Det var väl oundvikligt - till slut råkade jag också ut för en EU261/2004...
Finnair AY82 stod inte vid gaten när vi kom dit med spädbarn och 3,5 årig tjej men vi fick sätta oss och vänta. När det var dags för boarding och vi ännu inte såg ett plan började jag ställa frågor och "allt var under kontroll, planet kommer alldeles strax". 23:35 skulle planet gå och barnen somnade ca 23:15 så hade vi suttit i planet hade det blivit en perfekt flygning.
Kaptenen satt intill oss så jag gick bort och ställde lite frågor, tydligen var det läckage i en bränsletank och dom jagade en reservdel som kanske fanns i Singapore, annars skulle dom ställa in flighten.
Jag talade med gatepersonalen som hänvisade till samma information, inom en timme skulle dom veta mer och tills dess fick vi vänta.
Efter en timme kom jag tillbaka och vi började titta på alternativ. Dom erbjöd ombokning på AY82 två dagar senare men då var det "voluntary" och inga ersättningskrav kunde ställas och dom bokade inte om hotell. Vi skulle få krångla med 97 kilo bagage etc. Vid händelse av inställd flygning skulle dom däremot fixa allt vi ville. Dom hittade platser på Singapore Airlines via Frankfurt och reserverade en Suite på Crown Plaza SIN åt oss. Allt som behövdes var att dom skulle ställa in flighten vilket dom gjorde senast 04:35 då besättningen inte längre fick flyga.
Tiden gick...barnen sov...vi blev allt tröttare.
Vid 02:00 meddelade gatepersonalen att planet skulle avgå 03:00. Vid 03:00 hade vi ännu inte gått ombord men det stod ett plan vid vår gate. Vi gick ombord strax efter och lyfte 04:02. Planet var en 20 år gammal ex-Air France kärra med supergammal Business Class. Besättningen var nu endast 28 minuter från max arbetstid så dom var inte jätteroliga att prata med, trötta som vi andra. När vi kom ombord serverades middag i över 1,5 timme med tänd kabinbelysning...och vi hade ju barn som vi ville skulle sova...jag tackade nej till mat och försökte somna, vilket jag lyckades med när maten var klar och det var släckt runt 05:30.
Sov två timmar och sen var Guld-Hilda 7 månader superpigg för hon hade ju sovit hela natten...blev en väldigt lång flygning hem. Landade i Stockholm 4,5 timme försenade till slut men upplevelsen var tuffare än det låter. Hade bara planet avgått i tid hade barnen sovit i princip hela flighten.
När vi fick nya transferbiljetter vid transferdisken i Helsingfors frågade jag om våra rättigheter till ersättning och dom ville till varje pris undvika någon form av tydliga besked utan "vi får skicka feedback via Internet" och "man kunde aldrig veta hur det skulle gå, det var så många faktorer inblandade".