Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Norwegian aviserar strejk nästa helg vilket är #¤%&%¤ typiskt då vi ska till Island på konferens och halva gänget (11pers) är pga risk för företaget bokat med dom. Vår resebyrå säger att Norwegian är hopplösa och inte bokar om resenärer utan de får pengar tillbaka eller vänta på nästa lediga plats. Någon som snabbt kan svara på vad som gäller enligt 261/2004 vid strejk. Vi har redan reservbokat med SAS senare på kvällen men vem tar denna kostnad (Vi?) då inte LF eller First Card täcker strejkkostnader.

Tacksam för hjälp.

Tyvärr ser det mörkt ut. Enligt EU Commissions dokunemt, räknas strejk som extraordinary circumstance.
De skriver dock under en viss förutsättning. Sedan är det annan sak om det är värt att bråka och hålla på med.

European Commission skrev:
Question 14: Can a strike be considered as an extraordinary circumstance?

Yes, under certain conditions. Recital 14 of the Regulation states that strikes can constitute
extraordinary circumstances. A case-by-case assessment will remain crucial taking into
account all relevant jurisprudence and legislation in force in the country of the incident.

Answers to Questions on the application of Regulation 261/2004

Norwegian aviserar strejk nästa helg vilket är #¤%&%¤ typiskt då vi ska till Island på konferens och halva gänget (11pers) är pga risk för företaget bokat med dom.

Så ni skapar en ännu större risk för företaget genom att skicka hälften (de ni inte gillar?) med Norwegian? Varför inte boka Iceland Air till hälften och SAS till hälften?

Vår resebyrå säger att Norwegian är hopplösa och inte bokar om resenärer utan de får pengar tillbaka eller vänta på nästa lediga plats. Någon som snabbt kan svara på vad som gäller enligt 261/2004 vid strejk. Vi har redan reservbokat med SAS senare på kvällen men vem tar denna kostnad (Vi?) då inte LF eller First Card täcker strejkkostnader.

Om Norwegian strejkar så tycker jag EU261/2004 bör gälla. Det är ju helt klart något de själva råder över. Om ni själva bokar om innan strejken är ett faktum, så får nog ni stå för kostnaden. Men om ni väntar tills dess att er flight är inställd, så bör ni kunna dra Norwegian till domstol och få ersättning för biljetterna.

Norwegian aviserar strejk nästa helg vilket är #¤%&%¤ typiskt då vi ska till Island på konferens och halva gänget (11pers) är pga risk för företaget bokat med dom. Vår resebyrå säger att Norwegian är hopplösa och inte bokar om resenärer utan de får pengar tillbaka eller vänta på nästa lediga plats. Någon som snabbt kan svara på vad som gäller enligt 261/2004 vid strejk. Vi har redan reservbokat med SAS senare på kvällen men vem tar denna kostnad (Vi?) då inte LF eller First Card täcker strejkkostnader. .
EUR-Lex - 32004R0261 - SV
EU 261/2004 gäller, men kanske inte i den delen som ger en extra ekonomisk kompensation (artikel 7), det ska avgöras i det enskilda fallet. Åtminstone artikel 5, 6, 8 och 9 gäller.
Norwegian ska underrätta passagerarna, en upplysning skall lämnas om eventuell alternativ transport, erbjuda ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden.
(...)
Artikel 8
Rätt till återbetalning eller ombokning
1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan
a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,
- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,
b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller
c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

Mailade SAS om en förseningen hem på 3 timmar från Rom. Fick svar 2 veckor senare där de frågade efter adress och var det kunde skicka checken på 250Euro.

Super skulle jag vilja säga!

Så ni skapar en ännu större risk för företaget genom att skicka hälften (de ni inte gillar?) med Norwegian? Varför inte boka Iceland Air till hälften och SAS till hälften?
De jag inte gillar jobbar inte hos mig..... Vi hade även ett alternativ med Iceland Air men den gick så mycket senare än SAS.

Om Norwegian strejkar så tycker jag EU261/2004 bör gälla. Det är ju helt klart något de själva råder över. Om ni själva bokar om innan strejken är ett faktum, så får nog ni stå för kostnaden. Men om ni väntar tills dess att er flight är inställd, så bör ni kunna dra Norwegian till domstol och få ersättning för biljetterna.
tack för infon, gäller då att se till att bokningen sker efter eventuella problem uppkommit. Norwegian inför domstol vore intressant.

Mailade SAS om en förseningen hem på 3 timmar från Rom. Fick svar 2 veckor senare där de frågade efter adress och var det kunde skicka checken på 250Euro.

Super skulle jag vilja säga!

Ovanligt smidigt, men varför inte begära KONTANT ersättning alternativt det dubbla beloppet i vouchers?

Min flight var EWR-CPH-ARN.
Flyget från EWR var 2 timmar försent (Personal sade ingenting varför det blev försenad, Ingen complimentary mat) och jag missade anslutning i CPH till ARN. SAS ombokade mig till ett senare flyg vilket gjorde att jag landade i ARN sammanlagt 3 timmar efter min ordinarie tid.
Har jag rätt att få kompensation enligt eu261/2004? Om jag har det, vilket gäller det här?
Tack
När det är längre sträcka än 3500 km så har man rätt till ekonomisk kompensation vid försening över 4 timmar. Läs gärna på Försenat flyg - Konsumentverket. Således har du enligt 261/2004 inte rätt till pengar i det här fallet. Däremot kan du såklart begära ersättning (poäng, vouchers eller cash) för den service som du skulle ha fått men icke fick (complimentary mat).
Välkommen till BusinessClass, @tantangg!

Toppen