Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har ett case nu mot Lufthansa där de nekar till att betala ut kompensation eftersom förseningen var p.g.a. att "the boarding systems had an operations failure" och de menar att det därmed var flygplatsens fel.
Vad säger ni om detta? Är det inte Lufthansas boarding system som används eller vem äger och ansvarar för dem? Någon som vet och vad tycker ni jag ska svara?
 
Har ett case nu mot Lufthansa där de nekar till att betala ut kompensation eftersom förseningen var p.g.a. att "the boarding systems had an operations failure" och de menar att det därmed var flygplatsens fel.
Vad säger ni om detta? Är det inte Lufthansas boarding system som används eller vem äger och ansvarar för dem? Någon som vet och vad tycker ni jag ska svara?

1. Vad menas med "boarding system"?
2. Hur kan ett fel i det orsaka en så lång försening att du funderar på EU-ersättning?

Får du tillfredsställande svar på dessa två frågor kan du lägga ner ärendet, annars driv det på samma sätt som vid tekniskt problem på flygplan.
 
Varför ska jag fråga nr 2? Anledningen till det vet ju jag och Lufthansa redan. Vi blev stående 1 timme på marken vilket gjorde att jag missade min connection och kom hem ett dygn sent.
 
Varför ska jag fråga nr 2? Anledningen till det vet ju jag och Lufthansa redan. Vi blev stående 1 timme på marken vilket gjorde att jag missade min connection och kom hem ett dygn sent.

Frågorna hänger ihop.

Vad var det fel på, och varför blir man stående en hel timme på grund av ett sådant fel?

Var det ett stort fel i något stort och omfattande system som inte kunde åtgärdas trots personalens stora insatser, eller var det slut på färgband i skrivaren i gaten och ingen orkade hämta nytt färgband, alternativt ta fram papper och penna, i tid?
 
Mina krav blir som följer då

2125 kr taxi
Maten/snacks jag köper ombord
Försening till destination minst 3,5 timmar. = 125 euro om jag räknat rätt dvs 50% då sträckan är så pass kort och det är under 4 timmar.

Någon som har invändningar, eller något att tillägga?
Kom till den här lite sent, men:

Borde det inte bli 250 euro? För en "typ 1" flight, som det väl är, gäller väl att den bara räknas ner 50% om det är under 2 timmar, inte 4? Enligt wikipedia-sidans:
Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved.
 
Fick svar från Lufthansa igen där de avvisar mina krav.
"Boarding control systems are part of the airport technical equipment, and the failure of this system is therefore not in the control of airlines. For this reason we hope for your understanding that Lufthansa cannot accept liability for events that are beyond its sphere of influence."

Någon som vet om det stämmer det de skriver? Jag tror inte på detta. Visst måste det vara Lufthansas boardingsystem som används på flygplatsen. Det låter osannolikt att flygplatsen har ett boardingsystem som alla flygbolag använder. Boardingsystemet måste ju vara integrererat med flygbolagens bokningssystem.
 
Det var väl oundvikligt - till slut råkade jag också ut för en EU261/2004...

Finnair AY82 stod inte vid gaten när vi kom dit med spädbarn och 3,5 årig tjej men vi fick sätta oss och vänta. När det var dags för boarding och vi ännu inte såg ett plan började jag ställa frågor och "allt var under kontroll, planet kommer alldeles strax". 23:35 skulle planet gå och barnen somnade ca 23:15 så hade vi suttit i planet hade det blivit en perfekt flygning.

Kaptenen satt intill oss så jag gick bort och ställde lite frågor, tydligen var det läckage i en bränsletank och dom jagade en reservdel som kanske fanns i Singapore, annars skulle dom ställa in flighten.

Jag talade med gatepersonalen som hänvisade till samma information, inom en timme skulle dom veta mer och tills dess fick vi vänta.

Efter en timme kom jag tillbaka och vi började titta på alternativ. Dom erbjöd ombokning på AY82 två dagar senare men då var det "voluntary" och inga ersättningskrav kunde ställas och dom bokade inte om hotell. Vi skulle få krångla med 97 kilo bagage etc. Vid händelse av inställd flygning skulle dom däremot fixa allt vi ville. Dom hittade platser på Singapore Airlines via Frankfurt och reserverade en Suite på Crown Plaza SIN åt oss. Allt som behövdes var att dom skulle ställa in flighten vilket dom gjorde senast 04:35 då besättningen inte längre fick flyga.

Tiden gick...barnen sov...vi blev allt tröttare.

Vid 02:00 meddelade gatepersonalen att planet skulle avgå 03:00. Vid 03:00 hade vi ännu inte gått ombord men det stod ett plan vid vår gate. Vi gick ombord strax efter och lyfte 04:02. Planet var en 20 år gammal ex-Air France kärra med supergammal Business Class. Besättningen var nu endast 28 minuter från max arbetstid så dom var inte jätteroliga att prata med, trötta som vi andra. När vi kom ombord serverades middag i över 1,5 timme med tänd kabinbelysning...och vi hade ju barn som vi ville skulle sova...jag tackade nej till mat och försökte somna, vilket jag lyckades med när maten var klar och det var släckt runt 05:30.

Sov två timmar och sen var Guld-Hilda 7 månader superpigg för hon hade ju sovit hela natten...blev en väldigt lång flygning hem. Landade i Stockholm 4,5 timme försenade till slut men upplevelsen var tuffare än det låter. Hade bara planet avgått i tid hade barnen sovit i princip hela flighten.

När vi fick nya transferbiljetter vid transferdisken i Helsingfors frågade jag om våra rättigheter till ersättning och dom ville till varje pris undvika någon form av tydliga besked utan "vi får skicka feedback via Internet" och "man kunde aldrig veta hur det skulle gå, det var så många faktorer inblandade".

Finnair har nu svarat att planet hade tekniskt fel på en bränsleventil vilket dom tolkar som extraordinär situation och vill inte betala ersättning. Dom tyckte också att det var synd alltihopa såklart. Finnair står för eventuella telefonkostnader eller matkostnader mot redovisat kvitto.
 
Toppen