Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Har skrivit på FB så att någon av mina "vänner" får lite mer koll på vad som gäller. Själv gick jag på ThomasCooks första fint, EU261 gäller inte på charterresor. Först efter att jag läste i denna tråden som jag tog tag i anmälan.

Har vi inte tidigare konstaterat att ARN inte ens är en riktig NEB eftersom de saknar laga kraft för just Enforcement?

Rent ordagrant är ARN / KO / KSV inte ett NEB, men det är inte heller deras roll. Deras roll är att: The EU rules oblige Member States to nominate or create “national enforcement bodies”, whose role is to verify that transport operators are treating all passengers in accordance with their rights. Passengers who believe they have not been treated correctly should contact the body in the country where the incident took place.
Air - legislation in force since 2005 - Transport

Hej igen!

Nu har jag brevväxlat med Ving kring vår resa till Turkiet som vi blev försenade hem ifrån. Inser att Ving inte är riktig part i målet, men jag vill påpeka för VIng att jag anser att de bör sätta press på Thomas Cook, så att de börjar agera korrekt mot sina resenärer och faktiskt respekterar de regler som finns.

Här är min korrespondens så här långt:
==========================================================================================================
Hej!

Jag undrar hur ni resonerar när ni använder er av Thomas Cook som flygbolag, då de inte följer de beslut som Allmänna Reklamationsnämnden har fattat i ärenden som Thomas Cook har varit inblandad i.

Jag kommer inom kort att anmäla en flygförsening som vi blev drabbade av (12 timmar) när vi åkte hem från Turkiet med Thomas Cook, en resa som vi köpt av Ving. Jag vet att Thomas Cook offentligt har uttryckt sin motvilja att följa ARNs rekommendationer, vilket jag finner anmärkningsvärt för ett modernt företag på 2010-talet.
Dessutom finner jag det anmärkningsvärt att ni, Ving, inte sätter mer press på Thomas Cook att hörsamma de regler som finns angående flygtrafik inom EU, dvs EU förordning 261/2004.

Hittills så har jag varit nöjd med Er på Ving och hoppas att jag även i fortsättningen kan köpa mina charterresor genom er. Så jag hoppas att ni kan diskutera den här frågan med Thomas Cook, så att de inser vikten av att följa de regler som finns.

Ni får gärna återkomma till mig med frågor och kommentarer.

Och här kommer Vings svar:

Hej Erik, och tack för ditt mejl.

Jag beklagar att du råkade ut för en flygförsening på resan hem från Turkiet. Förseningar är aldrig roliga och vi önskar inte att någon av våra gäster ska behöva råka ut för förseningar i samband med sina resor. Flygbolagen gör också vad de kan för att undvika förseningar som är både besvärliga och kostsamma.

Ving ingår i samma koncern som vårt systerföretag Thomas Cook Airlines Scandinavia. När det gäller hur vi hanterar reklamationer så utgår vi alltid från den tolkning som görs i det land där bolaget är registrerat. Thomas Cook Airlines Scandinavia är registrerat i Danmark. Statens Luftfartsväsende i Danmark tolkar EU förordningen 261/2004 annorlunda än vad Allmänna reklamationsnämnden i Sverige gör.

Thomas Cook Airlines är ett danskt bolag och de följer den praxis som finns i Danmark, och den skiljer sig från hur Allmänna Reklamationsnämnden tolkar förordningen. Thomas Cook Airlines följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut när de är i linje med det egna landets tolkning.

Tolkningarna av EU-förordningen skiljer sig från land till land, vilket i sig är beklagligt och gör att det uppstår frågetecken hos konsumenten. För exakt samma typ av händelser har de europeiska flygbolagen idag helt olika sätt att tolka EU-förordningen.

Det pågår nu en diskussion om en förändring av EU-förordningen, just nu tar alla länder ställning till kommissionens förslag till ny förordning.

När det gäller det ansvar Ving Sverige har som researrangör så följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.

Vänliga hälsningar,
A*** R****
Ving Kundservice

==========================================================================================================

Återkommer när jag har fått ytterligare svar från Ving

Hjälpte inte att mejla Tingsrätten angående frågan att dela upp det på två familjer för att det ska räknas som förenklat tvistemål.

- - - -

Den som vill väcka en talan vid tingsrätten gör detta genom en ansökan om stämning. I den ska anges vad som yrkas (det vill säga det man vill att domstolen ska komma fram till), grunderna för detta och vilka bevis som åberopas samt vad de ska styrka. Om flera stämningsansökningar, oavsett om dessa kommer från samma part eller flera olika parter, kommer in mot samma svarande (motparten) ska dessa handläggas gemensamt om de stödjer sig på väsentligen samma grund. Det innebär, i ditt fall, att även om två stämningsansökningar ges in till tingsrätten kan dessa komma att handläggas gemensamt. Om det sammanlagda beloppet när målen har förenats överstiger gränsen för ett förenklat tvistemål är det troligtvis så att det istället är de ordinarie tvistemålsreglerna som tillämpas på målet, men det är en prövning som tingsrätten får göra när talan har väckts. Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor.

Det är ingen som tvingar dig att föra talan för två familjer. Om du lämnar in en familjs ansökan, hamnar beloppet på förenklat tvistemål. Även om det i ARNs beslut står två familjer så utgör det inte ett hinder att enbart en familj ansöker. Om det senare, efter dom vunnit laga kraft, kommer en ansökan från den andra familjen, eller någon annan som varit med på samma flight, kan ju inte det första domslutet påverkas.

Faktafel från ThomasCook.

ThomasCook skriver att beloppet är fel och att dom bara ska betala €400 p/p. Kolllade Gcmam.com och avståndet är 4378 km och således över 3500 km då är det €600 p/p som gäller. Oroväckande att dom inte vet hur långt det är mellan två flygplatser dom flyger.

Faktafel från ThomasCook.

ThomasCook skriver att beloppet är fel och att dom bara ska betala €400 p/p. Kolllade Gcmam.com och avståndet är 4378 km och således över 3500 km då är det €600 p/p som gäller. Oroväckande att dom inte vet hur långt det är mellan två flygplatser dom flyger.

Tror faktiskt de har rätt då Spanien väl ligger inom EU och som jag fattat det gäller €400 på alla sträckor över 1500 km INOM eu.

Toppen