Smuffe
Medlem
Jag anser det helt klart att det är ett fall för kompensation.
Hade han varit sen pga att han själv inväntat till det sista och är själv skyldig till förseningen så är han ej berättigad till det.
I det här fallet så är det SAS som hanterar ground handling på Arlanda, SAS personal var sen vilket resulterade i att han blev sen till gate.
Som @mha321 skriver här ovan:
Kan de inte hantera ankommande passagerare och medvetet nedgraderar passageraren trots en (osagt i dagsläget) genomgående biljett så skall de enligt EC261 bli tal om kompensation.
Hade han varit sen pga att han själv inväntat till det sista och är själv skyldig till förseningen så är han ej berättigad till det.
I det här fallet så är det SAS som hanterar ground handling på Arlanda, SAS personal var sen vilket resulterade i att han blev sen till gate.
Som @mha321 skriver här ovan:
Däremot kommer det ju i ett speciellt läge om det är en anslutning på genomgående biljett. Då borde de ju veta att man är på väg. Alternativt borde han ju varit ombokad på senare avgång och därmed kanske istället få kompensation för förseningen...
Kan de inte hantera ankommande passagerare och medvetet nedgraderar passageraren trots en (osagt i dagsläget) genomgående biljett så skall de enligt EC261 bli tal om kompensation.