Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nuvarande case, 20:20-21:20 flyget till Växjö inställt p.g.a. tekniska problem, bokad till 21:05 till Kalmar och därifrån 1,5h buss till Växjö borde jag bli kompenserad med 200€?
Mvh Jompa
Jag skulle säga tveksamt då en händelse i luften torde klassas som en extraordinär omständighet..

Men jag är inget proffs :)

Nuvarande case, 20:20-21:20 flyget till Växjö inställt p.g.a. tekniska problem, bokad till 21:05 till Kalmar och därifrån 1,5h buss till Växjö borde jag bli kompenserad med 200€?
Mvh Jompa

Tekniska problem är inte extra ordinär. Händelse. Och hur de löser resan är ointresant utan när du kom fram är det intresanta. För hur mycket i komp. Se eu 2004 tråden jag kan det inte just nu men torde var fall ett med minsta res distans

Mina föräldrar åkte med LH402 (First) från Frankfurt till Newark idag. Piloterna initierade pådrag på låg höjd pga sidvind ( eller möjligen wind shear). De åkte en lång runda innan de istället fick landa på JFK. De ville inte landa på den bana de erbjöds istället eftersom den var för kort för Boeing 747-800 enligt kapten.
Väl på JFK var det lite olika bud innan de till slut tankade upp planet och talade ut för start och åkte mot Newark igen och landade 20:09 ca 3 timmar sena.

Missad anslutning med United till Fort Lauderdale. Ombokade på första morgonflighten imorgon tisdag.

Frågan är. Är detta att betrakta som signifikant meteorologiskt fenomen? Eller är de berättigade till ersättning enligt 261/2004?

Frågan är. Är detta att betrakta som signifikant meteorologiskt fenomen? Eller är de berättigade till ersättning enligt 261/2004?
Det var väl ungefär den situationen som orsakade kraschen i Ryssland häromdagen...

Sådana här saker ger inte ersättning. Om piloter väljer att göra en diversion pga väder så är det något som får anses som ganska extraordinärt va EU261/2004 beträffar.

Jag fick följande svar av swiss sen dom ställdein min flight till johannedburg i början av mars. den var ca 10 timmar sen iväg och jag kom fram till slut destination ca 24 tim sent. Vi fick en lapp av dem med eu261/2004 av dem. Men nu tänkte jag att swiss är ju inte med i EU utan ärju bara Efta land. Så gäller verkligen Eu261 för Swiss ??

Svaret var:

Dear Mr Rebel
Flight LX288 on the 12.03.2016 was postponed. On behalf of SWISS and our cooperation partners, I apologise for the inconvenience this caused you.
Your flight postponement was due to an unexpected flight safety shortcoming. Safety has the utmost priority at SWISS. However, it is an unavoidable fact that safety shortcomings can occur at short notice, and this cannot always be prevented.
Such circumstances are considered extraordinary. We are therefore unable to comply with your request for compensation.
Furthermore I must inform you that we are unable to accept indirect costs such as missed holiday, hotel accommodation or onward transportation. I can only recommend that you discuss these losses with your travel insurance provider.

Toppen