Satte ihop ett enkelt snabbhack. Klipp in nedan text i valfri texteditor och döp filen till valfrittnamn.html och öppna sedan i din webbläsare. Jag har provat med Firefox och Internet Explorer och det verkar fungera...AABack2ARN skrev:Den händige bygger ett skal runt länken och kör den som en skriptad sida direkt i browsern.Klicka för att utvidga...
Om jag kommer ihåg rätt så är praxis att en försening på mer än 3 (tror det är 3) timmar kan likställas med inställt flyg vad det gäller rätt till ersättning.FFlash skrev:så händer det igen... försenad inkommande flyg, således avgår mitt flyg sent och jag tappar anslutningsflyget. Blir ombokat till nästa, landar hem 4 timmar efter ursprungig tidtabell. Klockren case, MEN, när jag läser igen SAS kompensation så talas det om 1) försenade flyg och 2) inställda flyg. Om man missar connection, vilken kategori tillhör den då? Kanske dum fråga men vill vara idiotsäker för att man får ju ingen kompensation som 250/400€ som man får ifall inställt flyg. Första segmenten var alltså en timme senad, som iofs är inget konstigt, men ledde till att missa andra flyget och därmed ombokning (dvs. alrdig "inställd")Tackar för hjälpenKlicka för att utvidga...
bnr skrev:Om jag kommer ihåg rätt så är praxis att en försening på mer än 3 (tror det är 3) timmar kan likställas med inställt flyg vad det gäller rätt till ersättning.Klicka för att utvidga...
Självklart - du kommer att förgylla någons dag på Uniteds kundtjänst med ett gott skratt. Möjligen riskerar du att bli ersättningsskyldig för de datorer som förstörs när de skrattar så pass hårt att de välter ut sin StarBucks-kopp över dem.NiNE skrev:Ajdå, det var ju synd. Stort tack för era svar. Är det någon idé att rikta något anspråk mot United då i så fall (utan hänvisning till EU261/2004)?Klicka för att utvidga...
jacoph skrev:Hej!Ska flyga ARN-LHR-MIA-CUN snart. Första benet är BA, alla andra AA.Min anslutning i MIA är precis MCT, och har hört lite mardrömshistorier om anslutningar där..Hur som helst, tänkte kolla om förordningen är tillämplig ifall jag missar flyget till CUN och måste sova i Miami? Sista flyget för kvällen..Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Självklart - du kommer att förgylla någons dag på Uniteds kundtjänst med ett gott skratt. Möjligen riskerar du att bli ersättningsskyldig för de datorer som förstörs när de skrattar så pass hårt att de välter ut sin StarBucks-kopp över dem.Jag tror i ärlighetens namn inte att du har någonting alls att hämta för en flight som blev försenad för tre år sedan. Det är vardagsmat i USA att flighter blir sena och det finns ingen lagstiftning som skyddar dig.Klicka för att utvidga...
mry skrev:Om du menar i att du missar flighten beroende på att flighten från LHR till MIA är försenad har du antagligen rätt till kompensation om man läserEuropean Commission - PRESS RELEASES - Press release - Passengers on connecting flights must be compensated when their flight arrives at the final destination at least three hours latemen det är inte helt solklart.Klicka för att utvidga...
United och American Airlines är ju dock inte EU bolagRebel skrev:Betyder inte detta att om du har genom gående biljett med EU bolag att du får / ska få comp. även om förseningen är utanför EU.Läser jag fel??. Det är 3 tim till slut dest. som gäller.Klicka för att utvidga...
Fast det spelar väg egentligen bara roll när man flyger till EU? När man flyger från EU så gäller reglerna för alla bolag, som jag läser det. Kan i och för sig tänka mig att de kommer att tjafsa på en helt annan nivå än ett EU-flygbolag...palmen skrev:United och American Airlines är ju dock inte EU bolagKlicka för att utvidga...
Wikipedia skrev:departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;departing from anEU member state, ortravelling to an EU member state on an airline based in an EU member stateKlicka för att utvidga...
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32004R0261 skrev:1. This Regulation shall applya) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.Klicka för att utvidga...
jacoph skrev:Hej!Ska flyga ARN-LHR-MIA-CUN snart. Första benet är BA, alla andra AA.Min anslutning i MIA är precis MCT, och har hört lite mardrömshistorier om anslutningar där..Hur som helst, tänkte kolla om förordningen är tillämplig ifall jag missar flyget till CUN och måste sova i Miami? Sista flyget för kvällen..Klicka för att utvidga...
Rebel skrev:Betyder inte detta att om du har genom gående biljett med EU bolag att du får / ska få comp. även om förseningen är utanför EU.Läser jag fel??. Det är 3 tim till slut dest. som gäller.Klicka för att utvidga...
