Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

krasnyj

Medlem
Skickade precis in en complaint till SAS för deras inställda SK909 den 19:e Jan. Åberopar över 3 h delay och över 3500kms distans. Får se vad de erbjuder.
 
Godmorgon, sitter i Zürich nu efter att Swiss bokat om mig till SAS som anländer 3 timmar och 5 minuter senare än mitt bokade alternativ till Köpenhamn. En fråga, längden på resan är det inklusive mellanlandning? I mitt fall från Delhi där resan startade eller gäller det bara sista segmentet?
 

mry

Medlem
Godmorgon, sitter i Zürich nu efter att Swiss bokat om mig till SAS som anländer 3 timmar och 5 minuter senare än mitt bokade alternativ till Köpenhamn. En fråga, längden på resan är det inklusive mellanlandning? I mitt fall från Delhi där resan startade eller gäller det bara sista segmentet?

Det är hela resan du har på din biljett men det spelar även roll till varför du vart ombokad till SAS för att reda ut om du har rätt till ersättning med.
 
Det är hela resan du har på din biljett men det spelar även roll till varför du vart ombokad till SAS för att reda ut om du har rätt till ersättning med.
Kanon, i det här fallet så hade Swiss bokat oss med kort tid i Zürich och därefter så valde de att boka om oss när vi var i luften. Vår plan som vi skulle åka med gick som vanligt så för mig känns det som det borde kunna bli någon form av kompensation.
 

mha321

Medlem
Kanon, i det här fallet så hade Swiss bokat oss med kort tid i Zürich och därefter så valde de att boka om oss när vi var i luften. Vår plan som vi skulle åka med gick som vanligt så för mig känns det som det borde kunna bli någon form av kompensation.
Vad flög du för klass? Var det business borde du ju i teorin kunna få ersättning för nedgradering också, eller vad säger expertisen?
 
Godmorgon, sitter i Zürich nu efter att Swiss bokat om mig till SAS som anländer 3 timmar och 5 minuter senare än mitt bokade alternativ till Köpenhamn. En fråga, längden på resan är det inklusive mellanlandning? I mitt fall från Delhi där resan startade eller gäller det bara sista segmentet?
Man ränar försrningen när du landar i cph mot när du skulle ha landat med originalbokningen.
 

Homer

Medlem
Hmm, det verkar faktiskt som att jag har fel. Jag baserade min teori på OliT's tidigare problem, men när jag googlar lite så ser jag att man verkar ha förtydligat saker och ting i EUR-Lex - 52013PC0130 - EN och där framgår att man räknar extraordinära händelser som händer på den aktuella flighten eller flighten före med samma flygplan. Så om det hölls kvar av flygledare på förra flighten ser det nog mörkt ut. :(


Är det någon som sett om förslaget som Agehall hänvisar till gått igenom?



Annars bör det väl fortfarande vara nedanstående som gäller?

"Enligt bolaget försenades flygningen på grund av att en föregående flygning hade försenats p.g.a. flygplansbyte. EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37). "

Resor referat 2012-08741 - ARN



Dimma på morgonen på Heathrow och Schiphol, KLM ställde in flighter och var sedan försenade hela dagen lång efter dimman lättat
 
Toppen