Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nyss hemkommen från en kombination av inställt flyg följt av försening, hoppas att Businessclass expertis kan hjälpa mig.

SK002 Stockholm-Luleå 19:10-20:25 igår kväll 14/6. Satt vid gaten och väntade då status för flighten ändrades till "Utgång ändrad", dock utan att nämna vilken gate som gällde, en liten stund senare skyltades flighten som Inställd.

Fick omboknings-SMS från SAS, ny avgång med SK20 avg.tid 21:10. Vände oss till servicedisken för nya boardingkort + servicevouchers (75sek/person).

Dock blev även SK20 försenat p.g.a. sent inkommande flyg, vilket innebar en 40min försenad avgång. Landade i Luleå 22:45, alltså 2h 20min senare än ursprungligen planerat.

Kan vi med 261/2004 få någon mer ersättning än våra servicevouchers, isåfall hur mycket och hur går vi enklast till väga?
Väldigt orutinerad på detta med förseningar och inställningar :rolleyes:
Det går att läsa en del här Flight Delay Compensation Regulation - Wikipedia, the free encyclopedia
Nu verkade ni ha ankommit precis 2h efter planerad ankomst vilket gör att jag tror att de inte är skyldiga att betala enligt 261/2004. Det finns andra på forumet som är betydligt bättre att svara på frågor angående 261/2004, de kanske ser det på något annat sätt.
 
Det går att läsa en del här Flight Delay Compensation Regulation - Wikipedia, the free encyclopedia
Nu verkade ni ha ankommit precis 2h efter planerad ankomst vilket gör att jag tror att de inte är skyldiga att betala enligt 261/2004. Det finns andra på forumet som är betydligt bättre att svara på frågor angående 261/2004, de kanske ser det på något annat sätt.

Nja, hade det bara rört sig om en försening så hade den varit för liten för att få ersättning, ja.
Nu blev ju SK002 faktiskt inställd, och då bör man ha rätt till ersättning.
Hade det varit så att de blev försenade max 2h så hade beloppet halverats, men såvitt jag kan förstå så blev ju totala förseningen 2h20min, så då tolkar jag det som att @Jesper K ska ha rätt till 250 EUR i ersättning.
 
Du har helt rätt @Thornado man ska inte räkna vid den här tidpunkten på dygnet onekligen. Vet itne hur jag fick det till 2h och inte 2h20min. Tror det är ett tecken på att jag ska gå och lägga mig :)
 
Är lite osäker på vad som gäller i mitt fall, så hoppas på lite input från "expertisen".

I onsdags flög vi till New York via London (GOT-LHR-JFK) med British Airways. Eftersom inkommande flyg till London var försenat, så blev det equipment change, från en 777-300 till en 777-200 med allt vad det innebär i o m ca 70 mindre platser i nya planet, på fligthen mellan London och NY. Som "tur" var blev vi iaf uppgraderade till World Traveller Plus, så helt värdelöst var det ju inte, och vi kom med ordinarie avgång. Väl ombord på nya planet så ligger det en inte helt angenäm odör i kabinen, och strax efter att vi gjort oss hemmastadda (och konstaterat att det iaf var nya inredningen med uppgraderad skärm etc) kommer meddelande över högtalarsystemet att det är läckage i något filter till en av septiktankarna ombord, och att de håller på att försöka laga det hela. Redan då får jag onda aningar, som tyvärr verkar visa sig stämma, för efter ytterligare 15-20 minuter kommer meddelandet: Alla skall av planet för det går inte att laga filtret. Ny preliminär avgångstid 20.00, mot ordinarie 16.00.

Nåväl, vi fick lite vouchers så det gick väl inte den allra största nöden på oss, och det letades fram ett nytt plan (dock gammal inredning) som kom iväg strax efter 20.00.

För att göra en lång historia kort: Vi landade i New York ca 4,5 timme försenade. Har jag rätt till någon ersättning för detta, och hur mycket rör det sig om? Om jag fattat Wikipedia-sidan om regelverket korrekt så borde det röra sig om €400 i detta fall (om vi nu utgår från att felet inte är något som BA inte kunnat förutse), men jag är som sagt ganska osäker på dessa bitarna.

Om det är så att jag kan ha rätt till ersättning, finns det någon tidsgräns för när man måste lämna in anspråket? Är som sagt i USA nu, så helst skulle man ju vilja slippa en massa pappersexercis under semestern.
 
Nu är inte jag expert på hela spektaklet, så det överlåter jag till någon annan. Men jag kan lugna dig genom att säga att du INTE behöver ta hand om det på semestern.

Det finns en tidgräns, men den är om flera år om jag inte misstar mig. (Rättning någon?) men minst är det iaf absolut 6 månader.
 
Är lite osäker på vad som gäller i mitt fall, så hoppas på lite input från "expertisen".

