Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

En undran, idag så kom 2 bekanta med LX till ZRH från BKK den flygnigen var 10 minuter sen på grund av kraftig motvind, de hade sedan anslutning till ARN (på samma bokning) men när dom kommer till Gaten så är den stängd, bokas om till SAS och erhåller en "fika" ersättning. Ankomsten till ARN blir 3 timmar och 40 minuter senare än planerat om dom hade hunnit med LX maskinen till ARN. Jag tror inte att de har rätt till ersättning enligt EU 261-2004.
Vad säger Ni?

En undran, idag så kom 2 bekanta med LX till ZRH från BKK den flygnigen var 10 minuter sen på grund av kraftig motvind, de hade sedan anslutning till ARN (på samma bokning) men när dom kommer till Gaten så är den stängd, bokas om till SAS och erhåller en "fika" ersättning. Ankomsten till ARN blir 3 timmar och 40 minuter senare än planerat om dom hade hunnit med LX maskinen till ARN. Jag tror inte att de har rätt till ersättning enligt EU 261-2004.
Vad säger Ni?
Om ARN klassas som final destination på denna bokning så ska de ha ersättning, dock baserad på sista leg (1488 km). Men det finns säkert rättsfall som ger bättre vägledning än detta.
EUR-Lex - 32004R0261 - EN
Article 2
(h) "final destination" means the destination on the ticket presented at the check-in counter or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight; alternative connecting flights available shall not be taken into account if the original planned arrival time is respected;

Article 7
Right to compensation
1. Where reference is made to this Article, passengers shall receive compensation amounting to:
(a) EUR 250 for all flights of 1500 kilometres or less;
In determining the distance, the basis shall be the last destination at which the denial of boarding or cancellation will delay the passenger's arrival after the scheduled time.

Vad säger Ni?

Frågan är väl om inte kraftig motvind går under väderlek och därmed räddar Swiss undan kompensationskrav?

Frågan är väl om inte kraftig motvind går under väderlek och därmed räddar Swiss undan kompensationskrav?

Nja, då ska det vara extraordinär motvind.

Frågan är väl snarare varför en försening på enbart 10 minuter spräcker ett byte på en biljett som är inom MCT (vilket jag antar att den var). En liknande situation har hänt mig en gång, vi var sena in med inkommande plan men han ända fram till nästa gate medan de fortfarande höll på med boarding. I gaten blev man då mäkta nervös eftersom man gett bort alla våra biljetter till standbypassagerare. Så anledningen att jag inte kom med i det fallet var inte en försening, utan en IDB.

Med tanke på dagens strejker är det väl fullt möjligt att din försening också egentligen berodde på att någon "drog en fuling". Ifrågasätt mot Swiss...

Vad säger Ni?

Motvind kan inte Swiss påverka, men jag anar en begraven hund här. Precis som fcx så undrar jag hur en försening på 10 minuter kan spräcka ett byte på ZRH. Det är ju en av världens smidigaste flygplatser imho. Så, vad hände där egentligen? När skulle de ha landat, när landade de och när avgick kärran mot ARN?

@agehall Dom landade klockan 06,20 skulle ha varit 06,10 avgången till ARN var enligt bokningen 06.50. Dom kom till gaten ca 06,30
och jag kollade på ZRH hemsida och avgången till ARN blev satt till 06,55 och var vid den tiden mina vänner kom till gaten som var stäng, det var väldiga köer till pass och dom reste i M kabinen så det dröjde ett tag innan dom kom av, men som sagt var jag tror inte att dom kan få ersättning. Men jag har ju inte på långa vägar samma kunskap som Ni och @agehall i synnerhet!

@agehall Dom landade klockan 06,20 skulle ha varit 06,10 avgången till ARN var enligt bokningen 06.50. Dom kom till gaten ca 06,30
och jag kollade på ZRH hemsida och avgången till ARN blev satt till 06,55 och var vid den tiden mina vänner kom till gaten som var stäng, det var väldiga köer till pass och dom reste i M kabinen så det dröjde ett tag innan dom kom av, men som sagt var jag tror inte att dom kan få ersättning. Men jag har ju inte på långa vägar samma kunskap som Ni och @agehall i synnerhet!

Näe, här är något mycket skumt. Kommer man 20 minuter innan avgång på en flight inom Europa så har ju boarding oftast inte ens påbörjats. Att den skulle vara avslutad och gaten stängd verkar ännu konstigare...

Toppen