Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

That said - gå på AA och klaga. Inte otroligt att de erbjuder lite miles till AAdvantage eller ett presentkort.

Vilket ju är mest aktuellt om din bror är medlem i AAdvantage. Presentkort på AA (vouchers) är ganska knepiga att nyttja så det är mest aktuellt om din bror (eller du) har för avsikt att resa med dem i framtiden.

That said - gå på AA och klaga. Inte otroligt att de erbjuder lite miles till AAdvantage eller ett presentkort.

Ok! Bör kanske testa!

Vilket ju är mest aktuellt om din bror är medlem i AAdvantage. Presentkort på AA (vouchers) är ganska knepiga att nyttja så det är mest aktuellt om din bror (eller du) har för avsikt att resa med dem i framtiden.

Fick honom att gå med i AAdvantage innan han åkte. Vi får se hur det blir.

@agehall @fcx @johhenrik

Vad säger vi om svaret nedan ;)

Svar:

SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation.

Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.

En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.

Det var i detta fall väderleken som inte tillät en landning/avgång, för flight SKXXX, enligt tidtabell den X februari 2015.

Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SKXX den X februari 2015 försenades som en följd av ovan beskrivna förhållande.

@agehall @fcx @johhenrik

Vad säger vi om svaret nedan ;)

Svar:

SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation.

Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.

En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.

Det var i detta fall väderleken som inte tillät en landning/avgång, för flight SKXXX, enligt tidtabell den X februari 2015.

Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SKXX den X februari 2015 försenades som en följd av ovan beskrivna förhållande.

Det här låter som ett tramssvar.

Om förseningen uppkommer pga lång väntan på deice kan man knappast kalla det för ett oförutsett säkerhetsproblem.

Att flygplan måste avisas vid viss väderlek är normalt, och inte extraordinärt. Att denna typ av väder kan förekomma på MUC är normalt, och inte extraordinärt. SAS måste motivera varför det, i detta fall, är extraordinära omständigheter.

Ja, jag håller nog med @fcx i sak, men jag är inte säker på att ARN skulle göra det. Kortet som spelas kommer nog vara: "Väder kan man inte rå över"...

Ja, jag håller nog med @fcx i sak, men jag är inte säker på att ARN skulle göra det. Kortet som spelas kommer nog vara: "Väder kan man inte rå över"...

Väder kan man aldrig rå över, men väl förbereda sig för. Eller för att använda ett slitet uttryck: "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Väder kan man aldrig rå över, men väl förbereda sig för. Eller för att använda ett slitet uttryck: "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".

Medeltemp. var -2,3 grader den aktuella dagen så jag tycker det är lite svagt ... men vi kör ett svar med lite argumentation och så får vi se vad som händer. Kan vara bra att veta i framtiden för oss alla...

Ja, det är svårt att veta om @EBGGOT har rätt eller inte. Visserligen finns det en poäng i att flygbolaget har ansvar för att se till att deicing finns tillgängligt, men i vilken omfattning kan man förväntas ha beredskap i MUC..? Det är ett betydligt varmare klimat än vad vi har på tex ARN...

Ja, det är svårt att veta om @EBGGOT har rätt eller inte. Visserligen finns det en poäng i att flygbolaget har ansvar för att se till att deicing finns tillgängligt, men i vilken omfattning kan man förväntas ha beredskap i MUC..? Det är ett betydligt varmare klimat än vad vi har på tex ARN...

December, januari och februari är medeltemperaturen i MUC under noll...

Funderar på att testa claima min försening, men hur gör man det, har aldrig förr gjort det?

Skickade in ett krav till kundtjänst förra veckan, hur länge brukar det ta innan man får nått slags svar i såna här ärenden?
Några veckor, mer? Fick ett autosvar att Diamond och Guld prioriteras, så vi får se

Toppen