I onsdags flög vi till New York via London (GOT-LHR-JFK) med British Airways. Eftersom inkommande flyg till London var försenat, så blev det equipment change, från en 777-300 till en 777-200 med allt vad det innebär i o m ca 70 mindre platser i nya planet, på fligthen mellan London och NY. Som "tur" var blev vi iaf uppgraderade till World Traveller Plus, så helt värdelöst var det ju inte, och vi kom med ordinarie avgång. Väl ombord på nya planet så ligger det en inte helt angenäm odör i kabinen, och strax efter att vi gjort oss hemmastadda (och konstaterat att det iaf var nya inredningen med uppgraderad skärm etc) kommer meddelande över högtalarsystemet att det är läckage i något filter till en av septiktankarna ombord, och att de håller på att försöka laga det hela. Redan då får jag onda aningar, som tyvärr verkar visa sig stämma, för efter ytterligare 15-20 minuter kommer meddelandet: Alla skall av planet för det går inte att laga filtret. Ny preliminär avgångstid 20.00, mot ordinarie 16.00.

Nåväl, vi fick lite vouchers så det gick väl inte den allra största nöden på oss, och det letades fram ett nytt plan (dock gammal inredning) som kom iväg strax efter 20.00.

För att göra en lång historia kort: Vi landade i New York ca 4,5 timme försenade. Har jag rätt till någon ersättning för detta, och hur mycket rör det sig om? Om jag fattat Wikipedia-sidan om regelverket korrekt så borde det röra sig om €400 i detta fall (om vi nu utgår från att felet inte är något som BA inte kunnat förutse), men jag är som sagt ganska osäker på dessa bitarna.

Om det är så att jag kan ha rätt till ersättning, finns det någon tidsgräns för när man måste lämna in anspråket? Är som sagt i USA nu, så helst skulle man ju vilja slippa en massa pappersexercis under semestern.

Hur får du det till €400? LHR-JFK är en typ 3 flight och bör därför berättiga till €600 per person då er flight blev mer än 3h försenad och därmed, ur EU261/2004-synvinkel anses vara inställd. Har jag missförstått något?
 
Hur får du det till €400? LHR-JFK är en typ 3 flight och bör därför berättiga till €600 per person då er flight blev mer än 3h försenad och därmed, ur EU261/2004-synvinkel anses vara inställd. Har jag missförstått något?

Var nog lite trött igår, och hade blandat ihop miles och km (LHR-JFK är 3451 miles enligt gcm). Men där ser man vad lite kunskapsöverföring är värd. €600 är ju mer än €400...

Eftersom jag uppenbarligen verkar ha ett case, så antar jag att det går att luska fram lämplig adress att vända sig till på BA:s websidor. Tack för hjälp så här långt.
 
Tänkte kolla om jag tänkt rätt här.

Vi skulle åka till Jakarta via Berlin och Abu Dhabi med Air Berlin de två första sträckorna och Etihad den sista.
Resan till Berlin var smärtfri, från Berlin avgick vi i tid men fick vända tillbaks efter ca 25 minuters flygning då en generator lagt av, enligt kapten. Väl på marken bestämde de att ställda in flyget vilket resulterade i att vi fick övernatta i Berlin. Vi anlände till hotellet ca 01.00 på natten. Air Berlin stod för hotellkostnaden däremot fick vi betala taxin kostnaden till hotellet på 56 Euro vilket vi ska få tillbaks vi deras hemsida. Morgonen därpå begav vi oss till Tegel igen för att ta flyget till Abu Dhabi vid lunchtid.

Den fortsatta resan gick smärtfritt men resultatet blev att vi ankom Jakarta 15 timmar och 15 minuter senare än ursprunglig resplan samt att vi fick stå för första hotellnatten som inte utnyttjades i Jakarta.

Om jag tolkar Eu förordningen rätt så är vi berättigade till 600 Euro p/p eller tänker jag fel?
 
Tänkte kolla om jag tänkt rätt här.

Vi skulle åka till Jakarta via Berlin och Abu Dhabi med Air Berlin de två första sträckorna och Etihad den sista.
Resan till Berlin var smärtfri, från Berlin avgick vi i tid men fick vända tillbaks efter ca 25 minuters flygning då en generator lagt av, enligt kapten. Väl på marken bestämde de att ställda in flyget vilket resulterade i att vi fick övernatta i Berlin. Vi anlände till hotellet ca 01.00 på natten. Air Berlin stod för hotellkostnaden däremot fick vi betala taxin kostnaden till hotellet på 56 Euro vilket vi ska få tillbaks vi deras hemsida. Morgonen därpå begav vi oss till Tegel igen för att ta flyget till Abu Dhabi vid lunchtid.

Den fortsatta resan gick smärtfritt men resultatet blev att vi ankom Jakarta 15 timmar och 15 minuter senare än ursprunglig resplan samt att vi fick stå för första hotellnatten som inte utnyttjades i Jakarta.

Om jag tolkar Eu förordningen rätt så är vi berättigade till 600 Euro p/p eller tänker jag fel?

Den där tror jag blir svår att få ersättning för faktiskt. Om problemet uppstår i luften så kan man förmodligen räkna med att det räknas som extraordinär händelse.

Ersättning för hotell och taxi ska ni givetvis få.
 
Toppen