Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Den där tror jag blir svår att få ersättning för faktiskt. Om problemet uppstår i luften så kan man förmodligen räkna med att det räknas som extraordinär händelse.

Ersättning för hotell och taxi ska ni givetvis få.

Air Berlin kommer nog tycka att alla händelser som uppstår är extraordinära... Men så länge felet inte orsakades av en plötsligt oväntad händelse som fågelkrock eller meteoritnedslag så är den extraordinär...

Air Berlin kommer nog tycka att alla händelser som uppstår är extraordinära... Men så länge felet inte orsakades av en plötsligt oväntad händelse som fågelkrock eller meteoritnedslag så är den extraordinär...

Har du glömt ett INTE i den meningen?

Skicka gärna ett mail till dem och medela att du lämnat över ärendet till rättslig prövning.
Då jag har fått följande svar under tiden som ärendet är hos ARN.

Dear XX,

Thank you for your continued email correspondence. We appreciate the opportunity to address your concerns.

It was with regret that we learned that you were not allowed to board your flight LH821 dated 26 September 2014 in Göteborg. We understand how upsetting it is to have your journey disrupted in this way and regret any inconvenience this may have caused you.

After checking through our systems we can see that your travel agency did not issue your ticket which is the reason why you were not allowed on-board your flight.

We were happy to see that you were however re-booked free of charge onto flight AB8305 from Göteborg to Berlin dated 26 September 2014.

We realise that this may not be the response you wished but hope for your understanding of our position in this matter. We also realise that this situation may have left you with an unfavourable impression, but it is our hope that you will allow us the opportunity to welcome you on-board again in an attempt to regain your full confidence.

Yours sincerely,
James Jones

Hade biljetten utskriven vid incheckningen så det är ren bs. Meddelar jag ARN om LH:s svar eller hur fungerar det?

Jag har nu fått svar av Finnair i mitt ärende. De fortsätter hävda att de endast ska betala 30% av skatten som jag betalade på min bonusresa, vilket blir 11 Euro. Bör jag i detta läge skriva till ARN eller har de inget att göra med detta eftersom jag inte flög till/från Sverige. Finns det någon annan utländsk motsvarighet jag kan kolla detta med?

Jag har nu fått svar av Finnair i mitt ärende. De fortsätter hävda att de endast ska betala 30% av skatten som jag betalade på min bonusresa, vilket blir 11 Euro. Bör jag i detta läge skriva till ARN eller har de inget att göra med detta eftersom jag inte flög till/från Sverige. Finns det någon annan utländsk motsvarighet jag kan kolla detta med?
Här har du den finska motsvarigheten till ARN!
Kuluttajariitalautakunta - Framsidan

Jag var incheckad dagen innan, valde sittplats samt skrev ut biljetten som jag hade med mig till flygplatsen.

Frågan kvarstår - hade du ett utskrivet papper med ett biljettnummer på med dig till flygplatsen?

För att möta deras påstående, så är det detta som är kritiskt. Att du checkat in och valt sittplats är inte samma sak som att du har en biljett utställd - det styrs enbart av om du hade ett biljettnummer eller inte. Eftersom allt (nåja, med få undantag) är e-tix idag, så är det biljettnummret som är det viktiga.

Hej,

Fick idag svar från SAS gällande ersättning för inställt flyg under strejk/nästan strejk i maj. De nekar ersättning och hänvisar självklart till extraordinär omständighet enligt följande:

"Din rätt till kompensation beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas" eller inte.

SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation. Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.

En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.

Det var i detta fall tal om en facklig aktion som inte tillät en landning/avgång, för flight SK998, enligt tidtabell den 22 maj 2015.

Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SK998 den 22 maj 2015 ställdes in som en följd av ovan beskrivna förhållande.
"

Är det någon annan som fått liknande svar? Tycker att flyg som ställs in pga att det kanske blir strejk är ett riktigt gränsfall.

Toppen