Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Mitt nya svar från Swiss.

Concerning your claim following your flight irregularity, we have undertaken extensive assessment and review of your claim. We have taken into consideration the recent and past judgements of European and Individual National Courts. Our position is as follows:
Your flight irregularity was caused by a Hydraulic Leak. Under the National Enforcement Bodies Draft List of Extraordinary Circumstances (12th April 2013) is by definition an Unexpected Flight Safety Shortcoming. All possible measures were taken to minimise disruption.
We therefore must, respectfully, decline your request for compensation.
Please be advised that the above reflects our final position in this matter

Har NEB listan används förut??
 
Mitt nya svar från Swiss.

Concerning your claim following your flight irregularity, we have undertaken extensive assessment and review of your claim. We have taken into consideration the recent and past judgements of European and Individual National Courts. Our position is as follows:
Your flight irregularity was caused by a Hydraulic Leak. Under the National Enforcement Bodies Draft List of Extraordinary Circumstances (12th April 2013) is by definition an Unexpected Flight Safety Shortcoming. All possible measures were taken to minimise disruption.
We therefore must, respectfully, decline your request for compensation.
Please be advised that the above reflects our final position in this matter
Har NEB listan används förut??
Som @agehall skriver, listan är inte rättsligt bindande, det är mer av ett diskussionsunderlag.

Så här står det i inledningen (min markering):
"Understanding between NEB –NEB(1)on a non-exhaustive and non-binding list of extraordinary circumstances for the application of the current Regulation (EC) 261/2004."
"(1)This document has been published at the request of the NEBs. This document is for information and guidance. The content of the document does not necessarily reflect the position of all NEBs. The content of this document has not been adopted or in any way approved by the European Commission and should not be relied upon as a statement of the European Commission's position."
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf

Det är fulspel från Swiss. Informera dem om att du vet om att det endast är en önskelista och att Swiss borde veta bättre än att luta sig mot ett icke-bindande diskussionsunderlag. Skicka in din begäran om ersättning till ARN (motsv).

Sorgligt att ett premiumbolag beter sig som ett lcc.
 
Vet inte om detta inlägg passar bäst här eller i tråden om EG 261/2004, men börjar här.

Eller ja, var ska man börja..
Börjar nog med frågorna, annars drunknar de antagligen i texten.
1. Kommer naturligtvis begära ekonomisk ersättning enl 261/2004 för kvällens försening men vad göra med förmiddagens?
2. Vad tror ni om förutsättningarna för ekonomisk ersättning?
3. Någon som har mer info kring varför SK1508 ställts in ikväll?
4. Vad gäller med rerouting till Star Alliance-partners?


Till saken:
Hade i dag, med ganska kort varsel, planerat tre möten i London. Var i behov av att vara i centrala London 12 GMT för första mötet. Beräknade vara klar med sista mötet senast 18.
På grund av kort varsel var mitt förstahandsval SK501 med avgångstid 07.50 fullt. Bokade istället flyg via Stavanger med avgång 08.10 (framme 10.50). Hem planerades SK1508 kl 20.30 GMT. Reser plus.

Varit lite orolig med tanke på att det är Cimber som flyger till Stavanger men allt verkade lugn, jag checkade i går in och gick och lade mig i godan ro..
Sedan börjas det. Vaknar 2.5h innan av gång, 15 min innan väckarklockan, av att jag får ett SMS. Hinner tänka "vad är det för kretin som sms:ar såhär dags" innan jag rycker åt mig telefonen och ser att det är "SAS"-kretinen som hört av sig. Jäklar. Nu vet man vad som väntar när man öppnar SMS:et. Mycket riktigt - Din flight till Stavanger är inställd. Ombokning pågår.

Glöm det. Jag vet hur det kommer gå med ombokningen, nu gäller det att ta saken i egna händer och snabba sig till Kastrup för att hinna med tidigare flyg. Ringer SAS medan jag klär på mig, gör mig i ordning för mötena, packar mina saker för dagen och tar mig till stationen. 15 min efter att SMS:et kommit sitter jag på tåget. Får då SMS från SAS. Ombokad till Stavanger via Bergen. Wow! tänker jag, tills jag ser att vi kommer fram till Stavanger 2h efter flighten till London avgår. Den hade de inte rört.

Innan någon svara hos SAS har jag hunnit undersöka möjliga reroutings för att vara i centrala London vid 12.
Hittar platser 07.05 CPH-FRA och sedan LH904 till London. Framme 10.40. Perfekt, tänker jag. Sedan svarar bokningsagenten.
Hon kan absolut boka mig till Frankfurt men därifrån hittar hon inga flights. Påstår att det är mycket svårt att boka om till annat bolag inom Star Alliance (stämmer detta?).. Överväger att flytta fram mötena och ber henne därför boka om senare i veckan. Inte heller detta lyckas hon med. Enda hon har att erbjuda är att rerouta via Stockholm. Framme 12.50. Jag ger med mig. Är redan på tåget, orkar inte tjafsa. Missar första mötet och får åka över inom kort igen, men "bättre än inget".
Väl på Arlanda är personalen försenad till gate och vi landar till slut i London 13.10, 2.5h efter ordinarie tid.

Jag tycker detta är riktigt dåligt skött av SAS. Jag har inte fått någon förklaring till varför flighten ställdes in. Gissar på dålig beläggning. Hade man informerat några timmar tidigare hade jag utan vidare kunnat boka om till den tidigaste morgonflighten eller rerouta på annat vis och hunnit fram till London i tid. Och vad gäller egentligen med rerouting hos andra Star Alliance bolag? Slutligen, är det rimligt att önska någon form av goodwill-ersättning för det inträffade? På grund av SAS agerande (och mitt eget godkännande) tvingas jag ju boka en ny inom kort, vilket jag inte alls har lust med.

