Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mha321

Medlem
Hursomhelst, så tycker jag inte att det på något sätt är solkart att flygbolaget är friat från EU261/2004 här. Snarare tvärt om. Men det är nog bara flygbolaget och ARN/domstol som kan avgöra vem som egentligen har rätt.
Vi kan vara helt överens om att det inte är solklart att de är friade från EU261/2004. Men jag tycker det är precis lika molnigt för situationen tvärt om. Och i de otydliga situationerna vet vi att bolagen är experter på att förhala och fördröja tills man ger upp....
 

JWD

Medlem
Försöker Finnair finta mig?

Jag skulle resa hem från HEL till ARN med AY631 kl 23:40. Samma dag så får jag ett SMS om att min flight har ställts in, samt att jag är ombokad till AY649 20:10. Så jag begav mig ut till flygplatsen för att hitta en lösning. Jag blev erbjuden att flyga hem med AY983 till BMA kl 16:15 vilket jag accepterade. Jag skickade in en clame och fick nyss följande svar;

Jag har kontrollerat incidenten med det inställda flyget från Helsingfors till Arlanda och du har rätt till en EU kompensation på endera 125 euro som kontant eller 175 euro som ett Finnair presentkort. Standardkompensationen halveras eftersom din hemkomst inte försenades från den ursprungliga resplanen.​

Så nu är min fråga om det verkligen stämmer? För i mitt SMS så stod följande;

Flight AY631 03.10.2016 Helsinki Stockholm-Arlanda at 23:40 is cancelled to the EARLlER flight AY649, deputure at 20.10, arrival 20.10. Your You may also choose any available Finnair flight to Arlanda today or tomorow.
Vilket jag tolkade som att jag oavsett vilken flight jag tog skulle ge mig €250 i kompensation. Detta kontrolerade jag även vid disken som bedyrade att så var fallet. Så nu är jag mest intresserad om jag ska trycka på för €250? Eller om det är korrekt att jag inte har påverkats och därför bara ska ha halverad ersättning?

Tack för all hjälp på förhand! :)
 

andreas

Medlem
Försöker Finnair finta mig?

Jag skulle resa hem från HEL till ARN med AY631 kl 23:40. Samma dag så får jag ett SMS om att min flight har ställts in, samt att jag är ombokad till AY649 20:10. Så jag begav mig ut till flygplatsen för att hitta en lösning. Jag blev erbjuden att flyga hem med AY983 till BMA kl 16:15 vilket jag accepterade. Jag skickade in en clame och fick nyss följande svar;

Jag har kontrollerat incidenten med det inställda flyget från Helsingfors till Arlanda och du har rätt till en EU kompensation på endera 125 euro som kontant eller 175 euro som ett Finnair presentkort. Standardkompensationen halveras eftersom din hemkomst inte försenades från den ursprungliga resplanen.​

Så nu är min fråga om det verkligen stämmer? För i mitt SMS så stod följande;

Flight AY631 03.10.2016 Helsinki Stockholm-Arlanda at 23:40 is cancelled to the EARLlER flight AY649, deputure at 20.10, arrival 20.10. Your You may also choose any available Finnair flight to Arlanda today or tomorow.
Vilket jag tolkade som att jag oavsett vilken flight jag tog skulle ge mig €250 i kompensation. Detta kontrolerade jag även vid disken som bedyrade att så var fallet. Så nu är jag mest intresserad om jag ska trycka på för €250? Eller om det är korrekt att jag inte har påverkats och därför bara ska ha halverad ersättning?

Tack för all hjälp på förhand! :)

Nej, Finnair försöker inte finta dig.

1. Din flygning ställdes in.
2. Du ombokades, och accepterade, ett tidigare alternativ som tog dig till din destination max 2 timmar efter ordinarie ankomsttid (I det här fallet tidigare)

Standardkompensationen för inställda flygningar upp till 1500 km är 250 EUR men denna kan halveras om du ombokas till ett flyg som landar maximalt 2 timmar efter ordinarie ankomsttid.
 

JWD

Medlem
Nej, Finnair försöker inte finta dig.

1. Din flygning ställdes in.
2. Du ombokades, och accepterade, ett tidigare alternativ som tog dig till din destination max 2 timmar efter ordinarie ankomsttid (I det här fallet tidigare)

Standardkompensationen för inställda flygningar upp till 1500 km är 250 EUR men denna kan halveras om du ombokas till ett flyg som landar maximalt 2 timmar efter ordinarie ankomsttid.

Tack för snabbt svar @andreas! Då har jag lärt mig något nytt igen.
 

agehall

Medlem
Hur ligger det till gällande EU261 och strejker? Är fast i Grekland just nu..
Det beror på. Hade flygbolaget strejkat hade du haft ett case men vad jag förstår är det ATC som strejkar och då är det inte direkt flygbolagets fel och därmed har du inte så mycket att hämta. Duty of care applicerar väl, men i övrigt har du inget.
 

walle33

Medlem
Det beror på. Hade flygbolaget strejkat hade du haft ett case men vad jag förstår är det ATC som strejkar och då är det inte direkt flygbolagets fel och därmed har du inte så mycket att hämta. Duty of care applicerar väl, men i övrigt har du inget.

Smart, så är det såklart. Men antar att dem fortfarande är skyldig att betala för hotel etc eller är de helt frånskrivna ansvar?
 

agehall

Medlem
Smart, så är det såklart. Men antar att dem fortfarande är skyldig att betala för hotel etc eller är de helt frånskrivna ansvar?
Det borde de vara ålagda att betala ja. Men du bör kontakta flygbolaget för att arrangera detta - du kan inte bara bo varsomhelst och förvänta dig att de ska ersätta dig i efterhand.
 

dino_81

Medlem
Nej, Finnair försöker inte finta dig.

1. Din flygning ställdes in.
2. Du ombokades, och accepterade, ett tidigare alternativ som tog dig till din destination max 2 timmar efter ordinarie ankomsttid (I det här fallet tidigare)

Standardkompensationen för inställda flygningar upp till 1500 km är 250 EUR men denna kan halveras om du ombokas till ett flyg som landar maximalt 2 timmar efter ordinarie ankomsttid.

Missminner jag med helt om jag påstår att man har rätt till full ersättning (dvs. 250€ i detta fall) om den avgång som ersätter den inställda avgången avgår mer än en timme före ursprunglig planerad avgång?

Alltså att även en allt för tidig avgång (i förhållande till ursprunglig avgång) ger rätt till full ersättning på samma sätt som en försening ger.

Hade ett sådant case med Lufthansa för några år sedan (Berlin till Stockholm) där Lufthansa ställdes in och ersattes av Air Berlin som avgång drygt en timme tidigare än den inställda avgången med Lufthansa.
 
Toppen