SAS säger att ersättning om €250 ska utbetalas eftersom VBY-ARN blev inställd. Så långt är jag enig med dem.
Men eftersom utresan blev inställd, och på grund av det orsakade att hemresan blev avbokad, så borde det väl vara 2 x €250? Eller tänker jag fel?

Finns någon här i detta eminenta forum som tror sig veta hur det ligger till?
 
Jag hade en resa bokad med SAS över dagen till Berlin - detta med rutten Visby - Arlanda - Berlin / 《kundmöte》 / Berlin - Arlanda - Visby.
Första segmentet Visby - Arlanda blev inställt, och tack vare det blev hela resan inställd eftersom det inte gick att få ihop flighter så att jag skulle komma tillbaka till Visby samma dag.

Min fråga gäller hur ersättningen ska beräknas. SAS säger att ersättning om €250 ska utbetalas eftersom VBY-ARN blev inställd. Så långt är jag enig med dem.
Men eftersom utresan blev inställd, och på grund av det orsakade att hemresan blev avbokad, så borde det väl vara 2 x €250? Eller tänker jag fel?

Finns någon här i detta eminenta forum som tror sig veta hur det ligger till?
Mig veterligen så är det inte som du vill få det till. Det var bara utresan som ställdes in, hemresan ställdes aldrig in eller var försenad.
Du hade kunnat välja att åka senare och bokat om även hemresan men det fanns väl ingen anledning till det och du valde att avboka istället.
Att du måste avboka en hemresa finns det nog inget stöd för i 261/2004 skulle jag tro
 
Du hade kunnat välja att åka senare och bokat om även hemresan men det fanns väl ingen anledning till det och du valde att avboka istället.

Grejen var ju att jag inte kunde komma hem. Vi försökte hitta ett sätt att få till hemresan men det är svårt när alla möjliga flighter skulle landa i Berlin minst en timme efter hemreseflighten. Och det gick inte att resa hem senare för då hade jag inte kommit ändå hem den dagen.

Men jag hävdar egentligen inte vare sig det ena eller det andra, jag försöker bara förstå reglerna:)
 
Jag har nu fått rätt mot British Airways, nästan 5 år efter resan (försenad Göteborg - Las Vegas). 3 x 600 EUR, minus 30%.
Först försökte jag själv ett gäng gånger, sen anlitade jag TRS Travelright, de gav upp. Nu till slut så tog forsenad.se BA till domstol och då gick det igenom.
 
Jag har nu fått rätt mot British Airways, nästan 5 år efter resan (försenad Göteborg - Las Vegas). 3 x 600 EUR, minus 30%.
Först försökte jag själv ett gäng gånger, sen anlitade jag TRS Travelright, de gav upp. Nu till slut så tog forsenad.se BA till domstol och då gick det igenom.

Av nyfikenhet - fick du ett domslut, eller valde BA att förlika via goodwill motsvarande full ersättning? De gör ju gärna så, flygbolagen, för att inte skapa prejudikat...
 
Grejen var ju att jag inte kunde komma hem. Vi försökte hitta ett sätt att få till hemresan men det är svårt när alla möjliga flighter skulle landa i Berlin minst en timme efter hemreseflighten. Och det gick inte att resa hem senare för då hade jag inte kommit ändå hem den dagen.

Det är inte så konstigt. Din utresa blev inställd och det passade inte att boka om så därför avbokade du alltihop och kan inkassera €250 för det faktum att utresan blev inställd. På vilket sätt anser du att du hade en biljett på hemresan på en flight som blev inställd? Att du valde att avboka för att det inte passade att åka hem på andra datum/tider ger inte rätt till ersättning.
 
Då var det dags igen. ARN-AGH inställt pga teknik. Blev flyttad till ett senare ARN-CPH och får ta tåg och taxi till AGH. Kommer att bli ca 2 1/2 timmar sen, så jag utgår ifrån att det blir en Type 1 ersättning.
Extra intressant eftersom jag åker på TP som gäller på originalrutten men blev flyttad till en utrikes biljett. Hur kommer det att påverka poängintjäning?
 
Av nyfikenhet - fick du ett domslut, eller valde BA att förlika via goodwill motsvarande full ersättning? De gör ju gärna så, flygbolagen, för att inte skapa prejudikat...
Verkar som dom i tingsrätten. Har inte mer info än detta.

Vi stämde British Airways i domstol och de delgavs under hösten. Trots upprepade förelägganden från domstol inkom de aldrig med något svaromål varvid vi yrkade tredskodom, dvs. att domstolen i dom slår fast våra yrkanden. Den 12/12 meddelades tredskodom och BA hade då t.o.m 12/1 på sig att överklaga domen, vilket sedermera gjordes.

Vi har nu fått domen från tingsrätten och vi får ut €600 för dig
 
Skulle flyga ÖSD-GOT via bromma i lördags med Braflyg. Väl i luften efter ca 5 min meddelas att det är ett tekniskt fel på planet som kräver att vi landar i ÖSD igen, 10 min senare är vi på backen. Hade redan då räknat ut att anslutningen är körd på bromma. Efter ca 1h meddelas att planet ej kommer kunna flyga mer idag. Jag blir ombokad till SAS via Arlanda och anländer tillslut GOT vid 15:30. Ursprunlig ankomsttid med Braflyg skulle varit 11:10.
Skickade in en reklamation där jag begärde ersättning på 250 euro enl 261/2004. Mailat fram och tillbaka några gånger om att dom vill ha in orginalkvitton för "extra utgifter" och bokningsbekräftelse och slirat lite på orden kring ersättning. Mailade idag som svar att jag har inga kvitton att skicka in men yrkar fortfarande på ersättning om 250 euro. Fick dock nu svar att "Någon ekonomisk kompensation kommer inte att utbetalas då det tekniska felet som gjorde att avgången ställdes in var mycket plötsligt och inte något vi kunnat förutse trots planering".
Vad gäller i dessa fall? Vad jag kunnat googla mig fram till så är inte tekniska fel något som flygbolagen kan åberopa som extraordinär händelse. Och frågan är ju om det finns några tekniska fel som man kan förutse?
 
Skulle flyga ÖSD-GOT via bromma i lördags med Braflyg. Väl i luften efter ca 5 min meddelas att det är ett tekniskt fel på planet som kräver att vi landar i ÖSD igen, 10 min senare är vi på backen. Hade redan då räknat ut att anslutningen är körd på bromma. Efter ca 1h meddelas att planet ej kommer kunna flyga mer idag. Jag blir ombokad till SAS via Arlanda och anländer tillslut GOT vid 15:30. Ursprunlig ankomsttid med Braflyg skulle varit 11:10.
Skickade in en reklamation där jag begärde ersättning på 250 euro enl 261/2004. Mailat fram och tillbaka några gånger om att dom vill ha in orginalkvitton för "extra utgifter" och bokningsbekräftelse och slirat lite på orden kring ersättning. Mailade idag som svar att jag har inga kvitton att skicka in men yrkar fortfarande på ersättning om 250 euro. Fick dock nu svar att "Någon ekonomisk kompensation kommer inte att utbetalas då det tekniska felet som gjorde att avgången ställdes in var mycket plötsligt och inte något vi kunnat förutse trots planering".
Vad gäller i dessa fall? Vad jag kunnat googla mig fram till så är inte tekniska fel något som flygbolagen kan åberopa som extraordinär händelse. Och frågan är ju om det finns några tekniska fel som man kan förutse?
GDSGD
 
Toppen