Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Loggade in på mitt bankkonto och såg att SAS satt in 5300 kr idag, de har inte skickat något mail med besked att de tänker betala ut pengar.
Tack för input jumbooze det var väl värt ansträngningen att ta förseningen vidare enl 261/2004. Ses vi någonstans i världen så bjuder jag på en öl eller ett glas bubbel beroende på vad som passar bäst.

Hände mig exakt samma sak igår. Fick en påminnelse från posten att jag hade ett rekommenderat brev att hämta ut. Jag hade ingen aning om vad det var för någonting förens jag fick se SAS logga på kuvertet. Jag hade ansökt om kompensation för ca en månad sen utan att ha fått någon återkoppling från SAS.

Kan jag även i det här fallet kräva kompensation enligt samma regler ? Har läst lite om Air Berlin och dom verkar ju inte va dom bästa på kundvård precis men det kan ju vara värt att försöka.

Absolut! Så länge du var incheckad i tid, dvs du hade boardingkort med dig redan när du kom till Tegel så tycker iaf jag att det är ett klockrent fall.

Glöm inte heller att registrera flighterna med KLM hos Flying Blue.

• Gilla
Reactions: Gus
Jimmy, det är klart att de ej vill betala. Du har rätt
Till 600 euro.
Dina val nu är att antingen ta ditt case till ARN eller anlita
Rättsligt ombud och ta domstolsvägen.

Efter lite mer mailväxling med SAS där jag fick påminna dom om EG 261/2004 så har dom till slut gett med sig och erbjuder nu 600EUR i cash eller 1200EUR i checkar samt kompensation för utlägg. Har inte bestämt mig för vad jag ska välja , det verkar svårt att hitta några villkor på sas hemsida och detta forum verkar vara den bästa källan till information.

Ställde dock lite frågor som jag fick svar på vilket kan vara till hjälp för andra.

1. Är det en vouvher på 1200 EUR eller är dom uppdelade på lägre valörer ?
De finns i valörerna 500€, 100€ och 50€. Jag kan dela upp dem lite om så önskas men inte så många 50€.

2.Får man "växel" om man inte gör av med hela voucherns belopp ?
Dessvärre utgår det ingen växel men man kan välja och betala ”rest” i kontanter elelr med kort.

3.Vilka flyg gäller dom för ? Kan vi boka en resa inom hela Star Alliance ? Code-Share flighter hur är det med dom ?
Vouchrarna gäller endast på SAS flyg. Inga partners/codeshare.

4. Ni skriver att dom inte är personliga , jag kan alltså använda en voucher för att betala för en kompis eller rent av ge bort en voucher i present ?
Ja, det går bra att använda för familj eller vänner och det går bra att ge dem i present om så önskas eftersom de inte är personliga.

Det som gör mig tveksam är framför allt punkt 3 och sen något jag borde ha frågat om är ju vilka priser som gäller vid bokning.

Vad tycker ni ? Erfarenheter ?

• Gilla
Vad tycker ni ? Erfarenheter ?

Vouchers för fanken! Dubbla värdet, ju. Har för mig att jag var tvungen att ringa in och boka när jag fick vouchers, men det gör inget i det stora hela, anser jag. 1200€ är ett gratis EBG; 5ggr ner till Spanien och hem igen.

• Gilla
En stor fördel med SAS jämfört med exempelvis AA är att SAS vouchers är elektroniska. Dvs du kan ringa in och nyttja dem. AAs är utskrivna på papper och man måste skicka dem till en obskyr adress i Florida (eller i Spanien i vissa fall). Vill man garantera att de kommer fram får man buda dem vilket kostar skjortan och lite till. I gengäld får du "växeln" tillbaka.

AAs gäller så länge biljetterna är utskrivna på AA ticket stock (001) medan SAS enbart verkar gälla på SAS biljetter.

• Gilla
En stor fördel med SAS jämfört med exempelvis AA är att SAS vouchers är elektroniska. Dvs du kan ringa in och nyttja dem. AAs är utskrivna på papper och man måste skicka dem till en obskyr adress i Florida (eller i Spanien i vissa fall). Vill man garantera att de kommer fram får man buda dem vilket kostar skjortan och lite till. I gengäld får du "växeln" tillbaka.

AAs gäller så länge biljetterna är utskrivna på AA ticket stock (001) medan SAS enbart verkar gälla på SAS biljetter.

Det har varit pappersvouchers som skickas med rekommenderat brev till Stockholm som gällt för min del efter kompensation för försening. SAS lägger upp en bokning över telefon och ställer sedan ut biljetterna när vouchrarna kommit fram.

Det som gör mig tveksam är framför allt punkt 3 och sen något jag borde ha frågat om är ju vilka priser som gäller vid bokning.

Vad menar du med priser?
Det är ju bara att söka upp vart du vill åka på sas.se och se vad priset blir och sedan betala med voucher istället för kort. Eller missförstår jag din frågeställning?

Det har varit pappersvouchers som skickas med rekommenderat brev till Stockholm som gällt för min del efter kompensation för försening. SAS lägger upp en bokning över telefon och ställer sedan ut biljetterna när vouchrarna kommit fram.

Det var som tusan. Jag har bara fått en voucher en gång och den var elektronisk. Tror jag. Hmm?

Toppen