Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nu idag så fick jag ett mail att skicka in kopia på boardingpass, kvitton på eventuella utlägg och mitt kontonummer.
Så det rör väl sig lite framåt nu

Loggade in på mitt bankkonto och såg att SAS satt in 5300 kr idag, de har inte skickat något mail med besked att de tänker betala ut pengar.
Tack för input jumbooze det var väl värt ansträngningen att ta förseningen vidare enl 261/2004. Ses vi någonstans i världen så bjuder jag på en öl eller ett glas bubbel beroende på vad som passar bäst.

Loggade in på mitt bankkonto och såg att SAS satt in 5300 kr idag, de har inte skickat något mail med besked att de tänker betala ut pengar. Tack för input jumbooze det var väl värt ansträngningen att ta förseningen vidare enl 261/2004. Ses vi någonstans i världen så bjuder jag på en öl eller ett glas bubbel beroende på vad som passar bäst.
Roligt att se att det löste sig bra för dig!

Hej!

Det här är mitt första inlägg här , även om jag följt forumet med behållning under en längre tid.

Jag undrar vad ni anser om mina möjligheter till att få kompensation i samband med att SAS ställde in flight SK904 från Newark till Arlanda den 10 april i år. Planet ställdes in och efter mycket om och men lyckades jag med hjälp av SAS Customer Care via telefon till slut boka om till Air Berlin (via JFK) dan därpå och kom till slut hem 30 timmar efter utsatt tid.
Till saken hör att vår originalbokning hem var via Oslo med SK908 / SK864 men att vi blev erbjudna att byta till Stockholmsflighten när vid incheckning, något som vi givetvis accepterade då vi dels skulle komma hem tidigare och dels slippa en mellanlandning. I och med att vår originalbokade flight gick iväg (något försenad) anser jag att SAS i det här fallet inte kan skylla på extraordinära händelser och på så sätt vägra kompensation, eller vad anser ni ?

Jag har via formuläret ( den enda vägen ?) på SAS hemsida framställt mina krav på kompensation samt dom utlägg vi haft för en tid sen men fick idag ett svar som lämnar en del att önska, där man från SAS hemsida inte nämner mina krav på kompensation utan istället uppmanar mig att skicka in underlag för utlägg samt biljetter, något som jag anser att jag redan skickat in. Jag har givetvis svarat på mailet nedan och upprepat mina krav men man får lätt en känsla av att dom satt i system att i det längsta undvika att betala ut kompensation då dom väljer att inte besvara det kravet alls.

"
Hej XXXXX,

Tack för ditt mejl.

Låt mig inleda mitt svar, med att på SAS vägnar be om ursäkt för det inträffade. Förstår att detta lett till besvär för er, och det tycker vi är mycket tråkigt.

Vid förseningar och inställda flyg är vi ansvariga för att erbjuda ombokning till slutlig ort vid tidigast möjliga tillfälle, där plats finns i motsvarande bokningsklass eller vid ett senare tillfälle som passar er beroende på platstillgång. Vi erbjuder även ersättning för extra utlägg under tiden man är försenad fram till dess slutdestinationen i biljetten är nådd. Sådana kostnader kan i detta fall vara för mat, dryck, transport till och från flygplatsen samt logi. Ifall ni haft sådana omkostnader är ni välkomna att presentera dessa för mig, gärna med kvitton, bifoga också ert kontonummer med reg.nr.

Behöver också en kopia av era e-biljetter eller boardingkort för vidare handläggning av ert ärende.

Ber återigen om ursäkt för alla olägenheter.

Önskar er en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

NN NN
Team Customer Care
"

• Gilla
Reactions: Gus
Jimmy, det är klart att de ej vill betala. Du har rätt
Till 600 euro.
Dina val nu är att antingen ta ditt case till ARN eller anlita
Rättsligt ombud och ta domstolsvägen.

Tack för svaren.

Hittills så har SAS varken sagt ja eller nej utan snarare känns det som dom undviker frågan , ska bli spännande och se hur långt man måste driva ärendet.

Vi hade problem även med den Air Berlin flight som vi fick ta hem i stället , där Air Berlin som vi uppfattade det avbokat vårt anslutnings flyg från Berlin Tegel - Arlanda för att dom räknade med att vi inte skulle hinna till gaten i tid. Detta gjordes helt utan att informera oss och vi hann trots att vi var ca 30 minuter senat till Tegel och därmed bara hade 30 minuter på oss att byta, vi blev dock nekade att kliva på väl vid gaten samtidigt som dom släppte på passagerare som kom efter oss.

Istället fick vi flyga KLM via Amsterdam med resultatet att vi kom till Arlanda ca 8 timmar senare än planerat. Våra väskor hade dock fått åka med den Air Berlin flight som vi vart nekade att flyga med.

Kan jag även i det här fallet kräva kompensation enligt samma regler ? Har läst lite om Air Berlin och dom verkar ju inte va dom bästa på kundvård precis men det kan ju vara värt att försöka.

Mvh
Jimmy

Toppen