Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tack @agehall för ditt svar, planet med SAS vart försenat pga av pilotstrejken så tror tyvärr inte det går att få ut något där.
Sedan var det SAS supporten som totalklantade sig och lovade saker de inte kunde hålla men fick en biljett från dem med AF.
Jag sökte kompensation hos AF som nu skyller på vädret så dom slipper betala, vet inte hur man ska kunna argumentera emot detta... men grymt irriterande att missa en dag på jobbet för det
Återstår och se om SAS tänker kompensera för nedgradering...

Extraordinary circumstances: various situations such as technical defects linked to the premature malfunction of certain components of an aircraft or aircraft collisions with other aircraft/devices whereby airlines cannot be exempted from the payment of compensation in case of cancellation and delay.
Jag läste den där punkten fel först och tolkade det som att tekniska fel ansågs vara extraordinära. Det var inte bra för hjärtat...

Hej!
Skulle åkt med planet som går 14:30 från kiruna ner till stockholm idag (SK1045), men pga trasigt plan på flighten upp från stockholm så vart vår flight inställd och vi ombokade till nästa flyg imorgon 17:05 SK1045), visst är det ganska solklart fall av att vi får ersättning på €250 och för eventuell mat tills flighten vi vart ombokade till.
Fick svar idag med €250 och ersättning för all mat. (y)

Flög ARN - MMX och var en skärm i cockpit som krånglade. Vi landade 2 h 45 minuter sena. Reglerna säger 3 timmar men är det helt kört med ersättning?
Flighten blev nästan 4 gånger så lång som den borde varit..

Jag hjälpte en vän mot Norwegian, de kom fram för sent till USA. Jag skrev seriöst och hänvisade till diverse fall i denna tråden. Avslaget kom på en vecka. Jag föreslog då att de skulle ta hjälp mot en kostnad på 30%, de skickade då in det till TRS och firman skulle driva det vidare. Tystnad tystnad, nu i veckan blev hon uppringd av Norwegian och de bad då om ursäkt och backade och erbjöd 1200 euro. Min gissning var att TRS krav inkommit och att Norwegian vill straffa TRS och då snabbt utbetalar direkt till resenären.

Jag har fått exakt samma svar och erbjudande om 100€ voucher på ett solklart EU 261/2004-fall (inställt flyg DUS-ARN utan anledning, ombokad med 5 timmars försening). Gissningsvis chansar de med att skicka det svaret till alla som klagar.

I förra veckan bad jag återigen om kompensation enligt EU 261/2004, alternativt en förklaring till varför de inte ska behöva betala. Än så länge utan svar.
Nu har Air Berlin gett med sig. Först fick jag fylla i ett formulär om när jag kunde nås på telefon, men ingen ringde på en dryg vecka. Idag fick jag ett mail med den här sköna formuleringen: "We deeply regret that our initial offer does not meet your expectations".

Istället för 100 euro i voucher får jag nu välja på 273 kontant eller 373 i voucher (jag begärde 250 för förseningen + 23 i utlägg).

@crown, hoppas du också får rätt kompensation till slut!

nu ska vi se..

Har bekanta på besök i helgen,
de åkte med med SK020 frånArlanda till LLA i går kväll, skulle ha landat 22:20, landade 01:50 kl dvs 3h och 30 minuter.

Eftersom det är en flygning kortare än 1500km så gäller tid enligt punkt 1, dvs 2h

De fick fika checkar på 75 kr var.

Om jag nu har förstått det korrekt så ska man få ersättning på samma sätt som att planet är inställt då förseningen är mer än 3h på samma sätt som att det är inställt, visst stämmer det och visst kan de då söka ersättning enligt EU261/2004 på 250€ per person?

hur gör man det smidigast i praktiken, via sas Customer service eller bör man författa något mer seriöst?

En liten uppdatering. Deras krav gick igenom rakt av. 1000€ på kontot här om dagen.

Toppen