Jag hade bokat en bonusresa GOT-ARN-LLA 23 januari 2014 med mina Eurobonuspoäng åt min syster.......
Det verkar inte gå så bra för min syster när jag bokar resor åt henne. Nu hade jag bokat en resa åt henne igen (för att göra det enklare så tog jag, som reser oftare, SAS-vouchern hon fick efter ovanstående incident, och så betalar jag lite resor åt henne för motsvarande summa istället), GOT-ARN-UME, denna gång.
Hon var inbokad på SK170 från GOT-ARN kl 19.40 ikväll, och sen vidare med sista kvällsflyget till Umeå.
För ca en halvtimme sen (17.16) så kom ett SMS från SAS som sa att SK170 är inställt och hon är ombokad till SK166 istället, med avgång 18.55 (!!).
Känns lite tight om tid att boka om någon till en tidigare avgång, som dessutom avgår mindre än två timmar efter att man lämnar besked om detta (alternativet hade ju förstås varit att boka om henne till imorgon, så det är ju bra att de bokar om på detta sätt och sen antagligen hanterar situationen med ytterligare en ombokning om hon skulle missa flyget).
Nu verkar det som att hon troligtvis kommer att hinna ta sig ut till Landvetter i tid för att hinna med flyget, men jag har lite frågor:
1) Vad har hon för rättigheter här enligt EU 261/2004?
Enligt den info som SAS själva tillhandahåller så säger de att man inte har rätt till kompensation vid inställt flyg om: "du får besked om den inställda flygningen mindre än 7 dagar före planerad avgångstid och erbjuds ombokning så att du kan resa högst 1 timme före den ursprungliga avgångstiden och kommer fram senast 2 timmar efter planerad ankomsttid."
Det nya flyget som hon bokats om till är ju bara 45 minuter tidigare än ursprunglig avgångstid, så betyder detta att hon inte har rätt till kompensation?
2) Hon hade tänkt check in en väska eftersom hon ville ha med sig hår-/hudprodukter som hon inte kan ha med sig i handbaggaget. Eftersom hon nu kommer att komma fram till Landvetter 20-25 minuter innan avgång (och kanske inte hinna checka in väska) så packade hon upp dessa saker och kommer att resa med bara handbaggage. Borde hon kunna köpa nytt schampoo och liknande och be om ersättning för det?