Hej,Hej!
Har lite svårt att i denna arla stund tolka vad som egentligen gäller.
Drabbades av en inställd flygning igår..
Tallinn - Arlanda inställd 1h innan avgångstid (ej sen, nytt flightnummer), blir ombokad till nästa avgång som går/landar ca 1,5h senare
När jag läser 261/2004 (ungefär som satan läser bibeln) så kommer jag fram till att antingen:
* Ingen ersättning utgår då "Flygningen ställs in med mindre än 7 dagar innan planerad avresa" men får ny ankomsttid "Senast 2 timmar efter tidtabellsenlig ankomsttid"
ELLER
* 50% av ersättningen (125€) då "Avdrag med 50 % om ny ankomsttid inte överstiger den ursprungliga med 2h"
Vad säger ni? Jag kanske ska läsa igen om 3 kaffe
Tack!Hej,
Det är det övre stycket du citerar som är tillämpligt i ditt fall, detta eftersom du kommit fram "less than two hours after the scheduled time of arrival.".
Se även http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf
IV. Cancellation -> 5.1.a, 5.1.b, 5.1.c.iii.
Hej,
Det är det övre stycket du citerar som är tillämpligt i ditt fall, detta eftersom du kommit fram "less than two hours after the scheduled time of arrival.".
Se även http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb/questions_answers.pdf_reg_2004_261.pdf
IV. Cancellation -> 5.1.a, 5.1.b, 5.1.c.iii.
Väldigt bra fråga... jag vrider och vänder på det också men kommer inte fram till någonting som jag vågar svara. Ett stort virrvarr av hänvisningar till olika articles i förordningen...Men när har jag rätt till 50% av ersättningen?
Blir inte klok på det än hur mycket kaffe jag druckit
Men när har jag rätt till 50% av ersättningen?
Blir inte klok på det än hur mycket kaffe jag druckit
EUR-Lex - 32004R0261 - SVVäldigt bra fråga... jag vrider och vänder på det också men kommer inte fram till någonting som jag vågar svara. Ett stort virrvarr av hänvisningar till olika articles i förordningen...
Article 5 säger att du ska få hjälp enligt Article 8 som hanterar "Reimbursement or re-routing", samt att du ska få hjälp enligt Article 7, men inte om du kommer fram mindre än två timmar sent.
Detta samtidigt som Article 7 innehåller biten som säger att du kan få kompensation enligt Article 8 om du blir "offered re-routing"...
Article 8 hänvisar bara till Article 7(3), inte till Article 7(2) som man kan tro är tillämplig.
Fast nu talar du om försening och inte inställt flyg. Det görs en tydlig åtskillnad mellan dessa i förordningen. I så fall talar vi om ersättning enligt nedan. I händelse av försening förväntas man inte bli "re-routed" i den mån att kompensation ska nedsättas enligt 7.2.EUR-Lex - 32004R0261 - SV
Vid ett snabbt påseende kan jag inte se att det aktuella fallet ger rätt till ekonomisk kompensation. Hade du anlänt mer än 2h sen skulle det gett 250€ 100%.
Hypotetiskt: Om resans längd varit längre än 1500 km, din försening pga inställd/ombokad blev längre än 2h men kortare än 3h (samt 2-4h om >3500km utanför EU) skulle det givit 50% avdrag.