Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

I tisdag var SK1517/SK1516 inställda. Jag hörde några prata om det i loungen och att det verkar ha varit rätt struligt på LHR då. Det kan vara det som agenten syftade på när personen pratade om "gårdagens".

Gällande SK1508 borde det ge ersättning, då skälet till att den ställdes in var att SK1507 var inställd och planet var således kvar i Köpenhamn. LN-RRX skulle enligt Flightradar ha gjort färden.

I tisdag var SK1517/SK1516 inställda. Jag hörde några prata om det i loungen och att det verkar ha varit rätt struligt på LHR då. Det kan vara det som agenten syftade på när personen pratade om "gårdagens".

Gällande SK1508 borde det ge ersättning, då skälet till att den ställdes in var att SK1507 var inställd och planet var således kvar i Köpenhamn. LN-RRX skulle enligt Flightradar ha gjort färden.

Aha, tack för info!
Jag har precis kommit hem. Passade på att fråga arrival service om de inställda flightsen. Fortfarande kunde de ge någon förklaring. Om det beror på att SK107 var inställd tycker man definitivt EU261/2004 är applicerbar.

Om du inte stöttar dig på EU261/2004 så är chansen att du får ut någonting i princip obefintlig, så kör på den skulle jag säga.

Ok, då kör jag på det. Jag tänkte annars att SAS kanske kunde bjuda på lite bonuspoäng som goodwill.. ;)

TUIFly Nordic, det här gjorde ni bra!

Mina föräldrar åkte på en charterresa, bokad via Fritidsresor, till Lanzarote 12 februari i år. Flyget gick från Landvetter och trafikerades av TUIFly Nordic. På grund av tekniska problem så blev de dock till slut 6h26min försenade. En relativt enkelt 261/2004-case, men utifrån vad man läst om andra charteroperatörer (t.ex. Thompson) så gissade jag att man skulle få kämpa litegrann för att få ersättning och att det skulle hävda extraordinära omständigheter osv.

Jag blev dock mycket positivt överraskad över deras sätt att hantera detta.
Till att börja med så var de vansinnigt snabba på att svara på mail. När mina föräldrar kommit hem från resan så skrev jag ihop ett claim och skickade till dem kl 21.11 en måndagskväll. Redan 9.20 morgonen därpå hade jag fått svar där de bad mina föräldrar att skriva på en fullmakt att det var ok att jag representerar dem i detta ärende (med mall till fullmakten bifogad). Senare den eftermiddagen så skickade jag ett till mail för att be om förtydligande kring en detalj med fullmakten. Då fick jag svar på 2 minuter!!! Det är ju snabbare än man får svar när man trycker på
call-knappen ombord på många flygbolag.
Efter att vi fyllt i fullmakten så fick vi dock besked om att beslut skulle komma inom 6 veckor, så då antar jag att det är en annan avdelning som måste fatta det beslutet. Hursomhelst, så igår fick jag mail igen om att de nu har betalat ut 800 EUR till min mammas konto.
Fantastiskt välskött, helt utan krångel.

Jag skulle nog rekommendera att du

1) Försöker få ARN att inse att de har fel
samt
2) Drar det hela vidare till tingsrätten

Det är enligt mig ett väldigt enkelt fall och det räcker med att läsa innantill i EU261/2004 artikel 4 så ser man att du har rätt till kompensation.

Då kom jag till vägs ände med mitt ärende. Efter att ha dragit in juristerna så blev det följande:

Utbetalning!
Gällande ert ärende hos oss 1000009282 på flight LH821_2014-09-26
Vi har nu utbetalat er ersättning till angivet kontonummer.

Vänligen notera att det normalt sett tar en bankdag för pengarna att synas på mottagarkontot.

Tack för att ni valde TRS. Är ni nöjd med våra tjänster får ni gärna dela med er.

Välkommen åter!
Med vänlig hälsning

Tack för all support

Last edited by a moderator:
En familjemedlem skulle i helgen resa LH717 HND-FRA, men denna blev installd pga att LH716 till HND blev diverted till NRT pga vindar. Vederborande blev ombokad till NH203 som avgick ca 10 timmar efter LH717 skulle ha avgatt. Antar att det inte blir nagon kompensation eftersom den underliggande anledningen ar vader, men vad jag sag landade alla andra flighter pa HND samma tid som LH717 skulle ha landat.

En familjemedlem skulle i helgen resa LH717 HND-FRA, men denna blev installd pga att LH716 till HND blev diverted till NRT pga vindar. Vederborande blev ombokad till NH203 som avgick ca 10 timmar efter LH717 skulle ha avgatt. Antar att det inte blir nagon kompensation eftersom den underliggande anledningen ar vader, men vad jag sag landade alla andra flighter pa HND samma tid som LH717 skulle ha landat.
Tidigare flight har inget med nuvarande flight att göra i ersättningsavseende. Alltså ska din familjemedlem ha ersättning.

Toppen