Det var ditresan (fast jag kallar den hitresan eftersom jag inte kommer hem).

Mötena gick enligt plan och jag anlände till terminal 2 en timme före avgång (checkade in i morse). Går direkt till security och blir nekad. Tillbaka till SAS check-in och informeras om att flighten blivit inställd. Hänvisas till ombokningsdesks för att ordna med hemresa. 2 stycken öppna. Ingen prio. Med tanke på att status-pax, på gruppnivå, kommer senare till flygplatsen innebär SAS linje indirekt att man har omvänd prioritering till ombokningen, alla statuspassagerare står längst bak medan de som var på flygplatsen i god tid snabbt bokas om.
Situationen blir än mer komisk av att hela köns mobiltelefoner plingar till 19.37 GMT. Alla får samma SMS. Ombokade via Oslo och vidare till Köpenhamn i morgon bitti. Problemet? Flighten till Oslo avgår 19.40.
Som kronan på verket väljer SAS att, istället för att öppna ytterligare ombokningsstationer, att låta 3 SAS klädda arbetare hålla 2 plus-bagagedrop öppna trots att sista flyget redan gått.. Vet visserligen inte om personerna kan göra varandras jobb, men det stack ändå en hel del i ögonen att se dem sitta och prata utan att någon kom fram till dem under de 30-45 minuter jag köade.

Försökte även när det gäller denna flight ta reda på vad som orsakat att flighten ställts in. Fick först till svar att det rörde sig om tekniskt fel. Bad dem då precisera vad som hade hänt och då ändrade de sig och sa att det var gårdagens flight som ställts in på grund av tekniskt fel, i dag berodde det på dåligt väder.
Agenten sa uttrycklingen "I don't know exactly, perhaps it's a hurricane or thunderstorm or something in Copenhagen"...................................................
Övervägde starkt att förklara de fysiska förutsättningarna för sådana väderfenomen men bet mig i läppen och undersökte istället vädret, som verkar vara bra. Nästan inga andra försenade flyg. Någon här som hört något?

Tycker den sista förseningen borde ge mig en stabil grund för ekonomisk ersättning på 250 euro enl EG regulationen. Vad säger ni? Och vad göra med den första flighten? Brukar normalt inte gnälla om förseningar men jag tyckte detta var illa skött och orsakar dessutom väldigt mycket mer arbete för mig..

Ser fram emot era kloka kommentarer!
 
Last edited:
1. Kommer naturligtvis begära ekonomisk ersättning enl 261/2004 för kvällens försening men vad göra med förmiddagens?
2. Vad tror ni om förutsättningarna för ekonomisk ersättning?
3. Någon som har mer info kring varför SK1508 ställts in ikväll?
4. Vad gäller med rerouting till Star Alliance-partners?

Lite för mycket text för att det ska vara enkelt att reda ut - mitt första tips är att banta ner det där rejält innan du försöker få någon ersättning från SAS. Mer än 5 rader och folk kommer inte att orka läsa det.

  1. Jag skulle begära ersättning för båda incidenterna. Det är SAS ansvar att bevisa att det var extraordinära omständigheter som gjorde att de ställde in flighten.
  2. Eftersom jag är för trött för att läsa och förstå hela ditt inlägg ger jag det 50/50. Troligen får du bråka lite med dem.
  3. Bevisbördan ligger på SAS. Om andra bolag flugit så är det svårt att tro att det är väder iaf.
  4. Självklart är det en möjlighet. Problemet är att det är väldigt få som kan sina rättigheter och vet hur man ska argumentera för att få dem. Dessutom sitter man i en usel sits eftersom man allt som oftast råkar ut för detta precis innan avgång.
 
Lite för mycket text för att det ska vara enkelt att reda ut - mitt första tips är att banta ner det där rejält innan du försöker få någon ersättning från SAS. Mer än 5 rader och folk kommer inte att orka läsa det.

  1. Jag skulle begära ersättning för båda incidenterna. Det är SAS ansvar att bevisa att det var extraordinära omständigheter som gjorde att de ställde in flighten.
  2. Eftersom jag är för trött för att läsa och förstå hela ditt inlägg ger jag det 50/50. Troligen får du bråka lite med dem.
  3. Bevisbördan ligger på SAS. Om andra bolag flugit så är det svårt att tro att det är väder iaf.
  4. Självklart är det en möjlighet. Problemet är att det är väldigt få som kan sina rättigheter och vet hur man ska argumentera för att få dem. Dessutom sitter man i en usel sits eftersom man allt som oftast råkar ut för detta precis innan avgång.

Tack för kommentarerna!

Medveten om att inlägget är långt, skrev först i SAS-tråden och ville göra en liten historia av det. Inte optimalt om man skall ta ställning.

Sammanfattningsvis:

Förmiddagen - informeras om inställt flyg 2.5h innan avgång. Någon förklaring ges ej. Ombokas till flyg som hade resulterat i att jag inte kommit fram till slutdestinationen av huvud taget. Ringer själv, SAS påstår att de inte kan boka mig på föreslagna flights med Star Alliance partner. Reroutas via Stockholm. Landar 2.5h efter utsatt tid. Om det nu är rimligt att begära ersättning, vad skall man begära?

Kvällen - Anländer till Heathrow 1h före avgång. Inte fått någon info om inställd flight, informeras istället på plats. Först hänvisas till tekniska problem, man kan inte precisera i detalj och påstår sedan att det beror på väderförhållanden - vilket låter mycket osannolikt. Anti-prio behandling. Bokas om till morgonflight. Kommer, om allt går vägen, landa drygt 13h sent. Kommer här begära ersättning enligt EG-reg.
 
Toppen