Det står klart och tydligt att ett tekniskt problem ej är en extraordinär omständighet.
Det finns domstolsbeslut om detta som används som rättspraxis.
Ett tekniskt problem uppstår med anledning utav att flygplanet inte har undersökts tillräckligt. Saker går sönder, sånt är livet. Det kan hända när planet står på marken eller när det har lyft.
Ingen vill råka ut för att någonting havererar och jag tror att flygbolagen gör sitt yttersta (i de flesta fall) med att kontrollera allt. Men ibland missar man saker som man kunde ha förutsett vid en grundligare kontroll.
Här har BRA (eller det inhyrda teknikbolaget) missat något så att man inte kunde fortsätta från Östersund.
Därför skall ersättning utgå. Punkt!
På som igen. Det finns en drös men inlägg i den här tråden med domstolsbeslut inklusive det från vår kära medlem mot NextJet som domstolen beslöt mot NextJet till vår medlems favör.
Mitt råd är att du tar fram ett par domar, mailar dessa och skriver att om de inte betalar ut ersättning så går du till Tingsrätten.
Skriv även att du beklagar situationen som sådan så visar du lite medlidande som en trevlig kund och resenär.