Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Det fina med e-post är att avsändaren både har kvar en kopia brevet och en tidsstämpel på när den skickades. Så be Finnair skicka ett bevis på att de hade skickat ett meddelande om ändring till dig i september. Kan de inte det så har du ett case.

Absolut. Ska mejla dem direkt.
 
Finns väl inget som säger att man inte får vara förberedd med vad som gäller vid förseningar - flyger man med dem så är det väl istället bra att vara det. Norwegian dumförklarar alltså sina passagerare redan där. Förstår att folk är trötta på DY. Möjligtvis är tillvägagånssättet från tanten något osmakligt, men om DY heller aldrig lär sig att behandla människor med respekt så är det väl bara på sin plats.

För övrigt måste ju presschef/"informatör" vara ett av de mest otacksamma jobben på arbetsmarknaden, speciellt om man slavar för bolag som Norwegian. Tanken att behöva stå upp för alla stollerier i ur och skur är rent motbjudande.
 
Nu har jag fått svar från Finnair. Lite snabbare respons denna gång.

De skriver så här:
I bokningshistoriken finns en notering om att den ursprungliga biljetten i summan 149 LTL återbetalats och att en ny skrivit ut i samma summa och sänts till dej. Ett meddelande med resplanen och den nya biljetten har skickats den 19 september. Rent bokningstekniskt sett, betyder detta att vi i och med att klassen på Vilnius - Helsingfors flyget ändrade till ekonomi, blev tvungen att återbetala den ursprungliga biljetten i business klass hela vägen och skriva ut en ny med ekonomi på utresan och business på returen.

De menar alltså att jag ska förstå att de bytt klass på min bokning genom att de mejlar mig och informerar att det blev fel med min betalning. Så här står det nämligen i mejlet jag fick den 19 september:

Dear Customer, the first ticket was charged incorrectly> refunded to your card and new ticket issued with correct amount. Kind regards
Finnair eHelp

FINNAIR DATE 19SEPTEMBER14
INTERNET SALES
VILNIUS
LITHUANIA
TELEPHONE: +358 600 140140


SERVICE FROM TO DEPART ARRIVE
-------------- ------------------- --------------------- -------- -------
FINNAIR - AY 2132
MON 16MAR VILNIUS LT HELSINKI FI 1130 1245
NON STOP VILNIUS INTL HELSINKI VANTAA
EQUIPMENT: EMBRAER 190
SEAT 01A CONFIRMED
FLIGHT OPERATED BY BE FLYBE
RESERVATION CONFIRMED - U BUSINESS

FINNAIR - AY 677
MON 16MAR HELSINKI FI GOTEBORG SE 1605 1630
NON STOP HELSINKI VANTAA LANDVETTER
EQUIPMENT: AIRBUS INDUSTRIE A319
SEAT 02F CONFIRMED
RESERVATION CONFIRMED - U BUSINESS

Så... Jag har svarat dem igen att det inte står något alls om nedgradering i mejlet utan att jag debiterats fel summa. Dessutom står det fortfarande U Business i bokningsinformationen i mejlet.

Får se vad de återkommer med denna gång.
 
Till var på SAS vänder man sig och hur (formulär, mail, telefon)? Och inte minst, finns det några bra tips eller "kom ihåg" som man bör få med?
SK945 till Chicago rejält försenad. Rättigheter? | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Har du EBG, använd EBG-eposten. Annars via formuläret hos Customer Care - SAS.
Fungerar inte det så via Flygresa - Konsumentverket har en bra checklista.
Ersättningsnivåer, kriterier etc finns att läsa i den här tråden eller direkt i lagtexten EU261/2004. Lycka till!
 
Vad säger ni egentligen om Strejk = extraordinär händelse? Är det någon som fått ersättning trots en strejk?

Tänker då på vad Maja Lindstrad, juristen på konsumentverket säger i den här artikeln om Lufthansa Även en flygstrejk kan ge rätt till ekonomisk ersättning | SvD

"Även vid en strejk, när ett flygbolag åberopar Force Majeure, kan en drabbad passagerare ha rätt till ekonomisk ersättning.
- Det räcker inte med att påtala att det är en extraordinär omständighet. Det görs en bedömning från fall till fall, säger Maja Lindstrand som är jurist på Konsumentverket"

Har hon på fötter egentligen?

I den här artikeln som kom tidigare idag Pilotstrejk kan skapa kaos – hr r dina rttigheter
så skrev han att "Det betyder bland annat att man som resenär inte har rätt till kompensation enligt EU:s schablontaxa som gäller vid inställda och försenade flyg" vilket nu är ändrat till (efter kontakt med honom) till "En strejk kan betraktas som en extraordinär händelse. Det betyder i så fall att man som resenär inte har rätt till kompensation enligt EU:s schablontaxa som gäller vid inställda och försenade flyg"

Fick även följande mail när jag skickade in SvD artikeln att det kan finnas pengar att hämta trots allt.

"Nja, det är ju inte så enkelt. Jag tror aldrig att det prövats i ARN
och därmed finns inget prejudikat. Dessutom är ARN:s beslut inte
vägledande.

Praxis har hittills varit att strejk av besättningar klassats som
extraordinära. Dubbelkollade med en advokat specialiserad på detta och
han håller med."

Frågan är vad som gäller egentligen! @agehall @Nemo vad är era 5 cent på det hela?
 
Last edited by a moderator:
Toppen