Har jag inte rätt till 600 EUR per person då vi kom fram till vår destination mer än 3 timmar försenat och att vi påbörjade resan utanför EU? Om inte, var kommer siffran 300 EUR från då ersättning enligt EU261/2004 ligger ersättningen antingen på 250, 400 eller 600 EUR.
@Kustberg När kom ni fram? Som jag förstått regelverket (§2, artikel 7) kan bolaget halvera ersättningen om man kommer fram mindre än 4h sent.
Kan det vara så att ni landade mer än 3h sent, men mindre än 4, och SAS menar att ni har rätt till 300 EUR per person?
Uppdatering i detta ärende.
Skickade in mina klagomål och kompensationskrav kvällen 14/4. Fick i morse svar att SAS kompenserar privata utgifter+250 euro för mina förseningar. Man specificerar inte vilken av förseningarna som kompenseras med 250 euro, men gissningsvis Heathrow-Köpenhamn.
Förklaringar till de inställda flygen var "crew" (Köpenhamn-Stavanger) och "tekniskt fel" (Heathrow-Köpenhamn). Närmare än så kan inte supporten specificera.
Sammanfattningsvis snabbt och smidigt skött av SAS, även om jag hoppas på någon form av kompensation även för Köpenhamn-Stavanger.. Antar att mitt case var ganska starkt.
Förklaringar till de inställda flygen var "crew" (Köpenhamn-Stavanger) och "tekniskt fel" (Heathrow-Köpenhamn). Närmare än så kan inte supporten specificera.
Jag tycker att du skall ha ersättning för både fighterna. Om flighten inte avgår från London så spelar det ingen roll varför förra flighten blev inställd. De hade inget plan i London - det var skälet att du inte kunde åka med.Skickade över mina kontouppgifter och får plötsligt till svar att SAS ändrat sig och skyller nu inställt SK1508 på väderlek. Ingen kompensation utgår. Som @olo redogjort för tycks det inställda flyget bero på att SK1507 ej lyfte den aktuella dagen, trots bra väder i både Köpenhamn och London.
Riktigt irriterad över denna handläggning (särskilt som jag inte bråkade om ersättning för SK1870) och har svarat med krav på 375 EUR (250 EUR för inställt SK1508 vilket ledde till 13h försening och 125 EUR för inställd SK1870 vilket ledde till 2.5h försening).
Jag tycker att du skall ha ersättning för både fighterna. Om flighten inte avgår från London så spelar det ingen roll varför förra flighten blev inställd. De hade inget plan i London - det var skälet att du inte kunde åka med.
Att det saknas crew borde också ge ersättning, så svara med att kämpa för båda fallen.
Ny uppdatering:
Skickade över mina kontouppgifter och får plötsligt till svar att SAS ändrat sig och skyller nu inställt SK1508 på väderlek. Ingen kompensation utgår. Som @olo redogjort för tycks det inställda flyget bero på att SK1507 ej lyfte den aktuella dagen, trots bra väder i både Köpenhamn och London.
Riktigt irriterad över denna handläggning (särskilt som jag inte bråkade om ersättning för SK1870) och har svarat med krav på 375 EUR (250 EUR för inställt SK1508 vilket ledde till 13h försening och 125 EUR för inställd SK1870 vilket ledde till 2.5h försening).
Fortsättning följer.
Nytt svar:
Angående LHR-CPH:
SK1508 13APR16 Cancelled
ADHOC CHANGE: CNL REASON: CREW
SI: CNL DUE CREW STUCK I GDN DUE WEAT BELOW MINIMA
Gissar alltså att det rör sig om SK760 som avgår från Gdansk 14.50.