Jimmy, det är klart att de ej vill betala. Du har rätt
Till 600 euro.
Dina val nu är att antingen ta ditt case till ARN eller anlita
Rättsligt ombud och ta domstolsvägen.
Efter lite mer mailväxling med SAS där jag fick påminna dom om EG 261/2004 så har dom till slut gett med sig och erbjuder nu 600EUR i cash eller 1200EUR i checkar samt kompensation för utlägg. Har inte bestämt mig för vad jag ska välja , det verkar svårt att hitta några villkor på sas hemsida och detta forum verkar vara den bästa källan till information.
Ställde dock lite frågor som jag fick svar på vilket kan vara till hjälp för andra.
1. Är det en vouvher på 1200 EUR eller är dom uppdelade på lägre valörer ?
De finns i valörerna 500€, 100€ och 50€. Jag kan dela upp dem lite om så önskas men inte så många 50€.
2.Får man "växel" om man inte gör av med hela voucherns belopp ?
Dessvärre utgår det ingen växel men man kan välja och betala ”rest” i kontanter elelr med kort.
3.Vilka flyg gäller dom för ? Kan vi boka en resa inom hela Star Alliance ? Code-Share flighter hur är det med dom ?
Vouchrarna gäller endast på SAS flyg. Inga partners/codeshare.
4. Ni skriver att dom inte är personliga , jag kan alltså använda en voucher för att betala för en kompis eller rent av ge bort en voucher i present ?
Ja, det går bra att använda för familj eller vänner och det går bra att ge dem i present om så önskas eftersom de inte är personliga.
Det som gör mig tveksam är framför allt punkt 3 och sen något jag borde ha frågat om är ju vilka priser som gäller vid bokning.
Vad tycker ni ? Erfarenheter ?