Flyget som skulle utföra flygningen var en Airbus 333. Under natten upptäckte flygbolagets tekniker att pitot röret på flyget är defekt. Pitot röret är den del på flyget som styr hastigheten, alltså en viktig del. Det är tillåtet att flyga med ett defekt pitot rör så länge det är perfekt väder, det innebär att lufttemperaturen måste vara över fem plusgrader om det finns vatten eller snö/slask på startbanan. Startbanan får heller inte vara fuktig eller isig. I januari är sådant väderlag mycket vanligt, vilket också resulterade i att det inte gick att flyga med det defekta röret.
Thomas Cook skriver att "pitot röret" är defekt, vilket implicit betyder att flygplanet enbart har ett pitotrör. Annars hade de skrivit "ett av pitotrören". Sedan skriver de att "det är tillåtet att flyga med ett defekt pitot rör". Menar Thomas Cook på fullaste allvar att det är tillåtet att flyga utan denna hastighetsmätare?! Låter som ett fall för Transportstyrelsen (tid. Luftfartsinspektionen) alt Statens Haverikommission ("väsentlig brist i säkerhetshänseende") . Hur ska piloten veta den exakta hastigheten genom luften? GPS ger varken den exakta hastigheten eller den relativa farten, den ger ett fördröjt ungefärligt fart över mark. Ska piloten sticka ut ett finger genom fönstret när planet ska flyga? Dessutom kan man undra om de menar att det var olämplig väderlek vid just det här tillfället, eller att det brukar vara olämplig väderlek i januari månad, vilket är vad de faktiskt skriver. Verkar inte som om de har koll på varken säkerhetsrutiner eller vilka förhållanden som rådde vid detta tillfälle.
Edit: Vidare skriver de att det är ok att flyga utan pitotrör om det är vatten/snö/slask på startbanan om det då är mer än fem plusgrader, fast startbanan måste vara torr och ej heller isig. Jag får inte ihop det. Om det är vatten i fast eller flytande form på startbanan, så är den ju inte torr. Så då får man inte flyga utan fungerande pitotrör. Oavsett temperatur. Vilka instruktioner har Thomas Cooks piloter egentligen?