Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det gör ju det hela mer komplicerat, helt klart.

Tekniskt sett skulle jag tro att de har rätt till ersättning, men med tanke på att SAS även har rätt att ta ut full avgift för ombokningen så skulle jag nog låta udda vara jämt och bara släppa det hela.

Tja nu är inte mitt råd att dra det vidare förutom av rena princip själ. Men de bliv ju neka att bli ombokad ifrån början så det är nog svårt av sas att kräva en avgift. Tänk om man bokar hotell i STH för att man kommer fram sent, som man inte kan boka av. Man kommer til CHP och får där reda på att man blivit ombokade. Inte optimalt av sas och man kom fram till Linköping senare är tänkt. Orginal flyg och tåg till Linköping.

Vad jag vet finns inget fall med vad förseningen av flight påverkar vidare resa.
Finns det??

För många år sen ornade både Sas och SJ taxi om man kom fram efter sista avgång med buss o.d.

Men de bliv ju neka att bli ombokad ifrån början så det är nog svårt av sas att kräva en avgift.

Fast de blev ju ombokade till slut. EU261/2004 ger oss rätt att boka om, men inte att routa om till annan destination, vilket gör att jag menar att SAS där gav ganska mycket goodwill för att lösa situationen.

Tänk om man bokar hotell i STH för att man kommer fram sent, som man inte kan boka av.

Det är helt resenärens ansvar och har ingenting med EU261/2004 att göra. För sådant har man reseförsäkring. Samma sak gäller anslutningar på separata biljetter.

Fast de blev ju ombokade till slut. EU261/2004 ger oss rätt att boka om, men inte att routa om till annan destination, vilket gör att jag menar att SAS där gav ganska mycket goodwill för att lösa situationen.

Det är helt resenärens ansvar och har ingenting med EU261/2004 att göra. För sådant har man reseförsäkring. Samma sak gäller anslutningar på separata biljetter.

Jag vill se den som lyckas boka fly till ARN, tåg eller buss till centralen och tåg till Linköping (eller annan plats) på samma biljett.

Jag trodde att Komma-fram-garanti SAS/SJ - SAS fortfarande gällde?

Dom garanterar att du kommer fram, inte när.:rolleyes:
Om flygbolag håller 50% av vad de lovar när saker går fel skulle livet vara mycket enklare

Tack för hjälpen alla! Finns nog ändå ett visst intresse att ge detta ett försök. @Smuffe vart hittar jag din mall?

Regelverket (EG) 261/2004 - Mallar för brev samt svar från flygbolagen | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Tanken är att du använder mallen och fyller i datum, tider, flightnummer och annan info och personliga uppgifter och sedan kan du om du ändra texten till vad som passar just ditt case.

För varje case som skickas in som är nytt såsom i ditt fall, lägg in ditt kravbrev i tråden så får fler användning av den nya mallen i sitt liknande fall. :)
Till slut räcker det med en enkel sökning så kan andra kopiera det brevet, fylla i passande uppgifter för sitt case och ha ett kravbrev klart på mindre än en halvtimme. :)

Lycka till!

Från Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd | Sida 78 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Befinner mig i Chicago nu och skulle åka hem med SK944 (ORD-CPH-ARN) kl 22.05. Fick nyss sms om att SK944 är inställd och jag har blivit ombokad på SK946 direkt till ARN. Denna flight går redan 19.45. Vad har jag för rättigheter här? Om jag åker med den så borde jag väl ha rätt till 300 EUR enligt 261/2004 (mer än en timme tidigarelagd avgång, men kommer fram tidigare än enligt itinerary så 50% reduktion).

Fick just mail från SAS om utbetalning av 300 EUR + kostnad för Uber till flygplatsen (behövde ta Uber istället för att använda tunnelbanebiljetten jag redan hade köpt pga den tidigare avgången) + kostnad för Internet ombord (pga ombokningen så hittade systemet mig inte när jag försökte få gratis uppkoppling som EBD så var tvungen att betala).

Eftersom min ursprungliga bokning var ORD-CPH-ARN och jag nu fick åka ORD-ARN så begärde jag även poäng/segment enligt ursprunglig routing och de har skickat vidare denna begäran till Eurobonusavdelningen. Noterade nu dock att jag för ORD-ARN fått poäng för Go Flex istället för billig Go (6250 istället för 4690 poäng). Får se om jag ändå får poäng för CPH-ARN också och om de isf justerar ner ORD-ARN till den lägre poängen.

Kan man begära någon typ av kompensation för att tv-skärmen inte fungerade tillfredställande?
På min resa till SFO i business så var jag tvungen att starta om skärmen 10-12 gånger innan det utbytt mot ny ca 1,5 timme före landning.
Fick aldrig sett en hel film utan att starta om skärmen, kanske 15-20-30 min innan det var dags för ny omstart.

Har bara EBS men hoppar snart över till EBG, kan man försöka ta det med guld mailen?

Kan man begära någon typ av kompensation för att tv-skärmen inte fungerade tillfredställande?
På min resa till SFO i business så var jag tvungen att starta om skärmen 10-12 gånger innan det utbytt mot ny ca 1,5 timme före landning.
Fick aldrig sett en hel film utan att starta om skärmen, kanske 15-20-30 min innan det var dags för ny omstart.

Har bara EBS men hoppar snart över till EBG, kan man försöka ta det med guld mailen?
Det brukar gå att få eb-poäng i kompensation för sådant, åtminstone gick det i gamla kabinen (drog in tillräckligt med trasiga stolar och skärmar för en Business t/r till USA på två månader själv... Those were the days..).

Men EU-reglerna ger dig garanterat ingenting.

Tror inte det är någon idé att pröva guldmailen innan du är guld. Dessutom brukade de oftast hänvisa tillbaka till formuläret på vanliga webbsidan för claims, åtminstone förut. Jag skulle använda den direkt och räkna med att det tar ett gäng veckor innan det händer något helt enkelt..

Har precis haft ett lyckat fall med SAS
De aviserade på fredag eftermiddag att sena söndagskärran från CDG - CPH var inställd och att jag var ombokad till den tidigare kärran
drygt 4 timmar innan den ursprungliga skulle avgått.
Jag skickade in och krävde ersättning för inställt flyg med re-routing
och fick svar att jag fick 50% av 250EUR (enligt reglerna, trodde först man skulle ha 100% men det visade sig vara rätt med 50%)

Så ingen fajt, de kompenserade direkt, jag skrev kanske lite hårt att de ställde in på grund av bristande yield och det tror jag också att det faktiskt var då det inte var så mycket folk varken dit eller hem.

Toppen