Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

tic

Medlem
Mitt SAS-flyg blev inställt och jag behövde sova över. Vad är tipset, att claima utgifter (hotell, taxi) separat från ev EU-ersättning eller att lägga det i samma ärende? Vill helst inte fördröja hantering av utgifterna om det blir tjafs om ersättning. Erfarenheter?
 

agehall

Medlem
Tja, det var en bra fråga. Jag hade nog gjort ett claim av det då duty of care också faller under EU261/2004. Men var tydlig med att du utöver ersättning för dina utgifter också kräver ersättning för inställd flight i enlighet med EU261/2004.

Rent krasst tror jag det är 50/50 att de missförstår och det blir fel oavsett hur du gör, så räkna med lite strul så och försök vara tydlig i ditt claim så blir nog allt bra.
 

henke12

Medlem
Hej!

Har lite svårt att i denna arla stund tolka vad som egentligen gäller.
Drabbades av en inställd flygning igår..


Tallinn - Arlanda inställd 1h innan avgångstid (ej sen, nytt flightnummer), blir ombokad till nästa avgång som går/landar ca 1,5h senare

När jag läser 261/2004 (ungefär som satan läser bibeln) så kommer jag fram till att antingen:
* Ingen ersättning utgår då "Flygningen ställs in med mindre än 7 dagar innan planerad avresa" men får ny ankomsttid "Senast 2 timmar efter tidtabellsenlig ankomsttid"


ELLER

* 50% av ersättningen (125€) då "Avdrag med 50 % om ny ankomsttid inte överstiger den ursprungliga med 2h"

Vad säger ni? Jag kanske ska läsa igen om 3 kaffe :)
 

bnr

Medlem
Hej!

Har lite svårt att i denna arla stund tolka vad som egentligen gäller.
Drabbades av en inställd flygning igår..


Tallinn - Arlanda inställd 1h innan avgångstid (ej sen, nytt flightnummer), blir ombokad till nästa avgång som går/landar ca 1,5h senare

När jag läser 261/2004 (ungefär som satan läser bibeln) så kommer jag fram till att antingen:
* Ingen ersättning utgår då "Flygningen ställs in med mindre än 7 dagar innan planerad avresa" men får ny ankomsttid "Senast 2 timmar efter tidtabellsenlig ankomsttid"


ELLER

* 50% av ersättningen (125€) då "Avdrag med 50 % om ny ankomsttid inte överstiger den ursprungliga med 2h"

Vad säger ni? Jag kanske ska läsa igen om 3 kaffe :)
Hej,
Det är det övre stycket du citerar som är tillämpligt i ditt fall, detta eftersom du kommit fram "less than two hours after the scheduled time of arrival.".
Se även http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf
IV. Cancellation -> 5.1.a, 5.1.b, 5.1.c.iii.
 

henke12

Medlem

bnr

Medlem
Men när har jag rätt till 50% av ersättningen?
Blir inte klok på det än hur mycket kaffe jag druckit :)
Väldigt bra fråga... jag vrider och vänder på det också men kommer inte fram till någonting som jag vågar svara. Ett stort virrvarr av hänvisningar till olika articles i förordningen...
Article 5 säger att du ska få hjälp enligt Article 8 som hanterar "Reimbursement or re-routing", samt att du ska få hjälp enligt Article 7, men inte om du kommer fram mindre än två timmar sent.
Detta samtidigt som Article 7 innehåller biten som säger att du kan få kompensation enligt Article 8 om du blir "offered re-routing"...
Article 8 hänvisar bara till Article 7(3), inte till Article 7(2) som man kan tro är tillämplig.

Sorry!

Ping @Nemo
 

Nemo

Medlem
Men när har jag rätt till 50% av ersättningen?
Blir inte klok på det än hur mycket kaffe jag druckit :)
Väldigt bra fråga... jag vrider och vänder på det också men kommer inte fram till någonting som jag vågar svara. Ett stort virrvarr av hänvisningar till olika articles i förordningen...
Article 5 säger att du ska få hjälp enligt Article 8 som hanterar "Reimbursement or re-routing", samt att du ska få hjälp enligt Article 7, men inte om du kommer fram mindre än två timmar sent.
Detta samtidigt som Article 7 innehåller biten som säger att du kan få kompensation enligt Article 8 om du blir "offered re-routing"...
Article 8 hänvisar bara till Article 7(3), inte till Article 7(2) som man kan tro är tillämplig.
EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Vid ett snabbt påseende kan jag inte se att det aktuella fallet ger rätt till ekonomisk kompensation. Hade du anlänt mer än 2h sen skulle det gett 250€ 100%.
Hypotetiskt: Om resans längd varit längre än 1500 km, din försening pga inställd/ombokad blev längre än 2h men kortare än 3h (samt 2-4h om >3500km utanför EU) skulle det givit 50% avdrag.

Edit: Ev skulle 50% avdrag kunna tillämpas på nekad ombordstigning (artikel 5) om du samtidigt anländer mindre än 2h sen. Det är dock problematiskt att veta då ersättningen ska utbetalas omedelbart och du vet först när du landat hur försenad du egentligen blev. Så det är nog bäst att kräva full ersättning direkt och om flygbolaget sedan ändå får dig fram med rabatt så får väl flygbolaget skicka in begäran om minskad ersättning. Jag har dock inte sökt rättsfall på detta fall enligt artikel 5.
 
Last edited:

Agö

Medlem
OK, ett försök att förklara hur detta hänger ihop eftersom jag ser att det funnits åtminstone tre olika tolkningar...;)

Detta är dessvärre standard procedure på linjer där det är tät trafik. Det är t.ex. oerhört svårt att få ut 100 % på en sträcka som Köpenhamn-Stockholm med tanke på hur täta avgångarna är. Nedan ger en bra uppställning över hur det funkar vid inställda flyg. Beloppet ska halveras till €125. Och ja, det är följaktligen en tuffare bedömning för flygbolage i händelse av inställt flyg än i händelse av försenat flyg (detta för att förhindra att flygbolag ställer in avgångar pga. dåligt bokningsläge).

upload_2015-10-13_9-17-39.png


EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Vid ett snabbt påseende kan jag inte se att det aktuella fallet ger rätt till ekonomisk kompensation. Hade du anlänt mer än 2h sen skulle det gett 250€ 100%.
Hypotetiskt: Om resans längd varit längre än 1500 km, din försening pga inställd/ombokad blev längre än 2h men kortare än 3h (samt 2-4h om >3500km utanför EU) skulle det givit 50% avdrag.
Fast nu talar du om försening och inte inställt flyg. Det görs en tydlig åtskillnad mellan dessa i förordningen. I så fall talar vi om ersättning enligt nedan. I händelse av försening förväntas man inte bli "re-routed" i den mån att kompensation ska nedsättas enligt 7.2.

upload_2015-10-13_9-27-10.png
 
Toppen