Hej igen!
Nu har jag brevväxlat med Ving kring vår resa till Turkiet som vi blev försenade hem ifrån. Inser att Ving inte är riktig part i målet, men jag vill påpeka för VIng att jag anser att de bör sätta press på Thomas Cook, så att de börjar agera korrekt mot sina resenärer och faktiskt respekterar de regler som finns.
Här är min korrespondens så här långt:
==========================================================================================================
Hej!
Jag undrar hur ni resonerar när ni använder er av Thomas Cook som flygbolag, då de inte följer de beslut som Allmänna Reklamationsnämnden har fattat i ärenden som Thomas Cook har varit inblandad i.
Jag kommer inom kort att anmäla en flygförsening som vi blev drabbade av (12 timmar) när vi åkte hem från Turkiet med Thomas Cook, en resa som vi köpt av Ving. Jag vet att Thomas Cook offentligt har uttryckt sin motvilja att följa ARNs rekommendationer, vilket jag finner anmärkningsvärt för ett modernt företag på 2010-talet.
Dessutom finner jag det anmärkningsvärt att ni, Ving, inte sätter mer press på Thomas Cook att hörsamma de regler som finns angående flygtrafik inom EU, dvs EU förordning 261/2004.
Hittills så har jag varit nöjd med Er på Ving och hoppas att jag även i fortsättningen kan köpa mina charterresor genom er. Så jag hoppas att ni kan diskutera den här frågan med Thomas Cook, så att de inser vikten av att följa de regler som finns.
Ni får gärna återkomma till mig med frågor och kommentarer.
Och här kommer Vings svar:
Hej Erik, och tack för ditt mejl.
Jag beklagar att du råkade ut för en flygförsening på resan hem från Turkiet. Förseningar är aldrig roliga och vi önskar inte att någon av våra gäster ska behöva råka ut för förseningar i samband med sina resor. Flygbolagen gör också vad de kan för att undvika förseningar som är både besvärliga och kostsamma.
Ving ingår i samma koncern som vårt systerföretag Thomas Cook Airlines Scandinavia. När det gäller hur vi hanterar reklamationer så utgår vi alltid från den tolkning som görs i det land där bolaget är registrerat. Thomas Cook Airlines Scandinavia är registrerat i Danmark. Statens Luftfartsväsende i Danmark tolkar EU förordningen 261/2004 annorlunda än vad Allmänna reklamationsnämnden i Sverige gör.
Thomas Cook Airlines är ett danskt bolag och de följer den praxis som finns i Danmark, och den skiljer sig från hur Allmänna Reklamationsnämnden tolkar förordningen. Thomas Cook Airlines följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut när de är i linje med det egna landets tolkning.
Tolkningarna av EU-förordningen skiljer sig från land till land, vilket i sig är beklagligt och gör att det uppstår frågetecken hos konsumenten. För exakt samma typ av händelser har de europeiska flygbolagen idag helt olika sätt att tolka EU-förordningen.
Det pågår nu en diskussion om en förändring av EU-förordningen, just nu tar alla länder ställning till kommissionens förslag till ny förordning.
När det gäller det ansvar Ving Sverige har som researrangör så följer vi alltid Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Vänliga hälsningar,
A*** R****
Ving Kundservice
==========================================================================================================
Återkommer när jag har fått ytterligare svar från Ving