Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Idag har jag blivit nekad ersättning från British Airways för försening av en flight mellan Stockholm och London pga dåligt väder i Los Angeles!

Jag begärde ersättning för att vi var 19 timmar försenade till Los Angeles. Men orsaken var att flighten från Arlanda till Heathrow var en timme försenad och vi blev stoppade vid "Flight Connections" sedan ombokade till en flight 19 timmar senare. Det blev övernattning på sunkigt flygplatshotell (som BA betalade för).
BA hävdar att förseningen var utom deras kontroll pga av vädret i Los Angeles. Det är ju konstigt att Los Angeles flighten var i tid i så fall och att Stockholmsflighten var försenad.
Biljetterna köptes direkt på BA's hemsida och jag anser att 1,5 timme för byte på Heathrow är att utmana ödet och det borde BA stå för i det här fallet. Kaptenen på Stockholm-London flighten hade ingen förklaring till förseningen. Vi blev stående i Stockholm för att vi inte fick en slot-tid på Heathrow.
Jag fortsätter att kräva BA på ersättning genom att hota med ARN. Har någon en bättre idé hur jag ska taktisera min mejlväxling med BA?

PS. Det borde finnas en särskild tråd för lyckade fall av kompensation enligt regel 261/2004. DS

1,5h bytestid på LHR T5 är ganska gott om tid normalt sett. Nu missade du conformance (vilket i sig är ett hatobjekt utan dess like imho, men det är en annan diskussion) och fick därmed inte åka med.

Den stora frågan är varför flighten från ARN var sen. Om det berodde på tekniska problem, så är det ett klockrent EU261/2004-fall.

Jag skulle börja att skriva tillbaka till BA och påtala att det omöjligt kan vara vädret i LA som gjorde att flighten från Stockholm blev sen. De kommer säkert att komma på en annan bra anledning till varför EU261/2004 inte gäller - BA är dåliga på att betala enligt gällande lagar och regler.

Det verkade vara mycket förseningar på Heathrow. Det var många som kom springande från försenade flyg och det var många som fick ställa sig i kön för att bli ombokade. Vi stod 1,5 timme men kön hade växt när vi gick därifrån.
Besättningen på BA0777 verkade inte förstå varför de var tvungna att vänta på starttillstånd. Det var inget tekniskt fel och det var inget problem på Arlanda. När vi kom till London fick vi cirkulera i ca 20 minuter innan landning. Det kändes nästan som de höll planet för att vi inte skulle hinna med Los Angeles planet. Kanske för att det var överbokat. (Nu spekulerar jag vilt). VI var kanske 10 stycken från Stockholm som skulle med LA flighten. Det var The Oscar Awards night samma dag som vi skulle ha landat...

Nu har BA ändrat sig angående vädret. Det var förstås Heathrow som hade dåligt väder säger de nu. Vilket skämt. Det var en vanlig brittisk regnig dag på Heathrow, inget exceptionellt.
Men kan de ändå hävda det så är 261/2004 ganska uddlös. Det går ju att skylla på vädret hälften av alla dagar i London.

Nu har BA ändrat sig angående vädret. Det var förstås Heathrow som hade dåligt väder säger de nu. Vilket skämt. Det var en vanlig brittisk regnig dag på Heathrow, inget exceptionellt.
Men kan de ändå hävda det så är 261/2004 ganska uddlös. Det går ju att skylla på vädret hälften av alla dagar i London.

Finns det någon officiell bedömning när väderleken är så dålig så att 261/2004 inte skall gälla?

Nytt svar från Lufthansa.
Sammanfattning av ärendet så här långt.
- Accra - Frankfurt - Arlanda i First Class med Lufthansa.
- Bokat med SAS Eurobonus-poäng.
- Kvällen innan resan är det enligt Expertflyer planerat för en A330 och det finns 7 F-platser till salu.
- Vid incheckning får jag veta att de bytt till en A340 UTAN First Class.
- Jag mejlade och begärde kompensation
- Blir erbjuden mellanskillnaden mellan First och Business i poäng och skatter/avgifter. Dvs. 15 000 poäng och 0 kronor eller nåt sånt.
- Tackar nej och meddelar att jag har koll på 261/2004 och att den ger mig rätt i detta fall.
- Jag meddelar att jag skulle acceptera uppgradering för mig och min familj på en kommande långresa 2016 som enda kompensation.
- Får idag svar från Lufthansa enligt nedan.

"Dear Mr Xilan

Thank you for your email on 12 March 2015. We appreciate your patience while waiting for our response.

We can understand your request for compensation further. For this reason, we have considered your claim from two angles: both in terms of the legal requirements and taking into consideration a possible gesture of goodwill. However, we regret that we are unfortunately unable to change our decision.

We can quite understand your disappointment when your ticket was downgraded from First Class to Business Class since this incident is not what you would expect from a reputable airline like Lufthansa. However, we do not offer any upgrade but in case of downgrading, passengers are eligible for refund of the difference from First Class to Business Class. Since your ticket was purchased through your awards points through Scandinavian Airlines, we have forwarded the request to refund the difference. In cases of any update, kindly contact Scandinavian Airlines directly.

However, it is very important to us to prevent any further dissatisfaction following this upsetting incident. As a gesture of goodwill, and in view of good customer relations, we are glad to offer to treat you out to dinner in the amount of EUR150. Thus, we have transferred this amount or SEK1430 to your nominated bank account today. Please allow up to fourteen days for the payment to be completed.

We would be delighted if you continue to place your trust in Lufthansa and choose to fly with us again. If you give us the chance, rest assured that we will do our utmost to ensure your future journeys proceed smoothly.

Yours sincerely,
--------------------"

Toppen