Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

En liten fråga. Sitter lite fastklämd i Istanbul över natten ( iofs högst upp i Mercure över Bosporen) tack vare ett sjudundrande snökaos som turkarna inte klarar att hantera. Flighten från BKK till IST blev 4h 10min sen. Finns det några möjligheter till yrkande här eller klarar sig flygbolaget undan med klassikern force majeure?

En liten fråga. Sitter lite fastklämd i Istanbul över natten ( iofs högst upp i Mercure över Bosporen) tack vare ett sjudundrande snökaos som turkarna inte klarar att hantera. Flighten från BKK till IST blev 4h 10min sen. Finns det några möjligheter till yrkande här eller klarar sig flygbolaget undan med klassikern force majeure?

Du kan alltid skicka in och hoppas på det bästa. Men är problemet snö så är det nog utanför flygbolagets ansvar.

Oväder kan ju tyvärr inte ett flygbolag rå över. Känns som ett solklart fall där 261/2004 inte skall gälla.

ni har helt rätt, oväder är inget bolags fel. Tack och lov att man har Amex och hemförsäkring som räddar en så två gratis nätter i ett svinkallt Istanbul får det bli! Dock är det hysteriskt dåligt ställt på Atatürk flygplats med zero service. Dessutom är det lite konstigt att hälften av alla flyg är inställda idag när det inte ens snöat en mm sen igår natt. Ploga någon?

Tack nemo, naturligtvis är det så. Jag som misstolkat.

Du reser tidigast en timme före ordinarie avgångstid och ankommer senast två timmar efter ordinarie ankomsttid. Artikel 5. 1. iii gör att flygbolaget inte behöver ge ekonomisk kompensation. Hade det varit över fyra timmar sent skulle det vara aktuellt med ersättning.

Artikel 5
Inställd flygning
1. Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna
(...)
c) ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte
(...)
iii) de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga avgångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
Artikel 7
2. När passagerare erbjuds ombokning till den slutliga bestämmelseorten med en alternativ flygning i enlighet med artikel 8, och ankomsttiden för denna inte överstiger den tidtabellsenliga ankomsttiden för den ursprungligen bokade flygningen
(...)
c) med fyra timmar för alla flygningar som inte omfattas av a eller b,
får det lufttrafikföretag som utför flygningen minska den kompensation som föreskrivs i punkt 1 med 50 procent.

Jag flög igår med Lufthansa från Accra till Arlanda via Frankfurt.
Var inbokad i F båda vägarna. Bokat med Eurobonuspoäng. På hemresan fick jag vid incheckning veta att flygplanet saknade First Class. De hade bytt samma dag. Jag kollade dagen innan och då fanns det 7 F (av 8) till salu enligt Expertflyer.
Jag vet vad 261/2004 säger men hur är det när resan är bokad med poäng?

Vid bokningstillfället ett par veckor innan avresan kostade en biljett i F ca 60 000:- Jag betalade 5500:- plus 60000 Eurobonuspoäng. Vilka bör mina ersättningsanspråk vara?

Last edited:
Jag flög igår från Accra till Arlanda via Frankfurt.
Var inbokad i F båda vägarna. Bokat med Eurobonuspoäng. På hemresan fick jag vid incheckning veta att flygplanet saknade First Class. De hade bytt samma dag. Jag kollade dagen innan och då fanns det 7 F (av 8) till salu enligt Expertflyer.
Jag vet vad 261/2004 säger men hur är det när resan är bokad med poäng?

Vid bokningstillfället ett par veckor innan avresan kostade en biljett i F ca 60 000:- Jag betalade 5500:- plus 60000 Eurobonuspoäng. Vilka bör mina ersättningsanspråk vara?

Vilket bolag? Är 261/2004 tillämpbart?

Toppen