Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vad säger ni egentligen om Strejk = extraordinär händelse? Är det någon som fått ersättning trots en strejk?

Tänker då på vad Maja Lindstrad, juristen på konsumentverket säger i den här artikeln om Lufthansa Även en flygstrejk kan ge rätt till ekonomisk ersättning | SvD

"Även vid en strejk, när ett flygbolag åberopar Force Majeure, kan en drabbad passagerare ha rätt till ekonomisk ersättning.
- Det räcker inte med att påtala att det är en extraordinär omständighet. Det görs en bedömning från fall till fall, säger Maja Lindstrand som är jurist på Konsumentverket"

Har hon på fötter egentligen?

I den här artikeln som kom tidigare idag Pilotstrejk kan skapa kaos – hr r dina rttigheter
så skrev han att "Det betyder bland annat att man som resenär inte har rätt till kompensation enligt EU:s schablontaxa som gäller vid inställda och försenade flyg" vilket nu är ändrat till (efter kontakt med honom) till "En strejk kan betraktas som en extraordinär händelse. Det betyder i så fall att man som resenär inte har rätt till kompensation enligt EU:s schablontaxa som gäller vid inställda och försenade flyg"

Fick även följande mail när jag skickade in SvD artikeln att det kan finnas pengar att hämta trots allt.

"Nja, det är ju inte så enkelt. Jag tror aldrig att det prövats i ARN
och därmed finns inget prejudikat. Dessutom är ARN:s beslut inte
vägledande.

Praxis har hittills varit att strejk av besättningar klassats som
extraordinära. Dubbelkollade med en advokat specialiserad på detta och
han håller med."

Frågan är vad som gäller egentligen! @agehall @Nemo vad är era 5 cent på det hela?

Eftersom det är en bedömningssport så lär det bedömas från fall till fall, men generellt så får man förmoda att en korrekt varslad strejk inte kommer att bedömas som extraordinär, då flygbolaget då har tid på sig att lösa problemet för passageraren. Ett snabbinkallat fackmöte under värsta rusningen i Köpenhamn lär däremot vara extraordinärt...
 
Eftersom det är en bedömningssport så lär det bedömas från fall till fall, men generellt så får man förmoda att en korrekt varslad strejk inte kommer att bedömas som extraordinär, då flygbolaget då har tid på sig att lösa problemet för passageraren. Ett snabbinkallat fackmöte under värsta rusningen i Köpenhamn lär däremot vara extraordinärt...

Vet du om det testats?
 
Ja vad gäller egentligen :D Hoppas nästan det blir strejk så jag kan driva krav och få svart på vitt.
 
  • Gilla
Reactions: LMH
SAS skriver att 261 inte gäller vid strejk. Men frågan man ställer sig nu är vad som gäller idag. SAS ställer in flygningar redan nu, av taktiska skäl förmodar jag, men ingen strejk har ju inletts ännu, förhandlingar pågår. Dåligt att ställa in före strejk. Rätt kymig stämning på Arlanda inrikes i kväll. :(
 
SAS skriver att 261 inte gäller vid strejk. Men frågan man ställer sig nu är vad som gäller idag. SAS ställer in flygningar redan nu, av taktiska skäl förmodar jag, men ingen strejk har ju inletts ännu, förhandlingar pågår. Dåligt att ställa in före strejk. Rätt kymig stämning på Arlanda inrikes i kväll. :(
Det är väl för att öht kunna ha en chans med om bokningar. Åtminstone bad gäller de tidiga morgonavgångarna.

Men om det inte blir strejk så borde ju absolut 261 gälla på de som blivit inställda.
 
Avgångar ställs in redan i kväll. Man vill väl inte ha mer flyg och personal än nödvändigt på out stations om strejken slår till.
 
Avgångar ställs in redan i kväll. Man vill väl inte ha mer flyg och personal än nödvändigt på out stations om strejken slår till.
Precis, det är väl i princip alla de flyg som skulle stått på outstation och flugit tidiga morgonavgångarna till arn. Extra surt att många av dem flygs tomma som positioneringsflyg sent ikväll...
 
Avgångar ställs in redan i kväll. Man vill väl inte ha mer flyg och personal än nödvändigt på out stations om strejken slår till.
Jag omvärderar detta efter att ha kommit iväg från ARN i en kraftigt försenad och fullsatt norrgående kärra. Ordinarie pilot hade hastigt insjuknat, men SAS ordnade fram en ersättare. Får mig att undra om en del av inställningarna före strejken i själva verket beror på "sjukskrivningar" snarare än taktisk planering?

Hursomhelst borde inställd trafik före midnatt inte vara "extraordinär" utan omfattas av 261?
 
Inte helt klart skulle jag säga, men se till att få det prövat för det är inte självklart på något sätt.
 
Toppen