Hej!
Det här är mitt första inlägg här , även om jag följt forumet med behållning under en längre tid.
Jag undrar vad ni anser om mina möjligheter till att få kompensation i samband med att SAS ställde in flight SK904 från Newark till Arlanda den 10 april i år. Planet ställdes in och efter mycket om och men lyckades jag med hjälp av SAS Customer Care via telefon till slut boka om till Air Berlin (via JFK) dan därpå och kom till slut hem 30 timmar efter utsatt tid.
Till saken hör att vår originalbokning hem var via Oslo med SK908 / SK864 men att vi blev erbjudna att byta till Stockholmsflighten när vid incheckning, något som vi givetvis accepterade då vi dels skulle komma hem tidigare och dels slippa en mellanlandning. I och med att vår originalbokade flight gick iväg (något försenad) anser jag att SAS i det här fallet inte kan skylla på extraordinära händelser och på så sätt vägra kompensation, eller vad anser ni ?
Jag har via formuläret ( den enda vägen ?) på SAS hemsida framställt mina krav på kompensation samt dom utlägg vi haft för en tid sen men fick idag ett svar som lämnar en del att önska, där man från SAS hemsida inte nämner mina krav på kompensation utan istället uppmanar mig att skicka in underlag för utlägg samt biljetter, något som jag anser att jag redan skickat in. Jag har givetvis svarat på mailet nedan och upprepat mina krav men man får lätt en känsla av att dom satt i system att i det längsta undvika att betala ut kompensation då dom väljer att inte besvara det kravet alls.
"
Hej XXXXX,
Tack för ditt mejl.
Låt mig inleda mitt svar, med att på SAS vägnar be om ursäkt för det inträffade. Förstår att detta lett till besvär för er, och det tycker vi är mycket tråkigt.
Vid förseningar och inställda flyg är vi ansvariga för att erbjuda ombokning till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle, där plats finns i motsvarande bokningsklass eller vid ett senare tillfälle som passar er beroende på platstillgång. Vi erbjuder även ersättning för extra utlägg under tiden man är försenad fram till dess slutdestinationen i biljetten är nådd. Sådana kostnader kan i detta fall vara för mat, dryck, transport till och från flygplatsen samt logi. Ifall ni haft sådana omkostnader är ni välkomna att presentera dessa för mig, gärna med kvitton, bifoga också ert kontonummer med reg.nr.
Behöver också en kopia av era e-biljetter eller boardingkort för vidare handläggning av ert ärende.
Ber återigen om ursäkt för alla olägenheter.
Önskar er en fortsatt trevlig dag!
Med vänlig hälsning,
NN NN
Team Customer Care
"