Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har precis haft ett lyckat fall med SAS
De aviserade på fredag eftermiddag att sena söndagskärran från CDG - CPH var inställd och att jag var ombokad till den tidigare kärran
drygt 4 timmar innan den ursprungliga skulle avgått.
Jag skickade in och krävde ersättning för inställt flyg med re-routing
och fick svar att jag fick 50% av 250EUR (enligt reglerna, trodde först man skulle ha 100% men det visade sig vara rätt med 50%)

Så ingen fajt, de kompenserade direkt, jag skrev kanske lite hårt att de ställde in på grund av bristande yield och det tror jag också att det faktiskt var då det inte var så mycket folk varken dit eller hem.

Jag kom ingenstans med mitt case med nekad ombordstigning (med Lufthansa). Antar att man kan likställa inställt flyg med nekad ombordstigning?
Var CPH också slutdestinationen?
 
Jag kom ingenstans med mitt case med nekad ombordstigning (med Lufthansa). Antar att man kan likställa inställt flyg med nekad ombordstigning?
Var CPH också slutdestinationen?
Ja i mitt fall.
Nekad ombordstigning hanteras ju i reglerna. Har dock aldrig blivit nekad, bara nedskickad längre bak :D
 
Ja i mitt fall.
Nekad ombordstigning hanteras ju i reglerna. Har dock aldrig blivit nekad, bara nedskickad längre bak :D

Jag kom också fram till slutdestinationen 4 timmar före men kom ingenstans med kompensationen varken hos Lufthansa eller ARN. Även begäran om omprövning avslogs.
Juristerna hävdar fortfarande att jag har rätt så de får sköta den biten. De får behålla 30% men vi får se hur det hela slutar.
 
Jag kom ingenstans med mitt case med nekad ombordstigning (med Lufthansa). Antar att man kan likställa inställt flyg med nekad ombordstigning?
Var CPH också slutdestinationen?
Nja, nekad ombordstigning regleras i artikel 4, medan inställt flyg i artikel 5.
Assistans och ersättning är likartade (artikel 7, 8, 9) med i vissa fall starkare skydd för passagerare som nekats ombordstigning.
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-Lex
 
Snabb fråga! Fick följande svar från SAS på en claim:

"Ni har rätt till 250 euro, då ombokiningen var till mer än en timme innan ord. avgång men ni kom i tid till Hong Kong."

Vi åkte Got-Arn-Hkg och ca 5h innan avgång blev planet inställt och vi blev ombokade till ett plan 1.35h tidigare.

Stämmer det att ersättningen skall vara 250 euro? Den borde väl vara 50% av 600 euro och därmed 300 euro?
 
Just i de där skrivningarna pratar man om "flight" och därmed skulle jag nog tolka det som att det är €250 du har rätt till. Dock ska man komma ihåg att eftersom ni vart omroutade och kom fram till slutdestinationen in tid, så ska det egentligen vara 50% av €250, dvs €125.
 
Just i de där skrivningarna pratar man om "flight" och därmed skulle jag nog tolka det som att det är €250 du har rätt till. Dock ska man komma ihåg att eftersom ni vart omroutade och kom fram till slutdestinationen in tid, så ska det egentligen vara 50% av €250, dvs €125.
Intressant, jag trodde man alltid räknade den totala sträckan för resan och inte enskilda leg. Men då får jag godta SAS förslag och vara nöjd helt enkelt.
 
Föräldrarna skulle till Mexico i tisdag förmiddag men charterplanet var sent så de kom iväg ca 15 timmar senare än planerat (de fick info om detta tidigare under natten/morgonen)

Resan köpt av Fritidsresor och flygbolaget som flög var Thomson Airways, tänkte hjälpa dem att få sina ersättning men mina frågar är
Riktas ersättningskravet mot Fritidsresor eller Thomson Airways?
Vem kontaktar jag för att få veta vad anledningen till förseningen var?
 
Föräldrarna skulle till Mexico i tisdag förmiddag men charterplanet var sent så de kom iväg ca 15 timmar senare än planerat (de fick info om detta tidigare under natten/morgonen)

Resan köpt av Fritidsresor och flygbolaget som flög var Thomson Airways, tänkte hjälpa dem att få sina ersättning men mina frågar är
Riktas ersättningskravet mot Fritidsresor eller Thomson Airways?
Vem kontaktar jag för att få veta vad anledningen till förseningen var?

Info från Fritidsresors hemsida.

upload_2016-3-17_15-10-57.png


Skadat bagage & frsening - Fritidsresor

Thomson Airways - TOM - Fritidsresor
 
Nuvarande case, 20:20-21:20 flyget till Växjö inställt p.g.a. tekniska problem, bokad till 21:05 till Kalmar och därifrån 1,5h buss till Växjö borde jag bli kompenserad med 200€?
Mvh Jompa
 
Toppen