Försöker Finnair finta mig?
Jag skulle resa hem från HEL till ARN med AY631 kl 23:40. Samma dag så får jag ett SMS om att min flight har ställts in, samt att jag är ombokad till AY649 20:10. Så jag begav mig ut till flygplatsen för att hitta en lösning. Jag blev erbjuden att flyga hem med AY983 till BMA kl 16:15 vilket jag accepterade. Jag skickade in en clame och fick nyss följande svar;
Jag har kontrollerat incidenten med det inställda flyget från Helsingfors till Arlanda och du har rätt till en EU kompensation på endera 125 euro som kontant eller 175 euro som ett Finnair presentkort. Standardkompensationen halveras eftersom din hemkomst inte försenades från den ursprungliga resplanen.
Så nu är min fråga om det verkligen stämmer? För i mitt SMS så stod följande;
Flight AY631 03.10.2016 Helsinki Stockholm-Arlanda at 23:40 is cancelled to the EARLlER flight AY649, deputure at 20.10, arrival 20.10. Your You may also choose any available Finnair flight to Arlanda today or tomorow.
Vilket jag tolkade som att jag oavsett vilken flight jag tog skulle ge mig €250 i kompensation. Detta kontrolerade jag även vid disken som bedyrade att så var fallet. Så nu är jag mest intresserad om jag ska trycka på för €250? Eller om det är korrekt att jag inte har påverkats och därför bara ska ha halverad ersättning?
Tack för all hjälp på förhand!