Korrekt, men bara på flighten som avgår från EU. Om man har connections senare på resan har EU261/2004 inget med dessa att göra.ekf skrev:Fast det spelar väg egentligen bara roll när man flygertill EU? När man flygerfrån EU så gäller reglerna för alla bolag, som jag läser det. Kan i och för sig tänka mig att de kommer att tjafsa på en helt annan nivå än ett EU-flygbolag...Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Nix, det gäller inom EU och med EU-bolag, men så fort du går över på andra bolag så har EU inget att säga till om.Klicka för att utvidga...
Det är väl det som är kärnfrågan. Men tolkar jag dig rätt här?agehall skrev:Korrekt, men bara på flighten som avgår från EU. Om man har connections senare på resan har EU261/2004 inget med dessa att göra.Klicka för att utvidga...
I det fallet så bör du täckas då flyget som orsakade förseningen täcks av EU261/2004.ekf skrev:Flyg med EU-bolag EU-USA och sedan med connection inom USA med USA-bolag. EU-USA flyget blir försenat så att flyget inrikes USA missas och ombokning sker. Detta skulle alltså inte täckas av EU261/2004?Klicka för att utvidga...
Det ligger på lufthansa att bevisa att det var pga dåligt väder så be om bevis för detta.Superstefan skrev:Den 23/7 skulle jag flyga JNB-FRA-CPH med LH. Flyget JNB-FRA (LH573) blev försenat och sedermera inställt, men vi lyckades boka om oss till en flight till FRA med SAA som avgick strax efter vår ursprungliga avgångstid med LH. Kan vara värt att nämna att ingen information utgick avseende förseningen/inställningen förrän vi kom till flygplatsen och skulle checka in.Ombokningen gjordes då över disk i JNB och vi blev då också ombokade till ett senare flyg på sträckan FRA-CPH då vi inte skulle hinna med vårt ursprungligen bokade plan. Resultatet blev ankomst till CPH med en försening på ca 4,5 h.Vår flight JNB-FRA var enligt Lufthansa en följdförsening med anledning av "dåligt väder i Frankfurt". Dock kändes detta som ett svepskäl, då det dels vid den aktuella tidpunkten inte gick att läsa något om ett oväder som skulle kunna ge drygt 8-10 timmars försening, dels för att detta plan skulle ha avgått morgonen efter attentatet i München.Efter att ha letat och läst i den här tråden så inser jag ju att väderförseningar är en svår fight att ta, men hur ska man förhålla sig till följdförseningar och denna brist på information?Vidare undrar jag om det finns något smidigt sätt att se om andra flighter gick från FRA vid den aktuella tiden, dvs om väder verkligen var anledningen?Tack på förhandKlicka för att utvidga...
Du ska ha ersättning, då efterföljande flighter inte får bära med sig tidigare flighters extraordinära klassning.Superstefan skrev:Den 23/7 skulle jag flyga JNB-FRA-CPH med LH. Flyget JNB-FRA (LH573) blev försenat och sedermera inställt, men vi lyckades boka om oss till en flight till FRA med SAA som avgick strax efter vår ursprungliga avgångstid med LH. Kan vara värt att nämna att ingen information utgick avseende förseningen/inställningen förrän vi kom till flygplatsen och skulle checka in.Ombokningen gjordes då över disk i JNB och vi blev då också ombokade till ett senare flyg på sträckan FRA-CPH då vi inte skulle hinna med vårt ursprungligen bokade plan. Resultatet blev ankomst till CPH med en försening på ca 4,5 h.Vår flight JNB-FRA var enligt Lufthansa en följdförsening med anledning av "dåligt väder i Frankfurt". Dock kändes detta som ett svepskäl, då det dels vid den aktuella tidpunkten inte gick att läsa något om ett oväder som skulle kunna ge drygt 8-10 timmars försening, dels för att detta plan skulle ha avgått morgonen efter attentatet i München.Efter att ha letat och läst i den här tråden så inser jag ju att väderförseningar är en svår fight att ta, men hur ska man förhålla sig till följdförseningar och denna brist på information?Vidare undrar jag om det finns något smidigt sätt att se om andra flighter gick från FRA vid den aktuella tiden, dvs om väder verkligen var anledningen?Tack på förhandKlicka för att utvidga...
Stort tack för hänvisningen!Nemo skrev:Du ska ha ersättning, då efterföljande flighter inte får bära med sig tidigare flighters extraordinära klassning.Se post #290 i denna trådRegelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 29 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...
amh skrev:Hej, Är det någon som har lyckats få ut ersättning enligt EU 261 från SAS för inställt flyg under SAS pilot strejken i juni?Klicka för att utvidga...